Temeljem clanka 46. stavak
1. i clanka 59. stavak 1. Zakona o proracunima - budzetima u Federaciji
Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 20/98), Vlada
Federacije Bosne i Hercegovine, donosi
UREDBU
O NACINU RADA RIZNICE (TREZORA), SUSTAVU GLAVNE KNJIGE RIZNICE (TREZORA)
I NACINU VODJENJA JEDINSTVENOG RACUNA RIZNICE (TREZORA) I - OPCE ODREDBE
Clanak 1.
Ovom uredbom uredjuje se nacin
rada riznice (trezora), sustav glavne knjige riznice (trezora) i nacinu
vodjenja jedinstvenog racuna riznice (trezora).
Znacenje izraza u ovoj uredbi
Clanak 2.
Izrazi koji se koriste u ovoj
uredbi imaju slijedeca znacenja:
a) Riznica (trezor) - je osnovna organizacijska jedinica unutar Federalnog
ministarstva financija - Federalnog ministarstva finansija (Federalna
riznica - trezor) i ministarstava financija - ministarstava finansija
kantona (kantonalne riznice-trezori), u kojima se sukladno zakonu, ovoj
uredbi i drugim propisima, obavljaju poslovi koji se odnose na planiranje
izvrsenja proracuna Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:
Federacija), kao i proracuna kantona; vodjenje racunovodstva; internog
nadzora proracuna; upravljanja novcem i vodjenje jednstvenog racuna riznice
(trezora); otplate duga, izdavanja jamstava, nova zaduzivanja, upravljanje
neangaziranim sredstvima i imovinom.
b) Proracun - je propis kojim se daje procjena iznosa prihoda, primitaka,
te utvrdjenih izdataka i druga placanja za period od jedne fiskalne godine.
Godisnjim proracunom se utvrdjuje gornja granica ukupnog zaduzivanja koje
u sebi ukljucuje postojeci dug i nova zaduzenja za tu proracunsku godinu.
Godisnjim proracunom se utvrdjuje i ukupan iznos jemstava.
c) Nadzor - je sistem propisivanja i provjere procedura i odgovornosti
koje ce se provoditi nad financijskim, materijalnim i racunovodstvenim
poslovanjima korisnika, odnosno predstavlja organizirani sistem propisanih
procedura i odgovornosti po kojoj se stvaraju obveze, upravlja imovinom,
vrsi placanje i slicno, u svrhu sprecavanja pojava prevara i zlouporaba.
d) Glavna knjiga riznice (trezora) - je sistemska evidencija transakcija
i poslovnih dogadjaja, prihoda, primitaka, izdataka i drugih placanja
te stanja imovine, obveza i izvora vlasnistva sto su u svezi sa proracunom
nastali tokom fiskalne godine, odnosno do odredjenog datuma, koji pruza
informacije o transakcijama i poslovnim dogadjajima u skladu sa propisanim
racunskim planom i klasifikacijama. Ova sistemska evidencija sastoji se
iz dvije cjeline: 1) knjiga prihoda i izdataka i 2) knjiga imovine, obveza
i izvora vlasnistva. Glavna knjiga riznice (trezora) sa jedinstvenim racunom
riznice (trezora) predstavlja osnovni sistem upravljanja javnim izdacima.
e) Jedinstveni racun riznice (trezora), (u daljnjem tekstu: JRR) - je
jedan ili vise racuna otvorenih kod ovlascenih organizacija za obavljanje
platnog prometa (u daljnjem tekstu: OOPP), sto sluzi za primanje, cuvanje
i placanje svih prihoda,primitaka, izdataka i drugih placanja proracuna.
