ARBITRAZNA ODLUKA
Ja, Diarmuid P. Sheridan, Odlukom Visokog predstavnika od 5. februara
2001. godine imenovan za nezavisnog Arbitra, zelio bih reci da meni
licno i mojoj zemlji ovo imenovanje predstavlja izuzetnu cast.
Dosao sam ovdje bez ikakvih predrasuda i prethodno stvorenih ideja osim
da uradim sve sto mogu da bi se doslo do fer i pravedne Odluke koja
je samo moja nakon sto odrzim saslusanja i proucim dokumente (ukljucujuci
i karte koje su relevatne za moj zadatak).
Izbor irskog sudije koji dolazi u Bosnu i upusta se u rjesavanje veoma
teskoga pitanja, to jest iscrtavanja medjuentitetske linije razgranicenja
izmedju Federacije kao jedne strane i Republike Srpske (u daljem tekstu
RS) kao druge strane, ja ne smatram kao pitanje tuzioca i optuzenoga.
Radije, za mene su obje strane jednake i ja obje strane u potpunosti
postujem.
Zelio bih pojasniti, kao sto sam to ucinio mnogo puta u toku ove arbitraze,
da niko nije pokusao rijecju ili djelom da utjece na pristup mom zadatku.
Dokument Visokog predstavnika navodi da sam ja nezavisni Arbitar.
To znaci upravo ono sto je napisano i u ovom trenutku dok pocinjem da
stavljam moje zakljucke i Odluku na papir, ja ne znam za bilo koji izvor
koji pokusava ili je pokusao da narusi ovu nezavisnost. Obje strane
i stanovnici Dobrinje koji su se pojavili preda mnom u zadnjoj sedmici
saslusanja su naravno gorljivo prezentirali svoje stavove i argumente
vezane za rezultat i svoje zelje u pogledu tog rezultata. Tokom saslusanja
sam uocio da su svi bili vrlo uctivi, cak i dok su strane ustrajno insistirale
na svojim izrecenim stavovima.
Ja sam svjestan da ne znam jezik ili jezike ove zemlje i ovaj dokument
diktiram na engleskom jeziku. Zbog toga i zbog moje zelje da moje rijeci
budu u potpunosti efikasne, moram ovdje reci da ce se ovaj dokument
tumaciti iz teksta na engleskom jeziku uprkos cinjenice da ce ovaj tekst
biti preveden kako je to zatrazeno. Neka niko ne pomisli da ovom odlukom
ja bilo kome izlazim u susret, nego je ona, sto se mene tice, rezultat
prakticne realnosti.
Dejtonski sporazum
Mnogo vremena sam proveo citajuci i citajuci Dejtonski
sporazum, i sto vise sam to radio, to sam mu se vise divio, jer sam
pomislio kako je to bio sjajan podvig u Bosni i Hercegovini, sa demarkacijom
granica entiteta koja je slijedila nakon toga, entiteta koji su strane
u ovoj arbitrazi. Jako puno sam procitao o okolnostima u kojima je postignut
ovaj sporazum i sasvim je ocito i ne treba nimalo maste da se kaze da
nije lako postignut. Neuspjeh je bio stalni pratilac pregovaraca sve
do samog potpisivanja. Isto tako, Sporazum je, barem, izdrzao test vremena
jer je proteklo pet godina od njegove inauguracije i strasno nasilje
rata, na koje ja necu praviti aluzije, je prestalo. I dok sam ja optimistican
u pogledu Sporazuma razlicitih aneksa koji su u njegovom dodatku, daleko
sam od toga da budem zadovoljan kartama.
Strane u Wasingtonu i Dejtonu su bile pod velikim pritiskom i prvobitno
izabrana karta, kako sam obavijesten, bila je karta razmjera 1:600.000.
Meni nije jasno zasto je izabran bas ovaj razmjer. Jer dok bi to savrseno
odgovaralo da se iscrtaju granice entiteta preko cijelog spektra i dalje
bi ostala cinjenica da bi grad Sarajevo izgledao samo kao tacka. Po
mom misljenju prijenos na razmjer 1:50.000, iako predstavlja poboljsanje,
ne bi bio od velike pomoci u cilju preciznog prikaza podrucja kao sto
je Dobrinja I i IV uz bilo koju vrstu preciznosti u pogledu zgrada.
