VISOKI PREDSTAVNIK ZA BOSNU I HERCEGOVINU

Koristeci se ovlastima koje su mi date clankom V Aneksa 10. (Sporazum o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja navedenog Sporazuma o provedbi civilnog dijela Mirovnog ugovora; i posebno uzevsi u obzir clanak II. 1. (d), prema kojem Visoki predstavnik "pruza pomoc kada to ocijeni neophodnim, u iznalazenju rjesenja za sve probleme koji se jave u vezi sa civilnom provedbom";
Pozivajuci se na clanak II. 8 pomenutog Sporazuma prema kojem Visoki predstavnik moze, pored civilnih povjerenstava konkretno navedenih u clanku II istog Sporazuma, uspostaviti druga civilna povjerenstva kako bi potpomogao izvrsenje svog mandata.
Pozivajuci se nadalje na stavak XI. 2. Zakljucaka Vijeca za implementaciju mira koji se sastao u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojima je Vijece pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da uporabi svoj konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme, kako je prethodno receno "donosenjem konacnih odluka, kada to bude smatrao neophodnim", u svezi sa odredjenim pitanjima, ukljucujuci (sukladno tocki (c) ovog stavka) "mjere u svrhu osiguranja provedbe Mirovnog sporazuma na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine i njezinih entiteta";
Uz uvazavanje tocke I.2.a Zakljucaka donesenih na pomenutoj konferenciji u Bonu prema kojima je uoceno "da je nepristrano i neovisno pravosudje" od "sustinskog znacaja za vladavinu zakona i pomirenje u Bosni i Hercegovini", da proces imenovanja sudaca i tuzilaca mora biti utemeljen na profesionalnim sposobnostima, da je nuzno uspostavljanje ustanova za edukaciju sudaca i tuzilaca te da je kontrola pravosudnog sustava element od sustinskog znacaja za pomenuti proces;
Rukovodeci se stavkom II. 2 Aneksa na Deklaraciju Vijeca za implementaciju mira (Madrid, 16. prosinca 1998.) u kojoj se "naglasava znacaj pojacanih napora u provedbi pravosudne reforme, koje uskladjuje Visoki predstavnik, kako bi se pruzila potpora naporima organa vlasti u Bosni i Hercegovini" te "apelira na Visokog predstavnika da dalje razvija sveobuhvatni strateski plan pravosudne reforme, kojim se utvrdjuju kratkorocni i dugorocni prioriteti, u suglasnosti sa tim organima, Vijecem Europe, OSCE-om, UNMIBH-om i drugim organizacijama."
Imajuci u vidu Deklaraciju Vijeca za implementaciju mira (na sastanku odrzanom i Briselu 23-24. svibnja 2000) kojom se namece potreba za jednim istinski neovisnim i nepristranim pravosudjem kako bi se osigurala vladavina zakona u svim krivicnim, gradjanskim i privrednim pitanjima, te priznajuci "trajnu potrebu za medjunarodnom nadzornom institucijom za pravosudnu reformu u iscekivanju da OHR dodje do rjesenja u pogledu Programa pravosudne reforme" te da Vijece "podrzi daljnje napore Visokog predstavnika da predvodi aktivnosti u reformi pravosudja i uskladjuje napore medjunarodne zajednice po tom pitanju."
Uzimajuci u obzir Kominike Upravnog odbora Vijeca za implementaciju mira (Sarajevo, 13. srpnja 2000.) u kojem su se "Upravni odbor i Visoki predstavnik suglasili da je po pitanju pravosudne reforme i unapredjenja vladavine zakona potrebit trajan angazman medjunarodne zajednice. Za tu svrhu, Visoki predstavnik ce uspostaviti Neovisno pravosudno povjerenstvo ciji ce zadatak biti da nadzire povjerenstva/vijeca na entitetskoj i kantonalnoj razini koje ce biti zaduzene za selekciju i discipliniranje sudaca i tuzilaca te da nastavi sa nadgledanjem i ocjenjivanjem rada sudova i tuzilastava sukladno prethodnom mandatu JSAP-a."
Na osnovu svega gore navedenog, ovim donosim slijedecu