JRR moze da ima vise podracuna.
f) Nadlezno ministarstvo - je tijelo uprave koje je u proracunu oznaceno
kao "razdjel".
g) Proracunski korisnik - su ministarstva i ostala tijela uprave i ostali
koji se financiraju iz proracuna.
h) Ministarstvo koje u svom proracunskom razdjelu sadrzi potrosacke jedinice
- glave, proracunski je za njih nadlezno.
i) Konsolidirani godisnji obracun proracuna - konsolidacija godisnjih
obracuna predstavlja procedure kojim se izradjuju racunovodstveni iskazi
iste vrste koji u sebi ukljucuju osnovne racunovodstvene iskaze svih korisnika
proracuna. Pri tome se vodi racuna da se interni odnosi izmedju subjekata
u grupi koji su predmetom konsolidacije, po osnovu sredstava, obveza,
kapitala, prihoda i izdataka, eliminiraju.
j) Novo zaduzivanje - obuhvata cjelokupne procedure, ukljucujuci pregovaranja
oko uvjeta, priprema dokumenata, primanja svih neophodnih odobrenja i
njihovo izvrsenje, neophodne za stvaranje novih i odrzivih obaveza izmedju
pozajmitelja i davatelja kredita, sukladno sa zakonskim propisima koji
regulisu ovu oblast.
k) Prognoza o zaduzivanju - je procjena iznosa ukupnog zaduzivanja za
sljedecu fiskalnu godinu, kao i za naredne godine, a koja se zasniva na
iznose trenutno neizmirenih dugova, dinamikom otplate postojecih zaduzenja
i ukupnih projeciranih novih zaduzivanja koja ce se desiti u narednim
periodima.
l) Zakon o budzetima - proracunima na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine
(u daljnjem tekstu: Zakon) objavljen u "Sluzbenim novinama Federacije
Bosne i Hercegovine", broj 20/98 i istim su uredjena pitanja: priprema,
usvajanje i izvrsenje proracuna Federacije, proracuna kantona, gradova
i opcina i financijskih planova izvan-proracunskih fondova; te pozajmljivanje
i zaduzivanje, kao i racunovodstvo i nadzor proracuna.
m) Javni novac - su prihodi, primici, dobiveni zajmovi i drugi novac proracuna
koji obavezno dolazi na jedinstveni racun riznice (trezora).
n) Nacelo modificiranog nastanka dogadjaja - je nacelo po kojem se rashodi
priznaju u obracunskom periodu u kojoj je obveza placanja i nastala.
II-NACIN
RADA RIZNICE (TREZORA)
Clanak 3.
Riznica (trezor) u Federalnom
ministarstvu financija - Federalnom ministarstvu finansija (u daljnjem
tekstu: Federalno ministarstvo) sastoji se od Centralnog Ureda u Sarajevu
i Ureda u Mostaru.
Federalno ministarstvo moze po potrebi otvoriti van svog sjedista i druge
Urede.
1. Planiranje izvrsenja proracuna
Clanak 4.
Riznice (trezori) pripremaju
planove kojim se projiciraju novcani tokovi sredstava JRR-a. Ovaj plan
koristi se kao osnova za operativno izvrsavanje odobrenog proracuna.
Riznice (trezori) pripremaju i plan izvrsenja proracuna kvartalno, a zatim
progresivno prosiruju vremenski period kako bi se pokrila cijela fiskalna
godina. U zadnjem kvartalu vremenski period bi se prosirio tako da se
pokrije i prvi kvartal naredne godine, a poradi lakseg prelaska u narednu
fiskalnu godinu.
Federalni ministar financija - Federalni ministar finansija (u daljnjem
tekstu: federalni ministar) i kantonalni ministri financija - kantonalni
ministri finansija (u daljnjem tekstu: kantonalni ministar), obavjestavaju
nadlezna ministarstva i proracunske korisnike o kvartalnim planovima izvrsenja
proracuna najkasnije 10 dana prije pocetka kvartala na koji se plan odnosi.
Clanak 5.
Riznica (trezor) ce primati
sve neophodne podatke iz raznih izvora potrebne za projiciranje novcanih
tokova.