RS je nepokolebljivo stajao na stanovistu da u Wasingtonu, u Pentagonu
postoji karta koja pokazuje liniju sukoba koja se podudara sa medjuentitetskom
linijom razgranicenja. To se navodno nalazi na karti razmjera 1:600.000
i iako je ja nisam vidio, njezin nedostatak bi bio to sto je prevelikog
razmjera. Nesto u prilog tome govori i clanak Carla Bildta, prvog Visokog
predstavnika, u kojem on navodi da postoji karta u Pentagonu koja potkrepljuje
spajanje linija te da je karta koja ide kroz srediste zgrada apsurdna.
Ovaj clanak je dostavio svjedok RS-a i ja sam istrazio to pitanje do
one mjere do koje sam mogao. Ova navodna izjava nije nikad bila ponovljena
u njegovoj knjizi "Putovanje mir" koja je prvi put objavljena
1998. godine, tri godine nakon Dejtonskog sporazuma. Ja nisam dobio
bilo kakvu potvrdu vezano za ovaj clanak iako sam to trazio, ali je
u Sjedinjenim Drzavama izradjena jedna druga karta poznata kao Reprezentativna
karta bliskih mirovnih pregovora, trece izdanje. Ova karta je dobijena
iz Drzavne agencije za kartografiju iz Restona, Virdzinija, SAD i njen
razmjer je 1:600.000. Ona ima prednost da su je potpisale ne samo strane
nego i predsjednik Bosne i Hercegovine i odobrile su je Hrvatska i tadasnja
Jugoslavija. Iako kritikujem taj razmjer, u smislu odgovarajuceg razmjera
za detaljnu kartu, tekst na njoj govori da sadrzi kartu dogovorenog
prekida vatre, medjuentitetsku liniju razgranicenja i zone razdvajanja.
Sasvim je jasno, i to sigurno za iskusno oko kartografa, u ovom slucaju
to je major Batchelor iz kanadske vojske, koji je glavni oficir za geografska
pitanja u stabu SFOR i po mom misljenju, jedan cestit oficir, da se
linija prekida vatre u Dobrinji I i IV ne podudara sa medjuentitetskom
linijom razgranicenja.
Mislim da je tacno reci da su strane, pod velikim pritiskom donosile
kartu za kartom, i dok je veza izmedju medjuentitetske linije razgranicenja
i linije prekida vatre nepotvrdjena, ja ni u kom slucaju ne mislim da
se zapravo o tome radi.
Na kraju njegovog vrlo vjestog obracanja, kada je rezimirao slucaj za
RS, ja sam upravo to pitanje posebno istakao gospodinu Lukicu i naglasio
mu upravo ovo o cemu sam sad govorio, to jest potpise. Njegov odgovor
je bio da u tom pogledu RS ostaje pri svojoj tvrdnji da je u spornom
podrucju napravljena greska i da je on 11. decembra ulozio protest zbog
toga. Buduci da je on tvrdio da je to bila greska, RS je u svom podnesku
insistirala na istom stavu. Sto se mene tice, ja mislim da je nemoguce
vjerovati da bi karta takvog razmjera ili cak karta razmjera 1:50.000
pruzila dovoljno detalja kako bi kartograf mogao ucrtati bilo sto vise
od cijele linije izmedju dva entiteta i misljenja sam da cak i da sam
imao kartu za koju se tvrdi da je u Pentagonu a koja je razmjera 1:600.000,
ja tu kartu ne bih mogao koristiti kako bih smatrao da se linija sukoba
u Dobrinji I i IV i medjuentitetska linija razgranicenja podudaraju
i to precizno odredjujuci podrucja poput Dobrinje I i IV. Ja sam ispitao
takve karte, 1:50.000, i ne mogu shvatiti kako bi bilo koji kartograf
ili crtac karata mogao tacno nacrtati liniju na karti takve razmjere
imajuci na umu Dobrinju I i IV. Tek kada se dodje do manjih razmjera,
obrisi zgrada, koje su obuhvacene u odredjenom podrucju, jasno se pokazu.
Cvrsto sam uvjeren da niti jedan kartograf ne bi namjerno nacrtao linije
tako da one idu pravo kroz sredinu postojecih zgrada. Ja nisam uvjeren
ni u cinjenicu da su strane, u vrijeme kada su u Parizu realizovale
dogovore, shvatile puno znacenje linije onako kako je ona nacrtana.
