Temeljem clanka 46. stavak 1. i clanka 59. stavak 1. Zakona o proracunima - budzetima u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 20/98), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, donosi

UREDBU O NACINU RADA RIZNICE (TREZORA), SUSTAVU GLAVNE KNJIGE RIZNICE (TREZORA) I NACINU VODJENJA JEDINSTVENOG RACUNA RIZNICE (TREZORA) I - OPCE ODREDBE

Clanak 1.

Ovom uredbom uredjuje se nacin rada riznice (trezora), sustav glavne knjige riznice (trezora) i nacinu vodjenja jedinstvenog racuna riznice (trezora).
Znacenje izraza u ovoj uredbi

Clanak 2.

Izrazi koji se koriste u ovoj uredbi imaju slijedeca znacenja:
a) Riznica (trezor) - je osnovna organizacijska jedinica unutar Federalnog ministarstva financija - Federalnog ministarstva finansija (Federalna riznica - trezor) i ministarstava financija - ministarstava finansija kantona (kantonalne riznice-trezori), u kojima se sukladno zakonu, ovoj uredbi i drugim propisima, obavljaju poslovi koji se odnose na planiranje izvrsenja proracuna Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija), kao i proracuna kantona; vodjenje racunovodstva; internog nadzora proracuna; upravljanja novcem i vodjenje jednstvenog racuna riznice (trezora); otplate duga, izdavanja jamstava, nova zaduzivanja, upravljanje neangaziranim sredstvima i imovinom.
b) Proracun - je propis kojim se daje procjena iznosa prihoda, primitaka, te utvrdjenih izdataka i druga placanja za period od jedne fiskalne godine. Godisnjim proracunom se utvrdjuje gornja granica ukupnog zaduzivanja koje u sebi ukljucuje postojeci dug i nova zaduzenja za tu proracunsku godinu. Godisnjim proracunom se utvrdjuje i ukupan iznos jemstava.
c) Nadzor - je sistem propisivanja i provjere procedura i odgovornosti koje ce se provoditi nad financijskim, materijalnim i racunovodstvenim poslovanjima korisnika, odnosno predstavlja organizirani sistem propisanih procedura i odgovornosti po kojoj se stvaraju obveze, upravlja imovinom, vrsi placanje i slicno, u svrhu sprecavanja pojava prevara i zlouporaba.
d) Glavna knjiga riznice (trezora) - je sistemska evidencija transakcija i poslovnih dogadjaja, prihoda, primitaka, izdataka i drugih placanja te stanja imovine, obveza i izvora vlasnistva sto su u svezi sa proracunom nastali tokom fiskalne godine, odnosno do odredjenog datuma, koji pruza informacije o transakcijama i poslovnim dogadjajima u skladu sa propisanim racunskim planom i klasifikacijama. Ova sistemska evidencija sastoji se iz dvije cjeline: 1) knjiga prihoda i izdataka i 2) knjiga imovine, obveza i izvora vlasnistva. Glavna knjiga riznice (trezora) sa jedinstvenim racunom riznice (trezora) predstavlja osnovni sistem upravljanja javnim izdacima.
e) Jedinstveni racun riznice (trezora), (u daljnjem tekstu: JRR) - je jedan ili vise racuna otvorenih kod ovlascenih organizacija za obavljanje platnog prometa (u daljnjem tekstu: OOPP), sto sluzi za primanje, cuvanje i placanje svih prihoda,primitaka, izdataka i drugih placanja proracuna. JRR moze da ima vise podracuna.
f) Nadlezno ministarstvo - je tijelo uprave koje je u proracunu oznaceno kao "razdjel".
g) Proracunski korisnik - su ministarstva i ostala tijela uprave i ostali koji se financiraju iz proracuna.
h) Ministarstvo koje u svom proracunskom razdjelu sadrzi potrosacke jedinice - glave, proracunski je za njih nadlezno.
i) Konsolidirani godisnji obracun proracuna - konsolidacija godisnjih obracuna predstavlja procedure kojim se izradjuju racunovodstveni iskazi iste vrste koji u sebi ukljucuju osnovne racunovodstvene iskaze svih korisnika proracuna. Pri tome se vodi racuna da se interni odnosi izmedju subjekata u grupi koji su predmetom konsolidacije, po osnovu sredstava, obveza, kapitala, prihoda i izdataka, eliminiraju.
j) Novo zaduzivanje - obuhvata cjelokupne procedure, ukljucujuci pregovaranja oko uvjeta, priprema dokumenata, primanja svih neophodnih odobrenja i njihovo izvrsenje, neophodne za stvaranje novih i odrzivih obaveza izmedju pozajmitelja i davatelja kredita, sukladno sa zakonskim propisima koji regulisu ovu oblast.
k) Prognoza o zaduzivanju - je procjena iznosa ukupnog zaduzivanja za sljedecu fiskalnu godinu, kao i za naredne godine, a koja se zasniva na iznose trenutno neizmirenih dugova, dinamikom otplate postojecih zaduzenja i ukupnih projeciranih novih zaduzivanja koja ce se desiti u narednim periodima.
l) Zakon o budzetima - proracunima na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Zakon) objavljen u "Sluzbenim novinama Federacije Bosne i Hercegovine", broj 20/98 i istim su uredjena pitanja: priprema, usvajanje i izvrsenje proracuna Federacije, proracuna kantona, gradova i opcina i financijskih planova izvan-proracunskih fondova; te pozajmljivanje i zaduzivanje, kao i racunovodstvo i nadzor proracuna.
m) Javni novac - su prihodi, primici, dobiveni zajmovi i drugi novac proracuna koji obavezno dolazi na jedinstveni racun riznice (trezora).
n) Nacelo modificiranog nastanka dogadjaja - je nacelo po kojem se rashodi priznaju u obracunskom periodu u kojoj je obveza placanja i nastala.

