VISOKI PREDSTAVNIK ZA BOSNU I HERCEGOVINU

Koristeci se ovlastima koje su mi date clankom V Aneksa 10. (Sporazum o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja gore pomenutog Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora; i posebno uzevsi u obzir clanak II. 1. (d) istog Sporazuma, prema kojem Visoki predstavnik "pomaze, kada Visoki predstavnik to ocijeni neophodnim u rjesavanju svih problema koji se pojave u vezi sa civilnom provedbom";
Pozivajuci se na stavak XI. 2. Zakljucaka Konferencije za provedbu mira odrzane u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojima je Vijece za provedbu mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za probleme, u skladu sa gore navedenim "donosenjem obvezujucih odluka, kada to ocijeni neophodnim," o odredjenim pitanjima, ukljucujuci i (prema podstavku (c) stavka XI.2) mjere kojim se osigurava provedba Mirovnog sporazuma na cijelom podrucju Bosne i Hercegovine i njenih entiteta, koje "mogu ukljuciti poduzimanje mjera protiv osoba koje obnasaju javnu funkciju ili duznosnika... za koje Visoki predstavnik ustanovi da krse zakonske obveze preuzete u sukladu sa Mirovnim sporazumom ili uvjete za provedbu istog";
Konstatirajuci da je u stavku X.4 Aneksa Deklaracije koju je Vijece za provedbu mira donijelo 16. prosinca 1998. godine u Madridu navedeno da je Vijece potvrdilo da se vodjama kojima Visoki predstavnik zabrani da vrse zvanicnu funkciju "takodjer moze zabraniti do daljnjeg da se kandidiraju na izborima ili da obavljaju bilo koju drugu izabranu ili imenovanu javnu funkciju ili funkciju unutar politickih stranaka."
Iz razloga navedenih u daljnjem tekstu ovim donosim sljedecu


O D L U K U


Smjenjuje se gospodin Ante Jelavic sa funkcije clana Predsjedništva Bosne i Hercegovine i zabranjuje mu se da obavlja bilo koju zvanicnu, izabranu ili imenovanu javnu funkciju te da se kandidira na izborima, kao i da obavlja funkciju unutar politickih stranaka, osim u slucaju ako mu ja osobno ili sve do onog trenutka kada mu ja osobno, donosenjem nove Odluke, eksplicitno dozvolim da obavlja ili da se kandidira za iste.
Ova odluka stupa na snagu odmah i nece zahtijevati bilo kakve daljnje proceduralne mjere. G. Jelavic mora odmah napustiti svoj ured koji je koristio kao clan Predsjednistva Bosne i Hercegovine a isto tako prestaje odmah i sa vrsenjem funkcije predsjednika HDZ-a BiH.


