Na osnovu clana 46. stav 1.
i clana 59. stav 1. Zakona o proracunima - budzetima u Federaciji Bosne
i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 20/98), Vlada Federacije
Bosne i Hercegovine, donosi
UREDBU
O NACINU RADA RIZNICE (TREZORA), O SISTEMU GLAVNE KNJIGE RIZNICE (TREZORA)
I NACINU VODJENJA JEDINSTVENOG RACUNA RIZNICE (TREZORA) I OPCE ODREDBE
Clan 1.
Ovom uredbom uredjuje se nacin
rada riznice (trezora), sistem glavne knjige riznice (trezora) i nacinu
vodjenja jedinstvenog racuna riznice (trezora). Znacenje izraza u ovoj
uredbi
Clan 2.
Izrazi koji se koriste u ovoj
uredbi imaju slijedeca znacenja:
a) Riznica (trezor) - je osnovna organizaciona jedinica unutar Federalnog
ministarstva financija - Federalnog mnistarstva finansija (Federalna riznica
- trezor) i ministarstava financija - ministarstava finansija kantona
(kantonalne riznice-trezori), u kojima se u skladu sa zakonom, ovom uredbom
i drugim propisima, obavljaju poslovi koji se odnose na planiranje izvrsenja
budzeta Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Fedeacija), kao
i budzeta kantona; vodjenje racunovodstva; internog nadzora budzeta; upravljanja
novcem i vodjenje jednstvenog racuna riznice (trezora); otplate duga,
izdavanja garancija, nova zaduzivanja upravljanje neangazovanim sredstvima
i imovinom.
b) Budzet - je propis kojim se daje procjena iznosa prihoda, primitaka,
te utvrdjenih izdataka i druga placanja za period od jedne fiskalne godine.
Godisnjim budzetom se utvrdjuje gornja granica ukupnog zaduzivanja koje
u sebi ukljucuje postojeci dug i nova zaduzenja za tu budzetsku godinu.
Godisnjim budzetom se utvrdjuje i ukupan iznos garancija.
c) Nadzor - je sistem propisivanja i provjere procedura i odgovornosti
koje ce se provoditi nad finansijskim, materijalnim i racunovodstvenim
poslovanjima korisnika, odnosno predstavlja organizovani sistem propisanih
procedura i odgovornosti po kojoj se stvaraju obaveze, upravlja imovinom,
vrsi placanje i slicno, u svrhu sprecavanja pojava prevara i zloupotreba.
d) Glavna knjiga riznice (trezora) - je sistemska evidencija transakcija
i poslovnih dogadjaja, prihoda, primitaka, izdataka i drugih placanja
te stanja imovine, obaveza i izvora vlasnistva sto su u vezi sa budzetom
nastali tokom fiskalne godine, odnosno do odredjenog datuma, koji pruza
informacije o transakcijama i poslovnim dogadjajima u skladu sa propisanim
racunskim planom i klasifikacijama. Ova sistemska evidencija sastoji se
iz dvije cjeline: 1) knjiga prihoda i izdataka i 2) knjiga imovine, obaveza
i izvora vlasnistva. Glavna knjiga riznice (trezora) sa jedinstvenim racunom
riznice (trezora) predstavlja osnovni sistem upravljanja javnim izdacima.
e) Jedinstveni racun riznice (trezora), (u daljem tekstu: JRR) - je jedan
ili vise racuna otvorenih kod ovlastenih organizacija za obavljanje platnog
prometa (u daljem tekstu: OOPP), sto sluzi za primanje, cuvanje i placanje
svih prihoda,primitaka, izdataka i drugih placanja budzeta. JRR moze da
ima vise podracuna.
f) Nadlezno ministarstvo - je tijelo uprave koje je u budzetu oznaceno
kao "razdjel".
g) Budzetski korisnik - su ministarstva i ostala tijela uprave i ostali
koji se finansiraju iz budzeta. Ministarstvo koje u svom budzetskom razdjelu
sadrzi potrosacke jedinice - glave, budzetski je za njih nadlezno.
h) Konsolidovani godisnji obracun budzeta - konsolidacija godisnjih obracuna
predstavlja procedure kojim se izradjuju racunovodstveni iskazi iste vrste
koji u sebi ukljucuju osnovne racunovodstvene iskaze svih korisnika budzeta.