II-NACIN RADA RIZNICE (TREZORA)

Clanak 3.

Riznica (trezor) u Federalnom ministarstvu financija - Federalnom ministarstvu finansija (u daljnjem tekstu: Federalno ministarstvo) sastoji se od Centralnog Ureda u Sarajevu i Ureda u Mostaru.
Federalno ministarstvo moze po potrebi otvoriti van svog sjedista i druge Urede.
1. Planiranje izvrsenja proracuna

Clanak 4.

Riznice (trezori) pripremaju planove kojim se projiciraju novcani tokovi sredstava JRR-a. Ovaj plan koristi se kao osnova za operativno izvrsavanje odobrenog proracuna.
Riznice (trezori) pripremaju i plan izvrsenja proracuna kvartalno, a zatim progresivno prosiruju vremenski period kako bi se pokrila cijela fiskalna godina. U zadnjem kvartalu vremenski period bi se prosirio tako da se pokrije i prvi kvartal naredne godine, a poradi lakseg prelaska u narednu fiskalnu godinu.
Federalni ministar financija - Federalni ministar finansija (u daljnjem tekstu: federalni ministar) i kantonalni ministri financija - kantonalni ministri finansija (u daljnjem tekstu: kantonalni ministar), obavjestavaju nadlezna ministarstva i proracunske korisnike o kvartalnim planovima izvrsenja proracuna najkasnije 10 dana prije pocetka kvartala na koji se plan odnosi.

Clanak 5.

Riznica (trezor) ce primati sve neophodne podatke iz raznih izvora potrebne za projiciranje novcanih tokova.
Izmedju ostalih, koristiti ce se sljedeci izvori podataka:
a)najnoviji izvodi o uplatama i isplatama u korist i na teret racuna JRR-a otvorenih kod OOPP,
b) prognoze o primicima na JRR koje dostavljaju Carinska uprava Federacije, Poreska uprava Federacije i nadlezna ministarstva,
c) prognoze otplata duga,
d) projekcije inozemnih pomoci i pozajmljivanja,
e) kretanja kljucnih makroekonomskih parametara i
f) prognoziranje izdataka u svrhu implementacije vladinih aktivnosti, odnosno programa.

Clanak 6.

Na osnovu podataka iz clanka 5. ove uredbe riznice (trezori) pripremaju prijedlog koristenja sredstava raspolozivih u odredjenom periodu.
Ukoliko bude projeciran deficit, uz plan se daju preporuke o neophodnim mjerama koje treba poduzeti.
2. Izvrsenje proracuna

Clanak 7.

Temeljem obavjestenja iz clanka 4. stavak 4. ove uredbe nadlezna ministarstva i proracunski korisnici ce riznici (trezoru) dostaviti svoje mjesecne zahtjeve za trosenje sredstava proracuna, zajedno sa neophodnom dokumentacijom i listom prioriteta, do sedmog u mjesecu za tekuci mjesec.
Riznice (trezori) u pogledu izvrsenja proracuna preduzimaju slijedece radnje:
a) pregledaju zahtjeve iz stavka 1. ovog clanka,
b) predlazu federalnom ministru i kantonalnim ministrima na odobravanje zahtjeve koji su sukladni planu iz clanka 4. stavak 2. i clanka 6. ove uredbe i sukladni raspolozivim sredstvima i prioritetima,
c) realiziraju odobrene zahtjeve,
d) informiraju nadlezna ministarstva i proracunske korisnike o realiziranim zahtjevima.
3. Centralizirana isplata placa

Clanak 8.