Izmedju ostalih, koristiti ce se sljedeci izvori podataka:
a)najnoviji izvodi o uplatama i isplatama u korist i na teret racuna JRR-a
otvorenih kod OOPP,
b) prognoze o primicima na JRR koje dostavljaju Carinska uprava Federacije,
Poreska uprava Federacije i nadlezna ministarstva,
c) prognoze otplata duga,
d) projekcije inozemnih pomoci i pozajmljivanja,
e) kretanja kljucnih makroekonomskih parametara i
f) prognoziranje izdataka u svrhu implementacije vladinih aktivnosti,
odnosno programa.
Clanak 6.
Na osnovu podataka iz clanka
5. ove uredbe riznice (trezori) pripremaju prijedlog koristenja sredstava
raspolozivih u odredjenom periodu.
Ukoliko bude projeciran deficit, uz plan se daju preporuke o neophodnim
mjerama koje treba poduzeti.
2. Izvrsenje proracuna
Clanak 7.
Temeljem obavjestenja iz clanka
4. stavak 4. ove uredbe nadlezna ministarstva i proracunski korisnici
ce riznici (trezoru) dostaviti svoje mjesecne zahtjeve za trosenje sredstava
proracuna, zajedno sa neophodnom dokumentacijom i listom prioriteta, do
sedmog u mjesecu za tekuci mjesec.
Riznice (trezori) u pogledu izvrsenja proracuna preduzimaju slijedece
radnje:
a) pregledaju zahtjeve iz stavka 1. ovog clanka,
b) predlazu federalnom ministru i kantonalnim ministrima na odobravanje
zahtjeve koji su sukladni planu iz clanka 4. stavak 2. i clanka 6. ove
uredbe i sukladni raspolozivim sredstvima i prioritetima,
c) realiziraju odobrene zahtjeve,
d) informiraju nadlezna ministarstva i proracunske korisnike o realiziranim
zahtjevima.
3. Centralizirana isplata placa
Clanak 8.
Riznice (trezori) vrse centralizovanu
isplatu placa za nadlezna ministarstva i proracunske korisnike, na nacin
da:
a) odrzavaju azurnu evidenciju o uposlenima,
b) procjenjuju potrebna sredstva bazirana na utvrdjenoj razini placa,
iznosima obveza po osnovu poreza i doprinosa i
c) izvrsavaju isplatu placa i obveza po osnovu poreza i doprinosa. Nadlezna
ministarstva i proracunski korisnici su duzni da riznici (trezoru) podnesu
dokaz o zasnivanju i prestanku radnog odnosa svih uposlenih za koje place
osiguravaju u proracunu. Dokaz iz stavka 2. ovog clanka treba dostaviti
najkasnije osam dana od dana zasnivanja ili prestanka radnog odnosa.
4. Racunovodstvena metodologija
Clanak 9.
Federalno ministarstvo je
obvezno da razvija i odrzava kontni plan i standardnu proracunsku klasifikaciju,
koji se koriste za evidentiranje i izvjestavanje o financijskim transakcijama
i o stanju financijske imovine i obveza na svim razinama.
Kontni plan sadrzi klasifikaciju aktive i pasive, prihoda i rashoda. Standardna
proracunska klasifikacija sadrzi: organizacijsku klasifikaciju, funkcionalnu
klasifikaciju i fondovsku klasifikaciju.
Federalno ministarstvo moze razviti i druge klasifikacije.
Clanak 10.
Riznice (trezori) su u obvezi
da periodicno procjenjuju racunovodstvenu metodologiju i po potrebi predlazu
njene izmjene.
Kantonalne riznice (trezori) svoje prijedloge dostavljaju Federalnoj riznici
(trezoru), a Federalna riznica (trezor) nakon razmatranja tih prijedloga
i drugih izmjena predlaze federalnom ministru usvajanje istih.
Federalni ministar po potrebi propisuje i dodatne izvjestaje koje su nadlezna
ministarstva i proracunski korisnici obvezni dostavljati.