Pri tome se vodi racuna da se interni odnosi izmedju subjekata u grupi
koji su predmetom konsolidacije, po osnovu sredstava, obaveza, kapitala,
prihoda i izdataka, eliminisu.
i) Novo zaduzivanje - obuhvata cjelokupne procedure, ukljucujuci pregovaranja
oko uslova, priprema dokumenata, primanja svih neophodnih odobrenja i
njihovo izvrsenje, neophodne za stvaranje novih i odrzivih obaveza izmedju
pozajmitelja i davatelja kredita, u skladu sa zakonskim propisima koji
regulisu ovu oblast.
j) Prognoza o zaduzivanju - je procjena iznosa ukupnog zaduzivanja za
sljedecu fiskalnu godinu, kao i za naredne godine, a koja se zasniva na
iznose trenutno neizmirenih dugova, dinamikom otplate postojecih zaduzenja
i ukupnih projeciranih novih zaduzivanja koja ce se desiti u narednim
periodima.
k) Zakon o budzetima - proracunima na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine
(u daljem tekstu: Zakona) objavljen u "Sluzbenim novinama Federacije Bosne
i Hercegovine", broj 20/98 i istim su uredjena pitanja: priprema, usvajanje
i izvrsenje budzeta Federacije, budzeta kantona, gradova i opcina i finansijskih
planova izvan-budzetskih fondova; te pozajmljivanje i zaduzivanje, kao
i racunovodstvo i nadzor budzeta.
l) Javni novac - su prihodi, primici, dobiveni zajmovi i drugi novac budzeta
koji obavezno dolazi na JRR.
m) Nacelo modificiranog nastanka dogadjaja - je nacelo po kojem se rashodi
priznaju u obracunskom periodu u kojoj je obaveza placanja i nastala.
II NACIN
RADA RIZNICE (TREZORA)
Clan 3.
Riznica (trezor) u Federalnom
ministarstvu financija - Federalnom ministarstvu finansija (u daljem tekstu:
Federalno ministarstvo) sastoji se od Centralnog Ureda u Sarajevu i Ureda
u Mostaru.
Federalno ministarstvo moze po potrebi otvoriti van svog sjedista i druge
Urede.
1. Planiranje izvrsenja budzeta
Clan 4.
Riznice (trezori) pripremaju
planove kojim se projiciraju novcani tokovi sredstava JRR-a. Ovaj plan
koristi se kao osnova za operativno izvrsavanje odobrenog budzeta.
Riznice (trezori) pripremaju i plan izvrsenja budzeta kvartalno, a zatim
progresivno prosiruju vremenski period kako bi se pokrila cijela fiskalna
godina. U zadnjem kvartalu vremenski period bi se prosirio tako da se
pokrije i prvi kvartal naredne godine, a radi lakseg prelaska u narednu
fiskalnu godinu.
Federalni ministar financija - Federalni ministar finansija (u daljem
tekstu: Federalni ministar) i Kantonalni ministri financija - kantonalni
ministri finansija (u daljem tekstu: kantonalni ministar), obavjestavaju
nadlezna ministarstva i budzetske korisnike o kvartalnim planovima izvrsenja
budzeta najkasnije 10 dana prije pocetka kvartala na koji se plan odnosi.
Clan 5.
Riznca (trezor) ce primati
sve neophodne podatke iz raznih izvora potrebne za projiciranje novcanih
tokova.