Ja ne vjerujem, a nisam vjerovao od samog pocetka da se ta linija i
njen tok mogu podrzati. Ja mislim da je u oba slucaja u vezi sa linijom
sukoba i linijom kako je ucrtana doktrina greske od posebnog znacaja.
Citirao bih pismo koje sam dobio od jednog stanovnika Dobrinje koji
kaze: "Molim vas, gospodine Sheridan, da ne dijelite nikakve linije
koje dijele zgrade na dvoje iduci kroz nase stanove, spavace sobe, dnevne
sobe, hodnike i kupatila, sto bi zaista bio najprimitivniji oblik ponasanja".
Ja u potpunosti dijelim ovo misljenje. Mislim da su ovo potvrdili i
oni koji su pisali Aneks 2. kojim se omogucava strankama da prilagode
medjuentitetsku liniju razgranicenja medjusobnim dogovorom a koji podlijeze
odobrenju komandanta IFOR-a. Clan 4. Aneksa 2., izmedju ostaloga, regulise
da ce se linija na karti razmjera 1:50.000 utvrditi u Dodatku kojim
se zacrtava medjuentitetska linija razgranicenja, koju su strane prihvatile
kao mjerodavnu i konacnu, i tacna je unutar priblizno 50 metara. Ova
odredba u kojoj se spominje 50 metara, iako ima malo znacaja za neizgradjeno
podrucje, moze biti od krucijalnog znacaja kad se radi o zgradama. Bilo
kako bilo, sasvim je jasno da dva entiteta u pogledu Dobrinje I i IV
nisu postigla dogovor na nivou niti jedne potkomisije za prilagodjavanje
granica u skladu sa Aneksom 2. clan 4.1. Uprkos mnogih razgovora pod
predsjedanjem generala Wilcoxa i uz prisustvo obje strane, RS je bila
na stanovistu, a to i danas tvrdi, da je prava linija linija sukoba,
dok Federacija insistira na medjuentitetskoj liniji razgranicenja iako
ta linija ide kroz zgrade kao sto je gore receno.
Kao sto ce se vidjeti, rekao sam da nisam ubijedjen u tacnost medjuentitetske
linije razgranicenja kao i u to da bi bilo koji kartograf namjerno ucrtao
liniju kroz stambene blokove, tako da moj zakljucak vezano za izradu
karata jeste da se ja ne mogu osloniti na liniju sukoba koju je RS uporno
zagovarao niti da se mogu osloniti na medjuentitetsku liniju razgranicenja
koja je bila centralna za slucaj kako ga je Federacija iznijela u ovoj
arbitrazi.
Upotrijebio sam termin greska vezano za karte ali mislim da bih se prema
tom pitanju trebao odnositi kao prema pitanju greske i ispravljanju
greske. Ja sam detaljno proucavao pravnu situaciju iz oblasti obicajnog
prava i ugovornih principa koja bi se mogla primijeniti na ovaj slucaj.
Ovo nacelo se nalazi u presudi Simonds J. u slucaju Crane protiv Hageman-Harris
Co. Inc (1971.) i WLR 1391. gdje sudija navodi:
"Dovoljno je pronaci zajednicku kontinuiranu namjeru u vezi sa
odredjenom odredbom ili aspektom sporazuma. Ukoliko se u pogledu odredjene
tacke zakljuci da su strane bile postigle sporazum do trenutka kada
su realizovale svoj formalni dokument i kada se taj formalni dokument
ne podudara sa zajednickim sporazumom, tada sud ima nadleznost da to
ispravi iako moze biti da, do vremena kada je formalni dokument realizovan,
medju stranama nije bilo zakljucenog i obavezujuceg sporazuma."
Ovaj odlomak je, naravno, odlomak iz obligacionog prava, ali je, po
mom misljenju, koristan da pokaze pravnu situaciju u kojoj su se same
strane nasle, u Parizu narocito, a to je situacija da je nekakva karta
potpisana, cime je, naravno, Dejtonski sporazum stupio na snagu, ali
karta na kojoj je linija koju ja ne prihvatam kao ispravnu. Usudjujem
se reci da su strane bile prilicno iznenadjene kada su, nakon detaljnijeg
razmatranja i na mnogo manjem razmjeru, ustanovile da linija prolazi
kroz zgrade naselja. Ni u kom slucaju ne kritikujem strane zbog toga
sto nisu uspjele postici dogovor vezano za Dobrinju I i IV, bez obzira
na brojne sastanke. Uspjele su se dogovoriti oko svega drugog, za sve
namjene i ciljeve, sto je veliki uspjeh. Stoga je moj zadatak, u skladu
sa ovlastenjima koja mi je dao Visoki predstavnik, da dodjem do vlastitog
zakljucka, pritom imajuci u vidu liniju sukoba i medjuentitetsku liniju
razgranicenja, o tome gdje linija treba da se nalazi. Iako je taj zadatak
nezavisan od ovih linija, a i pitanje je koje spada u moju nadleznost,
ja svakako necu, osim ako nemam dobar razlog za to, odbiti da priznam
znacaj ove dvije linije. Sto svakako nisam uradio.
