VISOKI PREDSTAVNIK ZA BOSNU I HERCEGOVINU
Koristeci se ovlastima koje su mi date clankom V Aneksa
10. (Sporazum o civilnoj provedbi Mirovnog ugovora) Opceg okvirnog sporazuma
za mir u Bosni i Hercegovini, prema kojem je Visoki predstavnik konacni
autoritet u zemlji u pogledu tumacenja gore pomenutog Sporazuma o civilnoj
provedbi Mirovnog ugovora; i posebno uzevsi u obzir clanak II. 1. (d)
istog Sporazuma, prema kojem Visoki predstavnik "pomaze, kada Visoki
predstavnik to ocijeni neophodnim u rjesavanju svih problema koji se
pojave u vezi sa civilnom provedbom";
Pozivajuci se na stavak XI. 2. Zakljucaka Konferencije za provedbu mira
odrzane u Bonu 9. i 10. prosinca 1997. godine, u kojima je Vijece za
provedbu mira pozdravilo namjeru Visokog predstavnika da iskoristi svoj
konacni autoritet u zemlji u pogledu tumacenja Sporazuma o civilnoj
provedbi Mirovnog ugovora kako bi pomogao u iznalazenju rjesenja za
probleme, u skladu sa gore navedenim "donosenjem obvezujucih odluka,
kada to ocijeni neophodnim," o odredjenim pitanjima, ukljucujuci
i (prema podstavku (c) stavka XI.2) mjere kojim se osigurava provedba
Mirovnog sporazuma na cijelom podrucju Bosne i Hercegovine i njenih
entiteta, koje "mogu ukljuciti poduzimanje mjera protiv osoba koje
obnasaju javnu funkciju ili duznosnika... za koje Visoki predstavnik
ustanovi da krse zakonske obveze preuzete u sukladu sa Mirovnim sporazumom
ili uvjete za provedbu istog";
Konstatirajuci da je u stavku X.4 Aneksa Deklaracije koju je Vijece
za provedbu mira donijelo 16. prosinca 1998. godine u Madridu navedeno
da je Vijece potvrdilo da se vodjama kojima Visoki predstavnik zabrani
da vrse zvanicnu funkciju "takodjer moze zabraniti do daljnjeg
da se kandidiraju na izborima ili da obavljaju bilo koju drugu izabranu
ili imenovanu javnu funkciju ili funkciju unutar politickih stranaka."
Iz razloga navedenih u daljnjem tekstu ovim donosim sljedecu
O D L U K U
Smjenjuje se gospodin Ante Jelavic sa funkcije clana Predsjedništva
Bosne i Hercegovine i zabranjuje mu se da obavlja bilo koju zvanicnu,
izabranu ili imenovanu javnu funkciju te da se kandidira na izborima,
kao i da obavlja funkciju unutar politickih stranaka, osim u slucaju
ako mu ja osobno ili sve do onog trenutka kada mu ja osobno, donosenjem
nove Odluke, eksplicitno dozvolim da obavlja ili da se kandidira za
iste.
Ova odluka stupa na snagu odmah i nece zahtijevati bilo kakve daljnje
proceduralne mjere. G. Jelavic mora odmah napustiti svoj ured koji je
koristio kao clan Predsjednistva Bosne i Hercegovine a isto tako prestaje
odmah i sa vrsenjem funkcije predsjednika HDZ-a BiH.
RAZLOZI ZA SMJENU
Kao clan Predsjednistva Bosne i Hercegovine i kao predsjednik znacajne
politicke stranke u Bosni i Hercegovini, HDZ BiH, gospodin Jelavic je
obvezan i bio je obvezan da vrsi sustinsku duznost davanja aktivne podrske
ustavnom poretku zemlje. Nadalje, gospodin Jelavic je imao eksplicitnu
duznost da bude u sluzbi gradjana i konstitutivnih naroda Bosne i Hercegovine,
narocito hrvatskog naroda Bosne i Hercegovine, putem zakonskih institucija
zemlje na svim razinama.
Umjesto toga, gosp. Jelavic je direktno narusio ustavni poredak Federacije
Bosne i Hercegovine i Bosne i Hercegovine.