Izmedju ostalih, koristiti ce se sljedeci izvori podataka:
a) najnoviji izvodi o uplatama i isplatama u korist i na teret racuna
JRR-a otvorenih kod OOPP,
b) prognoze o primicima na JRR koje dostavljaju Carinska uprava Federacije,
Poreska uprava Federacije i nadlezna ministarstva,
c) prognoze otplata duga,
d) projekcije inostranih pomoci i pozajmljivanja,
e)a kretanja kljucnih makroekonomskih parametara i
f) prognoziranje izdataka u svrhu implementacije vladinih aktivnosti,
odnosno programa.
Clan 6.
Na osnovu podataka iz clana
5. ove uredbe riznice (trezori) pripremaju prijedlog koristenja sredstava
raspolozivih u odredjenom periodu.
Ukoliko bude projeciran deficit, uz plan se daju preporuke o neophodnim
mjerama koje treba poduzeti.
2. Izvrsenje budzeta
Clan 7.
Na osnovu obavjestenja iz
clana 4. stav 4. ove uredbe nadlezna ministarstva i budzetski korisnici
ce riznici (trezoru) dostaviti svoje mjesecne zahtjeve za trosenje sredstava
budzeta, zajedno sa neophodnom dokumentacijom i listom prioriteta, do
sedmog u mjesecu za tekuci mjesec.
Riznice (trezori) u pogledu izvrsenja budzeta preduzimaju slijedece radnje:
e) pregledaju zahtjeve iz stava 1. ovog clana,
f) predlazu Federalnom ministru i kantonalnim ministrima na odobravanje
zahtjeve koji su u skladu sa planom iz clana 4. stav 2. i clanom 6. ove
uredbe i u skladu sa raspolozivim sredstvima i prioritetima,
g) realizuju odobrene zahtjeve,
h) informisu nadlezna ministarstva i budzetske korisnike o realizovanim
zahtjevima.
3. Centralizovana isplata plata
Clan 8.
Riznice (trezori) vrse centralizovanu
isplatu plata za nadlezna ministarstva i budzetske korisnike, na nacin
da:
a) odrzavaju azurnu evidenciju o zaposlenima,
b) procjenjuju potrebna sredstva bazirana na utvrdjenom nivou plata, iznosima
obaveza po osnovu poreza doprinosa i
c) izvrsavaju isplatu plata i obaveza po osnovu poreza i doprinosa. Nadlezna
ministarstva i budzetski korisnici su duzni da riznici (trezoru) podnesu
dokaz o zasnivanju i prestanku radnog odnosa svih zaposlenih za koje plate
osiguravaju u budzetu. Dokaz iz stava 2. ovog clana treba dostaviti najkasnije
osam dana od dana zasnivanja ili prestanka radnog odnosa.
4. Racunovodstvena metodologija
Clan 9.
Federalno ministarstvo je
obavezno da razvija i odrzava kontni plan i standardnu budzetsku klasifikaciju,
koji se koriste za evidentiranje i izvjestavanje o finansijskim transakcijama
i o stanju finansijske imovine i obaveza na svim nivoima. Kontni plan
sadrzi klasifikaciju aktive i pasive, prihoda i rashoda. Standardna budzetska
klasifikacija sadrzi: organizacijsku klasifikaciju, funkcionalnu klasifikaciju
i fondovsku klasifikacju. Federalno ministarstvo moze razviti i druge
klasifikacije.
Clan 10.
Riznice (trezori) su u obavezi
da periodicno procjenjuju racunovodstvenu metodologiju i po potrebi predlazu
njene izmjene.
Kantonalne riznice (trezori) svoje prijedloge dostavljaju Federalnoj riznici
(trezoru), a Federalna riznica (trezor) nakon razmatranja tih prijedloga
i drugih izmjena predlaze Federalnom ministru usvajanje istih.
Federalni ministar po potrebi propisuje i dodatne izvjestaje koje su nadlezna
ministarstva i budzetski korisnici obavezni dostavljati.