5. Financijsko izvjestavanje
Clanak 11.
Riznice (trezori) su obvezni
da pripreme konsolidirane godisnje obracune proracuna i da iste dostave
federalnom ministru i kantonalnim ministrima na odobrenje sukladno odredbama
Zakona, Uredbe o racunovodstvu proracuna-budzeta u Federaciji Bosne i
Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 47/98) i Pravilnikom
o financijskom izvjestavanju i godisnjem obracunu proracuna-budzeta u
Federaciji Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj
30/99).
Riznica (trezor) je obvezna da pripremi Izvjestaj o izvrsenju proracuna,
kao i druge izvjestaje, i da iste dostavi federalnom ministru i kantonalnim
ministrima na odobrenje sukladno propisima iz stavka 1. ovog clanka.
6. Nadzor nadleznih ministarstava i proracunskih korisnika
Clanak 12.
Ministri nadleznih ministarstva
odgovorni su za interni nadzor ministarstva i proracunskih korisnika koji
spadaju u njihovu nadleznost.
Federalno ministarstvo i ministarstva financija kantona vrse nadzor racunovodstvenih
dokumenata nadleznih ministarstava, proracunskih korisnika i izvanproracunskih
fondova. Nacin nadzora propisuje federalni ministar.
7. Otplata duga, novo zaduzivanje, izdavanje jamstva i upravljanje neangaziranim
sredstvima
Clanak 13.
Federalna riznica (trezor)
je obvezna da provodi procedure i vrsi redovne uplate prihoda namijenjenih
za servisiranje vanjskog duga na podracun Federacije racuna za servisiranje
vanjskog duga u Centralnoj banci Bosne i Hercegovine, sukladno odredbama
Zakona o vanjskom dugu Federacije Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine
Federacije BiH", broj 41/98), (u daljnjem tekstu: Zakon o vanjskom dugu).
O stanju sredstava na podracunu Federalna riznica (trezor) u obvezi je
da redovno obavjestava federalnog ministra. U slucaju da na racunu nema
dovoljno sredstava za izmirenje dospjelih obveza Federacije, riznica (trezor)
ce o tome izvijestiti federalnog ministra kako bi bile poduzete odredjene
mjere za prevazilazenje trenutacnog nedostatka sredstava namijenjenih
za servisiranje vanjskog duga. Federalna riznica (trezor) je obvezna da
provodi procedure i vrsi placanja za sav dug Federacije.
Clanak 14.
Federalna riznica (trezor)
je u obvezi sudjelovati u pripremi:
a) svih aranzmana u svezi sa izdavanjem jamstva Federacije sukaldno Zakonu
o vanjskom dugu,
b) svih kreditnih aranzmana izmedju Bosne i Hercegovine i inozemnih kreditora,
c) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i Bosne i Hercegovine,
d) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i inozemnih kreditora,
e) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i Republike Srpske,
f) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i krajnjih korisnika kredita
u Federaciji.
Clanak 15.
Federalna riznica (trezor)
je u obvezi pripremanja svih evidencija i pojedinacnih kvartalnih izvjestaja
koje se odnose na dug ukljucujuci:
a) ukupan iznos zaostalog duga,
b) rokove dospijeca za sve otplate glavnice i kamata koje treba da se
izvrse,
c) zakasnjele otplate neizvrsenih obveza propisanih ugovorom o zaduzivanju,
d) ukupan iznos izdatih jamstava od strane Federacije.
Clanak 16.
Federalna riznica (trezor)
je u obvezi pripremanja svih evidencija i pojedinacnih kvartalnih izvjestaja
koji se odnose na zajmove date krajnjim korisnicima koji ukljucuju isti
sadrzaj kao iz clanka 15. ove uredbe. Riznica (trezor) je u obvezi izraditi
procedure o izvjestavanju: kantona, opcina i poduzeca sa vecinskim drzavnim
kapitalom o kreditnim zaduzenjima sa inozemnim kreditorima i dobijenim
jamstvima od strane banaka.