RAZLOZI ZA SMJENU


Kao clan Predsjednistva Bosne i Hercegovine i kao predsjednik znacajne politicke stranke u Bosni i Hercegovini, HDZ BiH, gospodin Jelavic je obvezan i bio je obvezan da vrsi sustinsku duznost davanja aktivne podrske ustavnom poretku zemlje. Nadalje, gospodin Jelavic je imao eksplicitnu duznost da bude u sluzbi gradjana i konstitutivnih naroda Bosne i Hercegovine, narocito hrvatskog naroda Bosne i Hercegovine, putem zakonskih institucija zemlje na svim razinama.
Umjesto toga, gosp. Jelavic je direktno narusio ustavni poredak Federacije Bosne i Hercegovine i Bosne i Hercegovine.
Narusavanje ustavnog poretka je kulminiralo u subotu, 3. ozujka 2001. godine u Mostaru, provedbom neustavne inicijative koju je predvodio gosp. Jelavic, na podrivanju ustavnog poretka Federacije Bosne i Hercegovine i Bosne i Hercegovine i osnivanju nezakonitih paralelnih struktura.
Opcenito gledajuci, gosp. Jelavic je svojim ponasanjem jasno pokazao kako je njegov cilj onemogucavanje rada institucija uspostavljenih Opcim okvirnim sporazumom za mir u Bosni i Hercegovini te je, prema tome, vrsio ozbiljnu opstrukciju provedbe navedenoga Sporazuma i to slijedecim aktivnostima:
Prilikom registriranja za opce izbore u studenome 2000. godine, HDZ BiH se zvanicno obvezao pridrzavati se Mirovnoga sporazuma i provoditi izborne rezultate. Gosp. Jelavic nije ispostovao ovu obvezu.
Dana 11. studenoga 2000. godine, uprkos veoma jasnim upozorenjima, upucenim i javno i privatno, da bi takve radnje predstavljale krsenje Pravila i propisa Privremenog izbornog povjerenstva, gosp. Jelavic je na sami dan odrzavanja izbora organizirao i promovirao politicku manifestaciju, ciji je cilj bio ometanje normalnog demokratskog procesa.
Ova manifestacija, kojoj je pogresno pripisao naziv "referendum", predstavljala je flagrantno krsenje osnovnog demokratskog principa da se na dan odrzavanja izbora ne vrse nikakve politicke aktivnosti. Izborno apelaciono potpovjerenstvo je bilo primorano poduzeti odgovarajuce mjere, cime je i sama potvrdila da je ovaj temeljni demokratski princip prekrsen.
Dana 3. veljace 2001. godine, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je, nakon postupka koji je pokrenuo HDZ BiH, donio odluku da Pravila i propisi Privremenog izbornog povjerenstva, odnosno pitanje procedure biranja delegata u Dom naroda Federacije, nije u njegovoj nadleznosti, buduci da su ova Pravila i propisi doneseni u skladu sa medjunarodnim mandatom povjerenim OSCE-u u ovome dijelu. Efekat ove odluke Suda je bio da je izbor delegata izvrsen legitimno na osnovu ovih Pravila i propisa. Uprkos cinjenici da je gosp. Jelavic ranije prihvatio obvezu ispostovati odluku Ustavnog suda, on je odlucio ignorirati obveze koje je prihvatila njegova stranka, tj. provesti izborne rezultate, i umjesto toga je ustvari, pokusao da gradjane ove zemlje, ukljucujuci i one koji su glasovali za HDZ BiH, drzi kao taoce. Ovakvo ponasanje se moze smatrati sracunatim pokusajima gosp. Jelavica na prekidanju svakodnevnih drzavotvornih aktivnosti ove zemlje, narusavanju ustavnog poretka uspostavljenog na osnovu gore pomenutog Opceg okvirnog sporazuma, te, prema tome, i krsenju vladavine zakona.
Gosp. Jelavic je stalno ignorirao svoje ustavne obveze i jasno je pokazao da ce ignorirati ukazane mu mogucnosti da nastavi provoditi politicku aktivnost unutar, a ne van, ustavnog okvira ove zemlje. On je jasno pokazao da nema namjeru iskoristiti normalne demokratske mehanizme koji postoje u Bosni i Hercegovini za provedbu promjena. Neustavno ponasanje gosp. Jelavica je kulminiralo njegovim sudjelovanjem u necemu sto se moze nazvati stranackim skupom odrzanim u Mostaru 3. ozujka 2001. godine, kojom prilikom su njegovi ucesnici podstaknuti da donesu svojevrsnu "odluku" o osnivanju neustavnih i nezakonitih paralelnih struktura. Gosp. Jelavic je morao u potpunosti biti svjestan da ovaj "skup" pod imenom "Hrvatski narodni sabor" nije imao nadleznosti da donosi zakonite odluke.
U petak, 2. ozujka 2001. godine, dan prije odrzavanja stranackog skupa u obliku "mitinga" u Mostaru. Visoki predstavnik je uputio javni apel u kojemu je jasno naveo da ce "svatko za koga se utvrdi da je ukljucen u nezakonite ili antidejtonske aktivnosti, ukljucujuci osnivanje i odrzavanje paralelnih struktura, biti podlozan sankcijama u skladu sa mojim mandatom. Aktivnosti koje imaju za cilj podrivanje legitimnih institucija Federacije i Drzave nece se tolerirati."
Provodeci "miting", gospodin Jelavic je otisao toliko daleko da je zanemario cast i ugled najvise funkcije u drzavi na koju je izabran rujna 1998. godine. Gospodin Jelavic je bez ikakve sumnje pokazao da je izgubio sposobnost postivanja ustavnog poretka ove zemlje i istovremeno potvrdio svoju spremnost na krsenje Daytonskog mirovnog sporazuma, Ustava Federacije Bosne i Hercegovine i Ustava Bosne i Hercegovine, kao i na nepostivanje vladavine prava.
Obracanja gospodina Jelavica, osobito u proteklih nekoliko mjeseci, koja su kulminirala govorom u Busovaci 28. veljace 2001. godine su obecastila cjelokupno Predsjednistvo Bosne i Hercegovine, a narocito funkciju clana Predsjednistva iz reda hrvatskog naroda. U svojstvu clana Predsjednistva Bosne i Hercegovine, gospodin Jelavic je imao zakonsku i moralnu obvezu promovirati stabilnost i pomirenje. Medjutim, izbor gospodina Jelavica je bio podrivanje postignutog napretka u mirovnoj provedbi sijanjem mrznje i straha. U jednom pristojnom drustvu nema mjesta za neodgovornu retoriku gospodina Jelavica, koja predstavlja izdaju najboljih interesa onih koji su, na zalost, bili navedeni da mu ukazu svoje povjerenje.


Zakljucak


S obzirom na gore navedeni vid ponasanja, nema potrebe u ovom dokumentu navoditi sveukupne aktivnosti i ponasanje koje je dovelo do neizbjezne smjene sa duznosti gospodina Jelavica koji je svojim djelovanjem nanio ljagu i podrivao visoku funkciju koju je obavljao. Takvo ponasanje je kulminiralo "mitingom" u Mostaru i nezakonitoj inicijativi koja predstavlja njegov kljucni dio, a to je zahtjev za uspostavom neustavnih paralelnih institucija koje bitno i izravno idu u pravcu narusavanja ustavnog poretka i u Federaciji i u Bosni i Hercegovini.
Ono sto je narocito zalosno i sto je potrebno imati na umu prilikom sagledavanja toka djelovanja i poteza koje je gospodin Ante Jelavic namjerno poduzimao jeste cinjenica da je gospodinu Jelavicu moralo biti izuzetno dobro poznato da se sva pitanja koja smatra problematicnim mogu rjesavati uobicajenim ustavnim sredstvima. Sasvim je jasno da gospodin Ante Jelavic nije uocio da neophodan dio demokratskog procesa u javnom zivotu predstavlja poredjenje zahtjeva bilo koje stranke, osobe ili grupe osoba sa onim na sta drugi imaju pravo.
Gotovo da i nema sumnje da bi nasljednik gospodina Jelavica u Predsjednistvu Bosne i Hercegovine trebao bolje sluziti hrvatskom narodu u Bosni i Hercegovini. Pod uvjetom da je takav nasljednik spreman na rad unutar drzave, Federacije i kantona, postoji velika nada da se moze graditi prosperitetna i mirna buducnost za hrvatski narod, druge konstitutivne narode i sve gradjane Bosne i Hercegovine.


Broj 93/1
7. ozujka 2001. godine
Sarajevo

Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.