5. Finansijsko izvjestavanje
Clan 11.
Riznice (trezori) su obavezni
da pripreme konsolidovane godisnje obracune budzeta i da iste dostave
Federalnom ministru i Kantonalnim ministrima na odobrenje u skladu sa
odredbama Zakona, Uredbe o racunovodstvu proracuna-budzeta u Federaciji
Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 47/98) i Pravilnikom
o finansijskom izvjestavanju i godisnjem obracunu poracuna-budzeta u Federaciji
Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 30/99).
Riznica (trezor) je obavezna da pripremi Izvjestaj o izvrsenju budzeta,
kao i druge izvjestaje, i da iste dostavi Federalnom ministru i kantonalnim
ministrima na odobrenje u skladu sa propisima iz stava 1. ovog clana.
6. Nadzor nadleznih ministarstava i budzetskih korisnika
Clan 12.
Ministri nadleznih ministarstva
odgovorni su za interni nadzor ministarstva i budzetskih korisnika koji
spadaju u njihovu nadleznost.
Federalno ministarstvo i ministarstva finansija kantona vrse nadzor racunovodstvenih
dokumenata nadleznih ministarstava, budzetskih korisnika i izvanbudzetskih
fondova. Nacin nadzora propisuje Federalni ministar.
7. Otplata duga, novo zaduzivanje, izdavanje garancija i upravljanje neangazovanim
sredstvima
Clan 13.
Federalna riznica (trezor)
je obavezna da provodi procedure i vrsi redovne uplate prihoda namijenjenih
za servisiranje vanjskog duga na podracun Federacije Racuna za servisiranje
vanjskog duga u Centralnoj banci Bosne i Hercegovine, u skladu sa odredbama
Zakona o vanjskom dugu Federacije Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine
Federacije BiH", broj 41/98), (u daljem tekstu: Zakon o vanjskom dugu).
O stanju sredstava na podracunu Federalna riznica (trezor) u obavezi je
da redovno obavjestava Federalnog ministra. U slucaju da na racunu nema
dovoljno sredstava za izmirenje dospjelih obaveza Federacije, riznica
(trezor) ce o tome izvijestiti Federalnog ministra kako bi bile poduzete
odredjene mjere za prevazilazenje trenutnog nedostatka sredstava namijenjenih
za servisiranje vanjskog duga. Federalna riznica (trezor) je obavezna
da provodi procedure i vrsi placanja za sav dug Federacije.
Clan 14.
Federalna riznica (trezor)
je u obavezi sudjelovati u pripremi:
a) svih aranzmana u vezi sa izdavanjem garancija Federacije u skladu sa
Zakonom o vanjskom dugu,
b) svih kreditnih aranzmana izmedju Bosne i Hercegovine i inostranih kreditora,
c) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i Bosne i Hercegovine,
d) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i inostranih kreditora,
e) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i Republike Srpske,
f) svih kreditnih aranzmana izmedju Federacije i krajnjih korisnika kredita
u Federaciji.
Clan 15.
Federalna riznica (trezor)
je u obavezi pripremanja svih evidencija i pojedinacnih kvartalnih izvjestaja
koje se odnose na dug ukljucujuci:
a) ukupan iznos zaostalog duga,
b) rokove dospijeca za sve otplate glavnice i kamata koje treba da se
izvrse,
c) zakasnjele otplate neizvrsenih obaveza propisanih ugovorom o zaduzivanju,
d) ukupan iznos izdatih garancija od strane Federacije.
Clan 16.
Federalna riznica (trezor)
je u obavezi pripremanja svih evidencija i pojedinacnih kvartalnih izvjestaja
koji se odnose na zajmove date krajnjim korisnicima koji ukljucuje isti
sadrzaj kao iz clana 15. ove uredbe.