Narusavanje ustavnog poretka je kulminiralo u subotu, 3. ozujka 2001.
godine u Mostaru, provedbom neustavne inicijative koju je predvodio
gosp. Jelavic, na podrivanju ustavnog poretka Federacije Bosne i Hercegovine
i Bosne i Hercegovine i osnivanju nezakonitih paralelnih struktura.
Opcenito gledajuci, gosp. Jelavic je svojim ponasanjem jasno pokazao
kako je njegov cilj onemogucavanje rada institucija uspostavljenih Opcim
okvirnim sporazumom za mir u Bosni i Hercegovini te je, prema tome,
vrsio ozbiljnu opstrukciju provedbe navedenoga Sporazuma i to slijedecim
aktivnostima:
Prilikom registriranja za opce izbore u studenome 2000. godine, HDZ
BiH se zvanicno obvezao pridrzavati se Mirovnoga sporazuma i provoditi
izborne rezultate. Gosp. Jelavic nije ispostovao ovu obvezu.
Dana 11. studenoga 2000. godine, uprkos veoma jasnim upozorenjima, upucenim
i javno i privatno, da bi takve radnje predstavljale krsenje Pravila
i propisa Privremenog izbornog povjerenstva, gosp. Jelavic je na sami
dan odrzavanja izbora organizirao i promovirao politicku manifestaciju,
ciji je cilj bio ometanje normalnog demokratskog procesa.
Ova manifestacija, kojoj je pogresno pripisao naziv "referendum",
predstavljala je flagrantno krsenje osnovnog demokratskog principa da
se na dan odrzavanja izbora ne vrse nikakve politicke aktivnosti. Izborno
apelaciono potpovjerenstvo je bilo primorano poduzeti odgovarajuce mjere,
cime je i sama potvrdila da je ovaj temeljni demokratski princip prekrsen.
Dana 3. veljace 2001. godine, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je, nakon
postupka koji je pokrenuo HDZ BiH, donio odluku da Pravila i propisi
Privremenog izbornog povjerenstva, odnosno pitanje procedure biranja
delegata u Dom naroda Federacije, nije u njegovoj nadleznosti, buduci
da su ova Pravila i propisi doneseni u skladu sa medjunarodnim mandatom
povjerenim OSCE-u u ovome dijelu. Efekat ove odluke Suda je bio da je
izbor delegata izvrsen legitimno na osnovu ovih Pravila i propisa. Uprkos
cinjenici da je gosp. Jelavic ranije prihvatio obvezu ispostovati odluku
Ustavnog suda, on je odlucio ignorirati obveze koje je prihvatila njegova
stranka, tj. provesti izborne rezultate, i umjesto toga je ustvari,
pokusao da gradjane ove zemlje, ukljucujuci i one koji su glasovali
za HDZ BiH, drzi kao taoce. Ovakvo ponasanje se moze smatrati sracunatim
pokusajima gosp. Jelavica na prekidanju svakodnevnih drzavotvornih aktivnosti
ove zemlje, narusavanju ustavnog poretka uspostavljenog na osnovu gore
pomenutog Opceg okvirnog sporazuma, te, prema tome, i krsenju vladavine
zakona.
Gosp. Jelavic je stalno ignorirao svoje ustavne obveze i jasno je pokazao
da ce ignorirati ukazane mu mogucnosti da nastavi provoditi politicku
aktivnost unutar, a ne van, ustavnog okvira ove zemlje. On je jasno
pokazao da nema namjeru iskoristiti normalne demokratske mehanizme koji
postoje u Bosni i Hercegovini za provedbu promjena. Neustavno ponasanje
gosp. Jelavica je kulminiralo njegovim sudjelovanjem u necemu sto se
moze nazvati stranackim skupom odrzanim u Mostaru 3. ozujka 2001. godine,
kojom prilikom su njegovi ucesnici podstaknuti da donesu svojevrsnu
"odluku" o osnivanju neustavnih i nezakonitih paralelnih struktura.