Clanak 17.
Riznica (trezor) sudjeluje
u pripremi prognoza o zaduzivanju.
Riznica (trezor) je obvezna za vodjenje zvanicnih registara i cuvanje
originalne dokumentacije o novom zaduzivanju.
Clanak 18.
Riznica (trezor) je u obvezi
da evidentira i investira neangazirana sredstva od odobrenih projekata
i nadzire investiranja sukladna dokumentima o zajmu.
Riznica (trezor) je u obvezi evidentirati i pratiti stanje kamata po osnovu
sredstava za projekte koji su odobreni za Federaciju.
Riznica (trezor) je u obvezi da pripremi sve evidencije koje se odnose
na dug i na nadgledanje svih aktivnosti zaduzivanja Federacije. Ovo ukljucuje
pripremanje i slanje obavjestenje o isplatama i zahtjevima za isplatu.
Clanak 19.
Federalna riznica (trezor)
je obvezna da ucestvuje u svim pregovorima o novom zaduzivanju Federacije.
III- SUSTAV
GLAVNE KNJIGE RIZNICE (TREZORA)
Clanak 20.
Sustav glavne knjige riznice
(trezora) vodi se prema racunovodstvenom nacelu modificiranog nastanka
dogadjaja. U ovom Sustavu nadlezna ministarstva i proracunski korisnici
imaju svoj kod u glavnoj knjizi koji se vodi sukladno registru iz clanka
6., stavak 2. Zakona.
Clanak 21.
Sustav glavne knjige riznice
(trezora) osigurava evidenciju svih transakcija i poslovnih dogadjaja,
odnosno prihoda i izdataka, stanja i promjena imovine, obveza i izvora
vlasnistva sukladno sa propisanim kontnim planom i na razinama propisanih
klasifikacija (organizacijska, funkcionalna, ekonomska i fondovska).
Clanak 22.
Sustavom glavne knjige riznice
(trezora) upravlja Federalno ministarstvo odnosno ministarstva financija
kantona, preko svojih riznica (trezora). Sustav glavne knjige riznice
(trezora) u sebi konsolidira glavne knjige nadleznih ministarstava i proracunskih
korisnika za sve izvore prihoda i izdataka i sve promjene imovine, obveza
i izvora vlasnistva. Po ovom principu sve financijske transakcije koje
se odnose na Proracun ce se evidentirati posredstvom Sustava glavne knjige
riznice(trezora), ukljucujuci i transakcije koje se odnose na zaduzivanje
i programe financirane iz inozemne ili domace pomoci.
Clanak 23.
Nadlezna ministarstva su obvezna
voditi glavnu knjigu za sve transakcije i dogadjaje sukladno Uredbi o
racunovodstvu proracuna-budzeta u Federaciji Bosne i Hercegovine. Transakcije
i dogadjaji u glavnoj knjizi nadleznog ministarstva moraju u svakom momentu
biti sukladni sa sadrzajima i iznosima transakcija i poslovnih dogadjaja
Sustava glavne knjiige riznice (trezora).
Ako nadlezno ministarstvo i drugi proracunski korisnici ostvaruju prihode
prema clanku 14. stavak 2. Zakona iznosi transakcija i poslovnih dogadjaja
evidentirani u glavnoj knjizi prema st. 1. i 2. ovog clanka mogu se razlikovati.
Nadlezno ministarstvo i drugi proracunski korisnik iz stavka 3. ovog clanka
obvezni su u financijskim izvjestajima dostaviti podatke iz svoje glavne
knjige i obrazloziti razlike.
Clanak 24.
Proracunski korisnik obvezan
je voditi glavnu knjigu za sve transakcije i poslovne dogadjaje odnosno
imovinu i obveze koje se na njega odnose.