Riznica (trezor) je u obavezi izraditi procedure o izvjestavanju: kantona,
opcina i preduzeca sa vecinskim drzavnim kapitalom o kreditnim zaduzenjima
sa inostranim kreditorima i dobijenim garancijama od strane banaka.
Clan 17.
Riznica (trezor) sudjeluje
u pripremi prognoze o zaduzivanju.
Riznica (trezor) je obavezna za vodjenje zvanicnih registara i cuvanje
originalne dokumentacije o novom zaduzivanju.
Clan 18.
Riznica (trezor) je u obavezi
da evidentira i investira neangazovana sredstva od odobrenih projekata
i nadzire investiranja u skladu sa dokumentima o zajmu.
Riznica (trezor) je u obavezi evidentirati i pratiti stanje kamata po
osnovu sredstava za projekte koji su odobreni za Federaciju.
Riznica (trezor) je u obavezi da pripremi sve evidencije koje se odnose
na dug i na nadgledanje svih aktivnosti zaduzivanja Federacije. Ovo ukljucuje
pripremanje i slanje obavjestenja o isplatama i zahtjevima za isplatu.
Clan 19.
Federalna riznica
(trezor) je obavezna da ucestvuje u svim pregovorima o novom zaduzivanju
Federacije.
III SISTEM
GLAVNE KNJIGE RIZNICE (TREZORA)
Clan 20.
Sistem glavne knjige riznice
(trezora) vodi se prema racunovodstvenom nacelu modificiranog nastanka
dogadjaja. U ovom sistemu nadlezna ministarstva i budzetski korisnici
imaju svoj kod u glavnoj knjizi koji se vodi u skladu sa registrom iz
clana 6., stav 2. Zakona.
Clan 21.
Sistem glavne knjige riznice
(trezora) osigurava evidenciju svih transakcija i poslovnih dogadjaja,
odnosno prihoda i izdataka, stanja i promjena imovine, obaveza i izvora
vlasnistva u skladu sa propisanim kontnim planom i na nivou propisanih
klasifikacija (organizacijska, funkcionalna, ekonomska i fondovska).
Clan 22.
Sistemom glavne knjige riznice
(trezora) upravlja Federalno ministarstvo odnosno ministarstva finansija
kantona, preko svojih riznica (trezora). Sistem glavne knjige riznice(trezora)
u sebi konsolidira glavne knjige nadleznih ministarstava i budzetskih
korisnika za sve izvore prihoda i izdataka i sve promjene imovine, obaveza
i izvora vlasnistva. Po ovom principu sve finansijske transakcije koje
se odnose na Budzet ce se evidentirati posredstvom Sistema glavne knjige
riznice(trezora), ukljucujuci i transakcije koje se odnose na zaduzivanje
i programe finansirane iz inostrane ili domace pomoci.
Clan 23.
Nadlezna ministarstva su obavezna
voditi glavnu knjigu za sve transakcije i dogadjaje u skladu sa Uredbom
o racunovodstvu proracuna-budzeta u Federaciji Bosne i Hercegovine. Transakcije
i dogadjaji u glavnoj knjizi nadleznog ministarstva moraju u svakom momentu
biti u skladu sa sadrzajima i iznosima transakcija i poslovnih dogadjaja
Sistema glavne knjiige riznice (trezora).
Ako je nadlezno ministarstvo i drugi budzetski korisnici ostvaruju prihode
prema clanu 14. stav 2. Zakona iznosi transakcija i poslovnih dogadjaja
evidentirani u glavnoj knjizi prema st. 1. i 2. ovog clana mogu se razlikovati.
Nadlezno ministarstvo i drugi budzetski korisnik iz stava 3. ovog clana
obavezni su u finansijskim izvjestajima dostaviti podatke iz svoje glavne
knjige i obarazloziti razlike.
Clan 24.