O D L U K U
O USPOSTAVLJANJU NEOVISNOG
PRAVOSUDNOG POVJERENSTVA



1. Ovom odlukom se uspostavlja Neovisno pravosudno povjerenstvo i dodjeljuju mu se nadleznosti i ovlasti sukladno njegovom mandatu.
2. Mandat Neovisnog pravosudnog povjerenstva obuhvata pitanja koja se odnose na unapredjenje vladavine zakona i reformu pravosudja. Nadleznosti Neovisnog pravosudnog povjerenstva su u skladu sa ovim mandatom i obuhvataju:
- pruzanje potpore i vrednovanje sudskih, tuzilackih i institucija Vlade kao i strukovnih pravnih organizacija, ukljucujuci i osiguravanje da sudska i tuzilacka povjerenstva primjenjuju visoke eticke i profesionalne standarde;
- upravljanje i uskladjivanje reformi koje se odnose na sudstvo, tuzilastvo, strukovne udruge i srodne strukture, postupke ili institucije, ukljucujuci pruzanje pomoci i potpore pri izradi novih pravnih propisa;
- savjetovanje, pomaganje i nadziranje tijela u zemlji zaduzenih za pravosudnu edukaciju i ostalih srodnih institucija;
- savjetovanje i informiranje domacih i stranih tijela, agencija za razvoj, te nevladinih organizacija o inicijativama u reformi pravosudja, ukljucujuci donosenje izvjesca u kojima se dokumentira odnosno analizira rad sudstva, pravobranilastva, advokatske komore, ministastava pravde, te kaznenog i gradjansko-pravnog sustava; i
- redovito upoznavanje Visokog predstavnika sa pitanjima koja se ticu gore navedenog mandata.
3. U izvrsavanju svog mandata i nadleznosti, Neovisno pravosudno povjerenstvo ovlasteno je da:
- uspostavlja kontakte sa medjunarodnim organizacijama i domacim tijelima, agencijama, institucijama, odnosno organizacijama kako bi se unaprijedili projekti vladavine zakona kao sto su, primjerice, projekat strucnog usavrsavanja, institucionalne izgradnje i jacanje te drugi srodni projekti;
- osigura da sudacka i tuzilacka povjerenstva i vijeca ispunjavaju svoje zakonske obveze. Za tu svrhu, Neovisno pravosudno povjerenstvo ima pravo da intervenira u postupcima povjerenstava i vijeca ili, da umjesto toga, zahtijeva obustavljanje postupka do trenutka kada Visoki predstavnik donese konacnu odluku o tom pitanju; i
- predlaze Visokom predstavniku uporabu njegovih ovlasti prema Dejtonskom mirovnom sporazumu odnosno uvjete njegovog realiziranja.
4. Svi suci, tuzioci, duznosnici u ministarstvima unutrasnjih poslova, financija i pravosudja, te clanovi sudskih/tuzilackih povjerenstava i vijeca obvezni su prikazati informacije potrebite Neovisnom pravosudnom povjerenstvu za obavljanje njegovih zadataka prema tocki 2. ove odluke.
5. Neovisno pravosudno povjerenstvo ima direktora koji ce nadzirati njegovo poslovanje i izvjestavati Visokog predstavnika. Direktor je odgovoran da Visokom predstavniku iznosi prijedloge po pitanju proracuna i kadrova Povjerenstva, priprema sestomjesecni plan radnih aktivnosti Povjerenstva, te da mu podnosi periodicna izvjesca o aktivnostima Povjerenstva.
6. Visoki predstavnik zadrzava pravo da dodijeli dodatne nadleznosti Novisnom pravosudnom povjerenstvu, sukladno zahtjevima glede izvrsavanja mandata Povjerenstva.
7. Mandat Neovisnog pravosudnog povjerenstva istice 31. prosinca 2002. Visoki predstavnik zadrzava pravo da donosi odluke o nacelima i vremenskim rokovima, ukljucujuci i ovlasti i broj preostalog medjunarodnog osoblja potrebite za eventualni nastavak rada Neovisnog pravosudnog povjerenstva.
8. Ova odluka stupa na snagu na dan potpisivanja i bit ce objavljena bez odlaganja u "Sluzbenom glasniku BiH", "Sluzbenim novinama Federacije BiH" i sluzbenim glasilima kantona Federacije te u "Sluzbenom glasniku Republike Srpske".


Broj 94/01
14. ozujka 2001. godine
Sarajevo

Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.