Transakcije i poslovni dogadjaji u glavnoj knjizi proracunskog korisnika
moraju biti sukladni sadrzajui iznosu transakcija i poslovnih dogadjaja
u sustavu glavne knjige riznice (trezora), osim transakcija i poslovnih
dogadjaja koji nisu u svezi sa proracunom. Proracunski korisnik ne mora
voditi glavnu knjigu ako se financira samo iz proracuna i ako podatke
o svim transakcijama i poslovnim dogadjajima koji se odnose na tog korisnika
moze dobiti iz glavne knjige nadleznog ministarstva.
Clanak 25.
Ako proracunski korisnik koristi
mogucnost iz clanka 24. stavak 3. ove uredbe mora prethodno dobiti pisanu
suglasnost nadleznog ministarstva iz koje se vidi da ce sve potrebne informacije
moci dobiti iz glavne knjige nadleznog ministarstva. U slucaju iz stavka
1. ovog clanka proracunski korisnik je duzan dostaviti pismenu suglasnost
Federalnom ministarstvu i ministarstvu finansija kantona.
IV- NACIN
VODJENJA JEDINSTVENOG RACUNA RIZNICE (TREZORA)
1. Uspostava Jedinstvenog
racuna riznice (trezora)
Clanak 26.
Svaki iznos prihoda i primitaka
koji pripadaju proracunu sukladno zakonu moraju se uplatiti na JRR otvoren
kod OOPP-a. Pored prihoda iz stavka 1. ovog clanka, na JRR se mogu, sukladno
posebnim uputama o nacinu uplacivanja i trosenja koje propisuje federalni
ministar, odnosno kantonalni ministar, deponovati i cuvati prihodi definirani
clankom 14. stavak 2. Zakona.
Clanak 27.
Federalni ministar i kantonalni
ministri mogu dati ovlascenje za otvaranje podracuna koji su sastavni
dio JRR-a. Pravo raspolaganja javnim novcem na JRR-u imaju federalni ministar
i kantonalni ministri. Federalni ministar moze uz suglasnost zamjenika
federalnog ministra, da investira bilo koji iznos sredstava sa JRR-a koji
nije potreban za izvrsenje proracun, sukladno clanku 13. Zakona. Cjelokupni
iznos kamata od investicija iz stavka 3. ovog clanka ce se uplacivati
na JRR.
Clanak 28.
Federalni ministar i kantonalni
ministri ce sa OOPP-om zakljuciti ugovor kojim ce se regulirati: usluge
koje ce pruzati OOPP, izvjestaje i rokove dostave istih, i iznos naknade
koja ce se platiti OOPP-u za obavljanje ovih usluga. 2. Naplata i isplata
preko JRR-a
Clanak 29.
Nadlezna ministarstva i proracunski
korisnici odgovorni su za potpuno i blagovremeno uplacivanje svih prihoda
i primitaka na JRR-a. Sa JRR-a se ne moze isplatiti nijedan izdatak ukoliko
nije odobren proracunom ili nekim drugim propisom. Federalni ministar
ce propisati procedure u svezi sa uplatama i isplatama sredstava za JRR-a.
V -PRIJELAZNE
I ZAVRSNE ODREDBE
Clanak 30.
Danom stupanja na snagu ove
uredbe racun proracuna otvoren kod OOPP-a postaje JRR, a racuni nadleznih
ministarstava i proracunskih korisnika otvorenih kod OOPP-a postaju podracuni
JRR-a. Putem racuna iz stavka 1. ovog clanka izvrsava se proracun za tekucu
fiskalnu godinu.
Clanak 31.
Ova uredba stupa na snagu
osmog dana od dana objavljivanja u "Sluzbenim novinama Federacije BiH",
a primjenjivat ce se od 1. sijecnja 2001. godine.
V broj 116/2000
18. svibnja 2000. godine
Sarajevo
Premijer
Edhem Bicakcic, v.r.
|