Mislim da je sada dobar trenutak da razmotrimo izjave strana u Arbitrazi.
Federacija je iznijela da su predratni stanovnici Dobrinje I i IV koji
nisu Srbi bili prisiljeni napustiti svoju imovinu i postati izbjeglice.
Iako su se oni drzali medjuentitetske linije razgranicenja, predstavnici
Federacije su insistirali, iznoseci slucaj kako ga oni vide, da oni
zele da se ti ljudi vrate u svoje domove, a pri tome se, po mom misljenju,
jasno misli na imovinu na desnoj strani medjuentitetske linije razgranicenja,
i ako ne bude promjene, ta imovina se nalazi u RS-u. O ovoj dilemi cu
govoriti kada dodjem do izjava koje su dali stanovnici Dobrinje I i
IV u toku posljednje sedmice saslusanja.
Medjutim, u ovom trenutku je dovoljno reci da je stav RS-a dosta jasan,
imajuci na umu njihovu tvrdnju da je granicna linija bila linija sukoba,
sto je, naravno, znacilo da su stanovi o kojima je rijec bili pod njihovom
nadleznoscu i nepodijeljeni. U svom zavrsnom podnesku, g. Lukic je rekao
da su Dobrinja I i IV bile potpuno ispraznjene, u njima nije ostao ni
jedan stanovnik, bez obzira na njegovu starost, spol, nacionalnu, vjersku,
jezicku ili neku drugu pripadnost. Ova podrucja su ispraznjena jer su
se Dobrinja I i IV nalazile na vatrenoj liniji. Imajuci, medjutim, na
umu da je ziva glava vaznija od imovine i jer samo ziva glava moze koristiti
imovinu, stanovnici Dobrinje I i IV su je napustili. Saslusao sam izjavu
premijera RS-a, koji je obecao da ce svi koji su ostali bez domova u
Dobrinji I i IV vrlo brzo biti ponovo useljeni. Ne sumnjam da je to
tako i prihvatam dobre namjere njegove ekselencije premijera.
U toku saslusanja dosta je bilo sporenja i oko podjele teritorije u
omjeru 51/49%. RS tvrdi da nije dobila svoj procenat (49%) i trazi sporno
podrucje Dobrinje I i IV kao nadoknadu za to. Ja ne mogu prekoraciti
svoja ovlastenja i raspravljati o nekoj drugoj teritoriji, ali svakako
nemam pravo da eventualni takav propust rjesavam na jednom podrucju,
tj. Dobrinji I i IV.
Prije nego sto predjem na izjave stanovnika Dobrinje, mislim da je dobro
da spomenem skolu. Od potpisivanja Dejtonskog sporazuma u Parizu, zemlja
izmedju linije sukoba i medjuentitetske linije razgranicenja, za sve
namjene i ciljeve, lezi neiskoristena. Na njoj se mogu naci ostaci jedne
velike skole. To je, izgleda, sudeci po dokazima koje sam dobio u toku
arbitraze, bila skola od velikog znajaca; toliko znacajna da je bilo
neophodno da se nastava odvija u smjenama. Sasvim je jasno da je skola
sluzila za potrebe podrucja koje je sada predmet ove arbitraze, mnogih
drugih dijelova Dobrinje, podrucja koja su sada bez sumnje u RS-u i
mnogih drugih naselja i stanovnistva sa sirokog podrucja. U vezi ishoda
ove arbitraze, cini se da je apsolutno neophodno da se ova skola obnovi
sto je brze moguce. Siguran sam da ce njeno ponovno otvaranje biti izvor
velike radosti u okolnom podrucju.