Riznice (trezori) vrse centralizovanu isplatu placa za nadlezna ministarstva i proracunske korisnike, na nacin da:
a) odrzavaju azurnu evidenciju o uposlenima,
b) procjenjuju potrebna sredstva bazirana na utvrdjenoj razini placa, iznosima obveza po osnovu poreza i doprinosa i
c) izvrsavaju isplatu placa i obveza po osnovu poreza i doprinosa. Nadlezna ministarstva i proracunski korisnici su duzni da riznici (trezoru) podnesu dokaz o zasnivanju i prestanku radnog odnosa svih uposlenih za koje place osiguravaju u proracunu. Dokaz iz stavka 2. ovog clanka treba dostaviti najkasnije osam dana od dana zasnivanja ili prestanka radnog odnosa.
4. Racunovodstvena metodologija

Clanak 9.

Federalno ministarstvo je obvezno da razvija i odrzava kontni plan i standardnu proracunsku klasifikaciju, koji se koriste za evidentiranje i izvjestavanje o financijskim transakcijama i o stanju financijske imovine i obveza na svim razinama.
Kontni plan sadrzi klasifikaciju aktive i pasive, prihoda i rashoda. Standardna proracunska klasifikacija sadrzi: organizacijsku klasifikaciju, funkcionalnu klasifikaciju i fondovsku klasifikaciju.
Federalno ministarstvo moze razviti i druge klasifikacije.

Clanak 10.

Riznice (trezori) su u obvezi da periodicno procjenjuju racunovodstvenu metodologiju i po potrebi predlazu njene izmjene.
Kantonalne riznice (trezori) svoje prijedloge dostavljaju Federalnoj riznici (trezoru), a Federalna riznica (trezor) nakon razmatranja tih prijedloga i drugih izmjena predlaze federalnom ministru usvajanje istih.
Federalni ministar po potrebi propisuje i dodatne izvjestaje koje su nadlezna ministarstva i proracunski korisnici obvezni dostavljati.
5. Financijsko izvjestavanje

Clanak 11.

Riznice (trezori) su obvezni da pripreme konsolidirane godisnje obracune proracuna i da iste dostave federalnom ministru i kantonalnim ministrima na odobrenje sukladno odredbama Zakona, Uredbe o racunovodstvu proracuna-budzeta u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 47/98) i Pravilnikom o financijskom izvjestavanju i godisnjem obracunu proracuna-budzeta u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 30/99).
Riznica (trezor) je obvezna da pripremi Izvjestaj o izvrsenju proracuna, kao i druge izvjestaje, i da iste dostavi federalnom ministru i kantonalnim ministrima na odobrenje sukladno propisima iz stavka 1. ovog clanka.
6. Nadzor nadleznih ministarstava i proracunskih korisnika

Clanak 12.

Ministri nadleznih ministarstva odgovorni su za interni nadzor ministarstva i proracunskih korisnika koji spadaju u njihovu nadleznost.
Federalno ministarstvo i ministarstva financija kantona vrse nadzor racunovodstvenih dokumenata nadleznih ministarstava, proracunskih korisnika i izvanproracunskih fondova. Nacin nadzora propisuje federalni ministar.
7. Otplata duga, novo zaduzivanje, izdavanje jamstva i upravljanje neangaziranim sredstvima

Clanak 13.

Federalna riznica (trezor) je obvezna da provodi procedure i vrsi redovne uplate prihoda namijenjenih za servisiranje vanjskog duga na podracun Federacije racuna za servisiranje vanjskog duga u Centralnoj banci Bosne i Hercegovine, sukladno odredbama Zakona o vanjskom dugu Federacije Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 41/98), (u daljnjem tekstu: Zakon o vanjskom dugu). O stanju sredstava na podracunu Federalna riznica (trezor) u obvezi je da redovno obavjestava federalnog ministra. U slucaju da na racunu nema dovoljno sredstava za izmirenje dospjelih obveza Federacije, riznica (trezor) ce o tome izvijestiti federalnog ministra kako bi bile poduzete odredjene mjere za prevazilazenje trenutacnog nedostatka sredstava namijenjenih za servisiranje vanjskog duga. Federalna riznica (trezor) je obvezna da provodi procedure i vrsi placanja za sav dug Federacije.

