U namjeri da doprinese stalnom i pravednom miru u Bosni i Hercegovini, postujuci nacionalni, religijski i kulturni identitet svih naroda i pravo gradjana da ucestvuju u vrsenju javnih poslova, na osnovu Opceg okvirnog sporazuma za mir, konacne odluke Arbitraznog tribunala za spor oko medjuentitetske linije razgranicenja u oblasti Brcko i Ustava Bosne i Hercegovine, donosi se sljedeci Statut Brcko Distrikta Bosne i Hercegovine: STATUT BRCKO DISTRIKTA BOSNE I HERCEGOVINE GLAVA I OPCE ODREDBE Clanak 1. Osnovni princip Clanak 2. Naziv i sjediste Clanak 3. Zastava i grb Distrikt nema drugu zastavu i grb osim zastave i grba Bosne i Hercegovine. Clanak 4. Pecat Distrikt ima okrugli pecat sa tekstom "Bosna i Hercegovina, Brcko Distrikt Bosne i Hercegovine", ispisanim i cirilicom i latinicom. Clanak 5. Teritorija Brcko Distrikta Teritorija Distrikta obuhvata cjelokupnu teritoriju opcine Brcko u granicama od 1. januara 1991. Clanak 6. Pravna sposobnost 1. Distrikt je pravno lice i posjeduje pravnu spsobnost neophodnu da obavlja svoje funkcije, ukljucujuci sposobnost sticanja prava i obaveza; pravo da tuzi i da bude tuzeno na sudu. 2. Gradonacelnik predstavlja Distrikt u skladu sa ovim statutom. Clanak 7. Pismo i jezik 1. Bosanski, hrvatski i srpski jezik, te latinicno i cirilicno pismo su u ravnopravnoj upotrebi za sve sluzbene svrhe. 2. Pojedinacne odluke Vlade Distrikta o pravima i obavezama gradjana izdaju se na jednom od jezika i pisama navedenih u stavu 1. ovog clana, prema zahtjevu zainteresirane stranke. Clanak 8. Demilitarizacija 1. Distrikt je demilitariziran. Oruzane snage oba entiteta kao ni njihovi pomocni vojni objekti ne mogu biti locirani na teritoriji Distrikta. 2. Kretanje oruzanih snaga oba entiteta kroz teritoriju Distrikta regulira se u skladu sa zakonima Bosne i Hercegovine i Distrikta. Clanak 9. Funkcije i ovlasti Brcko Distrikta 1. Funkcije i ovlasti
Distrikta su: Clanak 10. Suradnja sa entitetima i opcinama 1. Distrikt moze zakljuciti sporazume o suradnji sa entitetima u cilju olaksanja ostvarivanja svojih funkcija i ovlasti u skladu sa ovoi statutom i zakonom, pod uslovom da su takvi sporazumi od jednake koristi svim stanovnicima Distrikta. 2. Distrikt moze pristupiti postojecim ili zakljuciti nove sporazume sa domacim i medjunarodnim udruzenjima gradova i opcina, kao i gradovima i opcinama, u cilju zadovoljavanja zajednickih potreba u skladu sa ovim statutom i zakonom. GLAVA II STANOVNICI BRCKO DISTRIKTA Clanak 11. Definicija Stanovnik Brcko Distrikta je drzavljanin Bosne i Hercegovine koji: a) ima prebivaliste u Brckom; b) koji je imao prebivaliste u Brckom prema popisu stanovnistva iz 1991., a nije stekao prebivaliste u bilo kojoj drugoj opcini Bosne i Hercegovine; c) koji je stekao prebivaliste u Brckom u skladu sa zakonom nakon popisa iz 1991., a koji je naknadno stekao status raseljenog lica, pod uslovom da nije stekao prebivaliste u nekoj drugoj opcini Bosne i Hercegovine. Clanak 12. Entitetsko drzavljanstvo 1. Stanovnici Distrika koji su drzavljani jednog entiteta na dan stupanja na snagu ovog statuta ostaju drzavljani tog entiteta. 2. Pravo stanovnika Distrikta da promijene svoje entitetsko drzavljanstvo i pravo dubucih stanovnika da biraju svoje entitetsko drzavljanstvo regulira se zakonom. Clanak 13. Prava i obaveze 1. Svako ima pravo da uziva sva prava i slobode garantirane Ustavom i zakonima Bosne i Hercegovine i zakonima Distrikta bez diskriminacije po bilo kojoj osnovi. Posebno, svako ima pravo pristupa svim javnim institucijama i objektima u Distriktu; pravo da se slobodno krece i odredjuje svoje mjesto boravka, poslovanja ili rada na cijeloj teritoriji Distrikta; pravo da kupuje i prodaje pokretnu i nepokretnu imovinu u skladu sa zakonom. 2. Svi stanovnici Distrikta mogu ravnopravno ucestvovati u vrsenju javnih poslova u skladu sa zakonom. 3. Svi stanovnici Distrikta i sva fizicka i pravna lica koja obavljaju poslovnu djelatnost ili ostvaruju dobit u Distriktu obavezna su ucestvovati u finansiranju funkcija i ovlasti Distrikta putem poreza, taksi i doprinosa u skladu sa zakonom. Clanak 14. Vojna i alternativna sluzba 1. Stanovnici Distrikta ne podlijezu obavezi sluzenja vojne ili druge entitetske sluzbe i ne mogu dobrovoljno ucestvovati u vojnim sluzbama entiteta. Stanovnici Distrikta ne mogu pripadati rezervnom sastavu u vojskama entiteta. 