Izgleda da, osim troskova, nema nekih vecih problema, jer linije kako
trenutno stoje ne predstavljaju prepreku za svakodnevne aktivnosti stanovnika
koji mogu slobodno prelaziti liniju. Pretpostavljam da ce, kakvu god
liniju da ja povucem, biti isto, tako da ucenici nece ni na koji nacin
biti sprijeceni da pohadjaju skolu kad se obnovi. U ovoj skoli ne bi
trebalo biti nikakve nacionalne diskriminacije i trebala bi biti otvorena
za sve, bez obzira na njihovo nacionalno porijeklo, vjeru, boju koze
ili bilo kakav drugi ogranicavajuci faktor. To bi mi predstavljalo veliko
zadovoljstvo. U toku saslusanja spominjao se "Berlinski zid",
ali predvidjam da kada se linija povuce, to ce biti linija na mapi,
koja ce, naravno, predstavljati granicnu liniju izmedju dva entiteta,
ali ni u kom slucaju nece predstavljati prepreku ljudima sa obje strane
da u potpunosti uzivaju slobodu kretanja ili da obavljaju posao na drugoj
strani linije. Bilo bi ohrabrujuce ako bih mogao ocekivati da ce u buducnosti
linija nestati zbog svakodnevnih, prakticnih stvari i da ce se zajednice
opcenito, iako razlicitog nacionalnog porijekla, pribliziti kao susjedi
i vremenom spojiti u zajednicu koja uziva u plodovima rekonstruisane
Dobrinje I i IV.
Mislim da bi bilo prikladno ako bih rekao nesto i o pitanju Sarajeva
opcenito. Predratno stanovnistvo Sarajeva cinili su Bosnjaci, Srbi,
Hrvati i drugi narodi. Sarajevo je bilo multietnicki grad i to vrlo
lijep grad. Vrlo mi je tesko prihvatiti izraze kao sto su "Srpsko
Sarajevo", "Bosnjacko Sarajevo", "Hrvatsko Sarajevo",
ili bilo koji slican naziv. Po mom misljenju, grad Sarajevo je jedna
cjelina koja se sastoji od nacionalnih grupa koje sam spomenuo. Mnogi
su ga napustili i ja se najiskrenije nadam da ce se svi vratiti u ovaj
divni grad kao stanovnici i da ce Sarajevo, kao Feniks, u cjelosti ustati
(kao sto sada ustaje) iz pepela rata, jer je to sada glavni grad Bosne
i Hercegovine. Sto se tice stanova u Dobrinji I i IV, bez obzira kakva
se linja povuce, neophodno je da svi, bili oni Srbi, Bosnjaci, Hrvati
ili bilo koji drugi koji su sada ili su ranije bili legitimni stanovnici
ovog podrucja i oni kojima je oduzeta imovina bez odlaganja budu vraceni
u svoje stanove, odgovarajuce opremljene osnovnom infrastrukturom koju
ljudi imaju pravo ocekivati. Tek ce tada ova zajednica ozivjeti i ratno
naslijedje ce sve vise nestajati.
Na pocetku ove arbitraze jasno sam stavio do znanja da me mnogo vise
zanimaju ljudi nego institucije i nisam mogao a da ne budem dirnut nekim
od opisa patnji kroz koje su ljudi prolazili u toku ovog nesretnog sukoba.
Isto tako sam morao jasno reci da nikako nemam ovlastenja da bilo koga
vratim u posjed stana ili kuce ili da nekog toga lisim. To je gradjanskopravna
materija. Medjutim, zauzeo bih se za to da, ako se jedna ili vise osoba
nezakonito nalaze u posjedu neke imovine i ona im se oduzme, u najskorijem
mogucem periodu ti ljudi trebaju dobiti, ili od Federacije ili od RS,
zavisi od slucaja, drugi smjestaj. Na kraju krajeva bilo bi vrlo lose
ako bi se ustanovilo da ti ljudi dozivljavaju nove patnje nakon patnji
koje su vec pretrpjeli.
