VISOKI PREDSTAVNIK ZA BOSNU I HERCEGOVINU
Koristeci se ovlastima koje su mi date clankom V Aneksa
10. (Sporazum o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni
autoritet u zemlji u pogledu tumacenja navedenog Sporazuma o provedbi
civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebno uzevsi u obzir clanak II.
1. (d), prema kojem Visoki predstavnik "pruza pomoc kada to ocijeni
neophodnim, u iznalazenju rjesenja za sve probleme koji se jave u vezi
sa civilnom provedbom";
Pozivajuci se na clanak II. 8 pomenutog Sporazuma prema kojem Visoki
predstavnik moze, pored civilnih povjerenstava konkretno navedenih u
clanku II istog Sporazuma, uspostaviti druga civilna povjerenstva kako
bi potpomogao izvrsenje svog mandata.
Pozivajuci se nadalje na stavak XI. 2. Zakljucaka Vijeca za implementaciju
mira koji se sastao u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojima
je Vijece pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da uporabi svoj konacni
autoritet u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnoj provedbi
Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme,
kako je prethodno receno "donosenjem konacnih odluka, kada to bude
smatrao neophodnim", u svezi sa odredjenim pitanjima, ukljucujuci
(sukladno tocki (c) ovog stavka) "mjere u svrhu osiguranja provedbe
Mirovnog sporazuma na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine i njezinih
entiteta";
Uz uvazavanje tocke I.2.a Zakljucaka donesenih na pomenutoj konferenciji
u Bonu prema kojima je uoceno "da je nepristrano i neovisno pravosudje"
od "sustinskog znacaja za vladavinu zakona i pomirenje u Bosni
i Hercegovini", da proces imenovanja sudaca i tuzilaca mora biti
utemeljen na profesionalnim sposobnostima, da je nuzno uspostavljanje
ustanova za edukaciju sudaca i tuzilaca te da je kontrola pravosudnog
sustava element od sustinskog znacaja za pomenuti proces;
Rukovodeci se stavkom II. 2 Aneksa na Deklaraciju Vijeca za implementaciju
mira (Madrid, 16. prosinca 1998.) u kojoj se "naglasava znacaj
pojacanih napora u provedbi pravosudne reforme, koje uskladjuje Visoki
predstavnik, kako bi se pruzila potpora naporima organa vlasti u Bosni
i Hercegovini" te "apelira na Visokog predstavnika da dalje
razvija sveobuhvatni strateski plan pravosudne reforme, kojim se utvrdjuju
kratkorocni i dugorocni prioriteti, u suglasnosti sa tim organima, Vijecem
Europe, OSCE-om, UNMIBH-om i drugim organizacijama."
Imajuci u vidu Deklaraciju Vijeca za implementaciju mira (na sastanku
odrzanom i Briselu 23-24. svibnja 2000) kojom se namece potreba za jednim
istinski neovisnim i nepristranim pravosudjem kako bi se osigurala vladavina
zakona u svim krivicnim, gradjanskim i privrednim pitanjima, te priznajuci
"trajnu potrebu za medjunarodnom nadzornom institucijom za pravosudnu
reformu u iscekivanju da OHR dodje do rjesenja u pogledu Programa pravosudne
reforme" te da Vijece "podrzi daljnje napore Visokog predstavnika
da predvodi aktivnosti u reformi pravosudja i uskladjuje napore medjunarodne
zajednice po tom pitanju."
Uzimajuci u obzir Kominike Upravnog odbora Vijeca za implementaciju
mira (Sarajevo, 13. srpnja 2000.) u kojem su se "Upravni odbor
i Visoki predstavnik suglasili da je po pitanju pravosudne reforme i
unapredjenja vladavine zakona potrebit trajan angazman medjunarodne
zajednice. Za tu svrhu, Visoki predstavnik ce uspostaviti Neovisno pravosudno
povjerenstvo ciji ce zadatak biti da nadzire povjerenstva/vijeca na
entitetskoj i kantonalnoj razini koje ce biti zaduzene za selekciju
i discipliniranje sudaca i tuzilaca te da nastavi sa nadgledanjem i
ocjenjivanjem rada sudova i tuzilastava sukladno prethodnom mandatu
JSAP-a."