Gosp. Jelavic je morao u potpunosti biti svjestan da ovaj "skup"
pod imenom "Hrvatski narodni sabor" nije imao nadleznosti
da donosi zakonite odluke.
U petak, 2. ozujka 2001. godine, dan prije odrzavanja stranackog skupa
u obliku "mitinga" u Mostaru. Visoki predstavnik je uputio
javni apel u kojemu je jasno naveo da ce "svatko za koga se utvrdi
da je ukljucen u nezakonite ili antidejtonske aktivnosti, ukljucujuci
osnivanje i odrzavanje paralelnih struktura, biti podlozan sankcijama
u skladu sa mojim mandatom. Aktivnosti koje imaju za cilj podrivanje
legitimnih institucija Federacije i Drzave nece se tolerirati."
Provodeci "miting", gospodin Jelavic je otisao toliko daleko
da je zanemario cast i ugled najvise funkcije u drzavi na koju je izabran
rujna 1998. godine. Gospodin Jelavic je bez ikakve sumnje pokazao da
je izgubio sposobnost postivanja ustavnog poretka ove zemlje i istovremeno
potvrdio svoju spremnost na krsenje Daytonskog mirovnog sporazuma, Ustava
Federacije Bosne i Hercegovine i Ustava Bosne i Hercegovine, kao i na
nepostivanje vladavine prava.
Obracanja gospodina Jelavica, osobito u proteklih nekoliko mjeseci,
koja su kulminirala govorom u Busovaci 28. veljace 2001. godine su obecastila
cjelokupno Predsjednistvo Bosne i Hercegovine, a narocito funkciju clana
Predsjednistva iz reda hrvatskog naroda. U svojstvu clana Predsjednistva
Bosne i Hercegovine, gospodin Jelavic je imao zakonsku i moralnu obvezu
promovirati stabilnost i pomirenje. Medjutim, izbor gospodina Jelavica
je bio podrivanje postignutog napretka u mirovnoj provedbi sijanjem
mrznje i straha. U jednom pristojnom drustvu nema mjesta za neodgovornu
retoriku gospodina Jelavica, koja predstavlja izdaju najboljih interesa
onih koji su, na zalost, bili navedeni da mu ukazu svoje povjerenje.
Zakljucak
S obzirom na gore navedeni vid ponasanja, nema potrebe u ovom dokumentu
navoditi sveukupne aktivnosti i ponasanje koje je dovelo do neizbjezne
smjene sa duznosti gospodina Jelavica koji je svojim djelovanjem nanio
ljagu i podrivao visoku funkciju koju je obavljao. Takvo ponasanje je
kulminiralo "mitingom" u Mostaru i nezakonitoj inicijativi
koja predstavlja njegov kljucni dio, a to je zahtjev za uspostavom neustavnih
paralelnih institucija koje bitno i izravno idu u pravcu narusavanja
ustavnog poretka i u Federaciji i u Bosni i Hercegovini.
Ono sto je narocito zalosno i sto je potrebno imati na umu prilikom
sagledavanja toka djelovanja i poteza koje je gospodin Ante Jelavic
namjerno poduzimao jeste cinjenica da je gospodinu Jelavicu moralo biti
izuzetno dobro poznato da se sva pitanja koja smatra problematicnim
mogu rjesavati uobicajenim ustavnim sredstvima. Sasvim je jasno da gospodin
Ante Jelavic nije uocio da neophodan dio demokratskog procesa u javnom
zivotu predstavlja poredjenje zahtjeva bilo koje stranke, osobe ili
grupe osoba sa onim na sta drugi imaju pravo.
Gotovo da i nema sumnje da bi nasljednik gospodina Jelavica u Predsjednistvu
Bosne i Hercegovine trebao bolje sluziti hrvatskom narodu u Bosni i
Hercegovini. Pod uvjetom da je takav nasljednik spreman na rad unutar
drzave, Federacije i kantona, postoji velika nada da se moze graditi
prosperitetna i mirna buducnost za hrvatski narod, druge konstitutivne
narode i sve gradjane Bosne i Hercegovine.
Broj 93/1
7. ozujka 2001. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, v.r.