Clanak 14.

Federalna riznica (trezor) je u obvezi sudjelovati u pripremi:
a) svih aranzmana u svezi sa izdavanjem jamstva Federacije sukaldno Zakonu o vanjskom dugu,
b) svih kreditnih aranzmana izmedju Bosne i Hercegovine i inozemnih kreditora,
c) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i Bosne i Hercegovine,
d) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i inozemnih kreditora,
e) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i Republike Srpske,
f) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i krajnjih korisnika kredita u Federaciji.

Clanak 15.

Federalna riznica (trezor) je u obvezi pripremanja svih evidencija i pojedinacnih kvartalnih izvjestaja koje se odnose na dug ukljucujuci:
a) ukupan iznos zaostalog duga,
b) rokove dospijeca za sve otplate glavnice i kamata koje treba da se izvrse,
c) zakasnjele otplate neizvrsenih obveza propisanih ugovorom o zaduzivanju,
d) ukupan iznos izdatih jamstava od strane Federacije.

Clanak 16.

Federalna riznica (trezor) je u obvezi pripremanja svih evidencija i pojedinacnih kvartalnih izvjestaja koji se odnose na zajmove date krajnjim korisnicima koji ukljucuju isti sadrzaj kao iz clanka 15. ove uredbe. Riznica (trezor) je u obvezi izraditi procedure o izvjestavanju: kantona, opcina i poduzeca sa vecinskim drzavnim kapitalom o kreditnim zaduzenjima sa inozemnim kreditorima i dobijenim jamstvima od strane banaka.

Clanak 17.

Riznica (trezor) sudjeluje u pripremi prognoza o zaduzivanju.
Riznica (trezor) je obvezna za vodjenje zvanicnih registara i cuvanje originalne dokumentacije o novom zaduzivanju.

Clanak 18.

Riznica (trezor) je u obvezi da evidentira i investira neangazirana sredstva od odobrenih projekata i nadzire investiranja sukladna dokumentima o zajmu.
Riznica (trezor) je u obvezi evidentirati i pratiti stanje kamata po osnovu sredstava za projekte koji su odobreni za Federaciju.
Riznica (trezor) je u obvezi da pripremi sve evidencije koje se odnose na dug i na nadgledanje svih aktivnosti zaduzivanja Federacije. Ovo ukljucuje pripremanje i slanje obavjestenje o isplatama i zahtjevima za isplatu.

Clanak 19.

Federalna riznica (trezor) je obvezna da ucestvuje u svim pregovorima o novom zaduzivanju Federacije.

III- SUSTAV GLAVNE KNJIGE RIZNICE (TREZORA)

Clanak 20.

Sustav glavne knjige riznice (trezora) vodi se prema racunovodstvenom nacelu modificiranog nastanka dogadjaja. U ovom Sustavu nadlezna ministarstva i proracunski korisnici imaju svoj kod u glavnoj knjizi koji se vodi sukladno registru iz clanka 6., stavak 2. Zakona.

Clanak 21.

Sustav glavne knjige riznice (trezora) osigurava evidenciju svih transakcija i poslovnih dogadjaja, odnosno prihoda i izdataka, stanja i promjena imovine, obveza i izvora vlasnistva sukladno sa propisanim kontnim planom i na razinama propisanih klasifikacija (organizacijska, funkcionalna, ekonomska i fondovska).

Clanak 22.

Sustavom glavne knjige riznice (trezora) upravlja Federalno ministarstvo odnosno ministarstva financija kantona, preko svojih riznica (trezora). Sustav glavne knjige riznice (trezora) u sebi konsolidira glavne knjige nadleznih ministarstava i proracunskih korisnika za sve izvore prihoda i izdataka i sve promjene imovine, obveza i izvora vlasnistva. Po ovom principu sve financijske transakcije koje se odnose na Proracun ce se evidentirati posredstvom Sustava glavne knjige riznice(trezora), ukljucujuci i transakcije koje se odnose na zaduzivanje i programe financirane iz inozemne ili domace pomoci.

Clanak 23.