Dopustite mi da odam priznanje Klubu gradonacelnika, ciji je predstavnik
pred mene iznio dokaze. To je bila jedna mjesovita grupa, od kojih je
dobar broj bio Srba. Ostali su u Sarajevu za vrijeme rata i njihova
hrabrost izaziva divljenje. Gradonacelnici su hrabro izdrzali uzasne
patnje dugotrajne opsade. Oni su sigurno odlican primjer obicnih stanovnika
Sarajeva koji su nastojali da urade najbolje sto mogu u veoma teskim
okolnostima. Naizmjenicno sam saslusavao izjave ljudi iz Federacije
i ljudi iz Republike Srpske. Mnogi iz RS-a su bili dobri i velikodusni
i priznali su da su ljudi mnogo propatili, a jedan svjedok je rekao
da obicni gradjani nisu krivi za ono sto se dogodilo. Moram reci da
je vecina svjedoka iz RS-a ili u stanovima u Dobrinji I i IV ili iz
razlicitih mjesta koja su izvan okvira ove arbitraze. Prije pocetka
arbitraze primio sam na stotine pisama, vecinom, moram reci, od ljudi
koji, ako to tako mogu nazvati, stoje na stanovistu Federacije, ali
primio sam i veliki broj pisama od ucenika iz RS-a. Procitao sam svako
od njih i sve sam ih uzeo u obzir, kao i svjedocenja data u posljednjoj
sedmici arbitraze.
Velika vecina izjava i pisama bila je od onih koji su rekli da su istjerani
iz svojih kuca i da se silno zele vratiti. Nakon sto sam saslusao sve
izjave i procitao sva pisma, uvjeren sam da je veliki broj ljudi, uglavnom
ne-Srba, protjeran iz svojih domova i otisao u izbjeglistvo. Mnogi od
svjedoka koji su davali izjave u ime RS-a priznali su patnje ovih ljudi
i,
kao sto sam vec rekao, g. Lukic je ovo opisao kao napusteno podrucje.
Iako sam siguran da je to njegovo misljenje, nisam siguran da su Dobrinja
I i IV ikada bile zaista napustene, ali sigurno je da su Bosnjaci morali
otici. Necu se ni za trenutak zadrzati na zatvaranjima ili patnjama,
niti slicnom, mene samo zanimaju sami ljudi i moja obaveza prema njima.
Ja bih volio da se svi odmah udome, ali to trenutno nije moguce. Razliciti
propisi u Federaciji, gdje je na djelu sistem certifikata, i RS u kojoj
je potrebna gotovina, ljudima otezavaju vracanje onoga sto je zapravo
njihovo. Moram priznati realno stanje i uciniti sve sto je u mojoj moci,
prema svojoj savjesti, da pokusam ispraviti nepravdu koja je nanesena
ovim ljudima.
Moram jasno reci da nijedan clan srpske zajednice koji je u zakonitom
posjedu bilo kojeg stana, bio on u Federaciji ili RS-u nece niti najmanje
biti ometan u tom svom pravu i treba mu dati pravo na sav komfor koji
ce donijeti rekonstrukcija. Uvjeren sam da su velika vecina izbjeglica
koji ceznu da se vrate Bosnjaci i da, sudeci po mjestima koja su mi
pokazana na velikoj fotografiji, imaju stanove sa obje strane medjuentitetske
linije razgranicenja.
Mnogi od svjedoka su se bavili i samim Sarajevom, opisujuci ga kao zivi
organizam, ali ja se ne trebam baviti nicim osim Dobrnjom I i IV i onim
sto ce proizaci iz moje odluke.
Bilo je tesko rijesiti ovaj problem, jednako tesko kao i problemi s
kojima sam se susretao u svojoj dugogodisnjoj praksi sudije i ja mogu
ici samo tamo gdje me vodi moja savjest. Pa cak i ako ce to biti bolno
za one cije vjerovanje, sto ja postujem, lezi na drugoj strani. Dosao
sam do uvjerenja da su skoro iskljucivo ljudi iz Federacije liseni svojih
domova i jedino sto mi moja savjest dozvoljava da uradim je da im to
nadoknadim na odgovarajuci nacin. Da bih to uradio, moram objaviti i
odluciti da su stambeni blokovi i skola unutar medjuentitetske linije
razgranicenja cije povlacenje predlazem i u tu svrhu se pozivam na kartu
koju je pripremio major Batchelor kojom se ostvaruje stav do kojeg sam
dosao. Nikada se nisam osjecao vise covjekom nego sto se osjecam u ovom
trenutku. Nikada se nisam osjecao skromniji nego sto se osjecam u ovom
trenutku, i sve bih zamolio da mi vjeruju, da mi je savjest nalagala
drugaciji put, onda bih taj put i izabrao.
17. aprila 2001. godine
Arbitar
Diarmuid P. Sheridan, s.r.