Na osnovu svega gore navedenog, ovim donosim slijedecu
O D L U K U
O USPOSTAVLJANJU NEOVISNOG
PRAVOSUDNOG POVJERENSTVA
1. Ovom odlukom se uspostavlja Neovisno pravosudno povjerenstvo i dodjeljuju
mu se nadleznosti i ovlasti sukladno njegovom mandatu.
2. Mandat Neovisnog pravosudnog povjerenstva obuhvata pitanja koja se
odnose na unapredjenje vladavine zakona i reformu pravosudja. Nadleznosti
Neovisnog pravosudnog povjerenstva su u skladu sa ovim mandatom i obuhvataju:
- pruzanje potpore i vrednovanje sudskih, tuzilackih i institucija Vlade
kao i strukovnih pravnih organizacija, ukljucujuci i osiguravanje da
sudska i tuzilacka povjerenstva primjenjuju visoke eticke i profesionalne
standarde;
- upravljanje i uskladjivanje reformi koje se odnose na sudstvo, tuzilastvo,
strukovne udruge i srodne strukture, postupke ili institucije, ukljucujuci
pruzanje pomoci i potpore pri izradi novih pravnih propisa;
- savjetovanje, pomaganje i nadziranje tijela u zemlji zaduzenih za
pravosudnu edukaciju i ostalih srodnih institucija;
- savjetovanje i informiranje domacih i stranih tijela, agencija za
razvoj, te nevladinih organizacija o inicijativama u reformi pravosudja,
ukljucujuci donosenje izvjesca u kojima se dokumentira odnosno analizira
rad sudstva, pravobranilastva, advokatske komore, ministastava pravde,
te kaznenog i gradjansko-pravnog sustava; i
- redovito upoznavanje Visokog predstavnika sa pitanjima koja se ticu
gore navedenog mandata.
3. U izvrsavanju svog mandata i nadleznosti, Neovisno pravosudno povjerenstvo
ovlasteno je da:
- uspostavlja kontakte sa medjunarodnim organizacijama i domacim tijelima,
agencijama, institucijama, odnosno organizacijama kako bi se unaprijedili
projekti vladavine zakona kao sto su, primjerice, projekat strucnog
usavrsavanja, institucionalne izgradnje i jacanje te drugi srodni projekti;
- osigura da sudacka i tuzilacka povjerenstva i vijeca ispunjavaju svoje
zakonske obveze. Za tu svrhu, Neovisno pravosudno povjerenstvo ima pravo
da intervenira u postupcima povjerenstava i vijeca ili, da umjesto toga,
zahtijeva obustavljanje postupka do trenutka kada Visoki predstavnik
donese konacnu odluku o tom pitanju; i
- predlaze Visokom predstavniku uporabu njegovih ovlasti prema Dejtonskom
mirovnom sporazumu odnosno uvjete njegovog realiziranja.
4. Svi suci, tuzioci, duznosnici u ministarstvima unutrasnjih poslova,
financija i pravosudja, te clanovi sudskih/tuzilackih povjerenstava
i vijeca obvezni su prikazati informacije potrebite Neovisnom pravosudnom
povjerenstvu za obavljanje njegovih zadataka prema tocki 2. ove odluke.
5. Neovisno pravosudno povjerenstvo ima direktora koji ce nadzirati
njegovo poslovanje i izvjestavati Visokog predstavnika. Direktor je
odgovoran da Visokom predstavniku iznosi prijedloge po pitanju proracuna
i kadrova Povjerenstva, priprema sestomjesecni plan radnih aktivnosti
Povjerenstva, te da mu podnosi periodicna izvjesca o aktivnostima Povjerenstva.
6. Visoki predstavnik zadrzava pravo da dodijeli dodatne nadleznosti
Novisnom pravosudnom povjerenstvu, sukladno zahtjevima glede izvrsavanja
mandata Povjerenstva.
7. Mandat Neovisnog pravosudnog povjerenstva istice 31. prosinca 2002.
Visoki predstavnik zadrzava pravo da donosi odluke o nacelima i vremenskim
rokovima, ukljucujuci i ovlasti i broj preostalog medjunarodnog osoblja
potrebite za eventualni nastavak rada Neovisnog pravosudnog povjerenstva.
8. Ova odluka stupa na snagu na dan potpisivanja i bit ce objavljena
bez odlaganja u "Sluzbenom glasniku BiH", "Sluzbenim
novinama Federacije BiH" i sluzbenim glasilima kantona Federacije
te u "Sluzbenom glasniku Republike Srpske".
Broj 94/01
14. ozujka 2001. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.