Budzetski korisnik obavezan
je voditi glavnu knjigu za sve transakcije i poslovne dogadjaje odnosno
imovinu i obaveze koje se na njega odnose. Transakcije i poslovni dogadjaji
u glavnoj knjizi budzetskog korisnika moraju biti u skladu sa sadrzajem
i iznosom transakcija i poslovnih dogadjaja u sistemu glavne knjige riznice
(trezora), osim transakcija i poslovnih dogadjaja koji nisu u vezi sa
budzetom. Budzetski korisnik ne mora voditi glavnu knjigu ako se finansira
samo iz budzeta i ako podatke o svim transakcijama i poslovnim dogadjajima
koji se odnose na tog korisnika moze dobiti iz glavne knjige nadleznog
minisitarstva.
Clan 25.
Ako budzetski korisnik koristi
mogucnost iz clana 24. stav 3. ove uredbe mora prethodno dobiti pisanu
saglasnost nadleznog ministarstva iz koje se vidi da ce sve potrebne informacije
moci dobiti iz glavne knjige nadleznog ministarstva.
U slucaju iz stava 1. ovog clana budzetski korisnik je duzan dostaviti
pismenu saglasnost Federalnom ministarstvu i ministarstvu finansija kantona.
IV NACIN
VODJENJA JEDINSTVENOG RACUNA RIZNICE (TREZORA)
1. Uspostava
Jedinstvenog racuna riznice (trezora)
Clan 26.
Svaki iznos prihoda i primitaka
koji pripadaju budzetu u skladu zakonom moraju se uplatiti na JRR otvoren
kod OOPP-a.
Pored prihoda iz stava 1. ovog clana, na JRR se mogu, u skladu sa posebnim
uputama o nacinu uplacivanja i trosenja koje propisuje Federalni ministar,
odnosno kantonalni ministar, deponovati i cuvati prihodi definisani clanom
14. stav 2. Zakona.
Clan 27.
Federalni ministar i kantonalni
ministri mogu dati ovlastenje za otvaranje podracuna koji su sastavni
dio JRR-a.
Pravo raspolaganja javnim novcem na JRR-u imaju Federalni ministar i kantonalni
ministri. Federalni ministar moze uz saglasnost zamjenika Federalnog ministra,
da investira bilo koji iznos sredstava sa JRR-a koji nije potreban za
izvrsenje budzeta, u skladu sa clanom 13. Zakona.
Cjelokupni iznos kamata od investicija iz stava 3. ovog clana ce se uplacivati
na JRR.
Clan 28.
Federalni ministar i kantonalni
ministri ce sa OOPP-om zakljuciti ugovor kojim ce se regulisati: usluge
koje ce pruzati OOPP, izvjestaje i rokove dostave istih, i iznos naknade
koja ce se platiti OOPP-u za obavljanje ovih usluga.
2. Naplata i isplata preko JRR-a
Clan 29.
Nadlezna ministarstva i budzetski
korisnici odgovorni su za potpuno i blagovremeno uplacivanje svih prihoda
i primitaka na JRR-a.
Sa JRR-a se ne moze isplatiti nijedan izdatak ukoliko nije odobren budzetom
ili nekim drugim propisom.
Federalni ministar ce propisati procedure u vezi sa uplatama i isplatama
sredstava za JRR-a.
V PRELAZNE
I ZAVRSNE ODREDBE
Clan 30.
Danom stupanja na snagu ove
uredbe racun budzeta otvoren kod OOPP-a postaje JRR, a razuni nadleznih
ministarstava i budzetskih korisnika otvorenih kod OOPP-a postaju podracuni
JRR-a.
Putem racuna iz stava 1. ovog clana izvrsava se budzet za tekucu fiskalnu
godinu.
Clan 31.
Ova uredba stupa na snagu
osmog dana od dana objavljivanja u "Sluzbenim novinama Federacije BiH",
a primjenjivat ce se od 1.januara 2001. godine.
V broj 116/2000
8. maja 2000. godine
Sarajevo
Premijer
Edhem Bicakcic, s.r.
|