Nadlezna ministarstva su obvezna voditi glavnu knjigu za sve transakcije i dogadjaje sukladno Uredbi o racunovodstvu proracuna-budzeta u Federaciji Bosne i Hercegovine. Transakcije i dogadjaji u glavnoj knjizi nadleznog ministarstva moraju u svakom momentu biti sukladni sa sadrzajima i iznosima transakcija i poslovnih dogadjaja Sustava glavne knjiige riznice (trezora).
Ako nadlezno ministarstvo i drugi proracunski korisnici ostvaruju prihode prema clanku 14. stavak 2. Zakona iznosi transakcija i poslovnih dogadjaja evidentirani u glavnoj knjizi prema st. 1. i 2. ovog clanka mogu se razlikovati.
Nadlezno ministarstvo i drugi proracunski korisnik iz stavka 3. ovog clanka obvezni su u financijskim izvjestajima dostaviti podatke iz svoje glavne knjige i obrazloziti razlike.

Clanak 24.

Proracunski korisnik obvezan je voditi glavnu knjigu za sve transakcije i poslovne dogadjaje odnosno imovinu i obveze koje se na njega odnose.
Transakcije i poslovni dogadjaji u glavnoj knjizi proracunskog korisnika moraju biti sukladni sadrzajui iznosu transakcija i poslovnih dogadjaja u sustavu glavne knjige riznice (trezora), osim transakcija i poslovnih dogadjaja koji nisu u svezi sa proracunom. Proracunski korisnik ne mora voditi glavnu knjigu ako se financira samo iz proracuna i ako podatke o svim transakcijama i poslovnim dogadjajima koji se odnose na tog korisnika moze dobiti iz glavne knjige nadleznog ministarstva.

Clanak 25.

Ako proracunski korisnik koristi mogucnost iz clanka 24. stavak 3. ove uredbe mora prethodno dobiti pisanu suglasnost nadleznog ministarstva iz koje se vidi da ce sve potrebne informacije moci dobiti iz glavne knjige nadleznog ministarstva. U slucaju iz stavka 1. ovog clanka proracunski korisnik je duzan dostaviti pismenu suglasnost Federalnom ministarstvu i ministarstvu finansija kantona.

IV- NACIN VODJENJA JEDINSTVENOG RACUNA RIZNICE (TREZORA)

1. Uspostava Jedinstvenog racuna riznice (trezora)

Clanak 26.

Svaki iznos prihoda i primitaka koji pripadaju proracunu sukladno zakonu moraju se uplatiti na JRR otvoren kod OOPP-a. Pored prihoda iz stavka 1. ovog clanka, na JRR se mogu, sukladno posebnim uputama o nacinu uplacivanja i trosenja koje propisuje federalni ministar, odnosno kantonalni ministar, deponovati i cuvati prihodi definirani clankom 14. stavak 2. Zakona.

Clanak 27.

Federalni ministar i kantonalni ministri mogu dati ovlascenje za otvaranje podracuna koji su sastavni dio JRR-a. Pravo raspolaganja javnim novcem na JRR-u imaju federalni ministar i kantonalni ministri. Federalni ministar moze uz suglasnost zamjenika federalnog ministra, da investira bilo koji iznos sredstava sa JRR-a koji nije potreban za izvrsenje proracun, sukladno clanku 13. Zakona. Cjelokupni iznos kamata od investicija iz stavka 3. ovog clanka ce se uplacivati na JRR.

Clanak 28.

Federalni ministar i kantonalni ministri ce sa OOPP-om zakljuciti ugovor kojim ce se regulirati: usluge koje ce pruzati OOPP, izvjestaje i rokove dostave istih, i iznos naknade koja ce se platiti OOPP-u za obavljanje ovih usluga. 2. Naplata i isplata preko JRR-a

Clanak 29.

Nadlezna ministarstva i proracunski korisnici odgovorni su za potpuno i blagovremeno uplacivanje svih prihoda i primitaka na JRR-a. Sa JRR-a se ne moze isplatiti nijedan izdatak ukoliko nije odobren proracunom ili nekim drugim propisom. Federalni ministar ce propisati procedure u svezi sa uplatama i isplatama sredstava za JRR-a.

V -PRIJELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE

Clanak 30.

Danom stupanja na snagu ove uredbe racun proracuna otvoren kod OOPP-a postaje JRR, a racuni nadleznih ministarstava i proracunskih korisnika otvorenih kod OOPP-a postaju podracuni JRR-a. Putem racuna iz stavka 1. ovog clanka izvrsava se proracun za tekucu fiskalnu godinu.

Clanak 31.

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sluzbenim novinama Federacije BiH", a primjenjivat ce se od 1. sijecnja 2001. godine.

V broj 116/2000
18. svibnja 2000. godine
Sarajevo
Premijer
Edhem Bicakcic, v.r.