2. Alternativna sluzba entitetskim vojnim sluzbama za stanovnike Distrikta moze biti predvidjena zakonom. Clanak 15. Sloboda udruzivanja 1. Svatko ima pravo na slobodu mirnog okupljanja i udruzivanja, ukljucujuci pravo na formiranje politickih, drutvenih i drugih organizacija. 2. Sudije, tuzioci, clanovi Pravosudne komisije i policajci Distrikta mogu formirati profesionalna udruzenja, ali ne mogu biti clanovi politickih stranaka niti podrzavati politicke kandidate ili platforme politickih stranaka. Clanak 16. Obrazovanje 1. Svako lice u Distriktu ima jednako pravo na obrazovanje bez diskriminacije. Osnovno obrazovanje je obavezno i besplatno. Srednjoskolsko obrazovanje je besplatno. 2. Privatne skole i akademske institucije mogu se osnivati u skladu sa zakonom. Clanak 17. Pravno zastupanje 1. Svako lice protiv koga je pokrenut krivicni postupak ima pravo da se brani licno ili da dobije besplatnu pravnu pomoc ukoliko nema dovoljno sredstava za angaziranje pravnog zastupnika. 2. U gradjanskim parnicama, u skladu sa zakonom, besplatna pravna pomoc bice dostupna stanovnicima Distrikta koji nemaju sredstva za pokrivanje sveukupnih troskova ili dijela troskova pravne pomoci. Clanak 18. Javno informiranje 1. U Distriktu se postuje sloboda informiranja. Zvanicnici Distrika ce osigurati uvid javnosti u aktivnosti Distrikta, javne dokumente, odluke i zvanicne sastanke, blagovremenim, tacnim i potpunim davanjem informacija. 2. Osim ukoliko drukcije nije regulirano zakonom, javnost ima pravo na uvid u sve dokumente koje izradi Vlada Distrikta, zvanicnici Vlade, zaposleni ili zaposleni po ugovoru o djelu, bez naknade i bez obaveze da dokazu opravdanost takvih zahtjeva. Clanak 19. Zahtjevi gradjana Distrikt odgovara na sve zahtjeve fizickih i pravnih lica i blagovremeno preduzima odgovarajuce radnje na nacin predvidjen zakonom. GLAVA III ORGANIZACIJA I FUNKCIJA BRCKO DISTRIKTA POGLAVLJE A: OPCE ODREDBE Clanak 20. Podjela vlasti Distrikt se zasniva na podjeli vlasti. Zakonodavnu vlast vrsi Skupstina Distrikta. Izvrnu vlast vrsi Vlada Distrikta. Sudsku vlast vrse sudovi Distrikta. Clanak 21. Zaposleni u Distriktu Zaposlavanje javnog sektora Distrikta vrsi se na osnovu profesionalnih sposobnosti, putem otvorenog konkursa, i odrazava sastav stanovnistva. Clanak 22. Uvid u finansije POGLAVLJE B: SKUPSTINA BRCKO DISTRIKTA Clanak 23. Nadleznosti Skupstine Brcko Distrikta 1. Skupstina Distrikta
(u daljem tekstu: Skupstina) je zakonodavno tijelo Distrikta i odredjuje
opcu politiku Distrikta u skladu sa clanom 9. Statuta. Mandat Skupstine
je cetiri (4) godine. 2. U nadleznosti Skupstine Brcko Distrikta spadaju:
Clanak 24. Sastav Skupstine 1. Skupstina se sastoji od dvadeset devet (29) poslanika. 2. Poslanici se biraju na opcim, slobodnim, otvorenim i neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonima Bosne i Hercegovine i Distrikta. Clanak 25. Sazivanje Skupstine 1. Skupstina ce se sastati u roku od dvije (2) sedmice od datuma potvrdjivanja rezultata izbora, a nakon polaganja zakletve ili davanja svecane izjave bit ce u stalnom zasjedanju. 2. Skupstina se saziva najmanje dva puta mjesecno prema utvrdjenim terminima i mjestu. Skupstinu moze sazvati predsjednik Skupstine na svoju inicijativu ili na pismeni zahtjev najmanje pet (5) poslanika, onoliko cesto koliko je neophodno za vrsenje funkcija Skupstine. 3. Poslanici Brcko Distrikta Clanak 26. Kriteriji za obavljanje duznosti Poslanici se u javnom zivotu moraju ponasati na primjeren, prikladan i etican nacin, te obavljati svoje duznosti savjesno i iskljucivo za dobrobit Distrikta i Bosne i Hercegovine. Clanak 27. Sukob interesa 1. Poslanici ne mogu vrsiti nikakvu drugu javnu duznost ni u jednom entitetu Bosne i Hercegovine i ne mogu biti direktori niti clanovi upravnih odbora u preduzecima koja su u vlasnistvu Distrikta ili se finansiraju iz budzeta Distrikta. 2. Poslanici koji pripadaju bilo kojoj od gore navedenih kategorija objavit ce u roku od osam (8) dana od datuma potvrdjivanja izbornih rezultata svoj izbor izmedju poslanicke sluzbe i gore navedenih funkcija. Ukoliko to ne ucine, smatrat ce se nepodobnim za obavaljanje poslanicke sluzbe. 3. Poslanici ne mogu ucestvovati u diskusijama, razmatranjima i donosenju odluka o pitanjima koja su od ekonomskog ili drugog znacajnog interesa za njih ili njihove krvne srodnike u pravoj liniji bez obzira na stepen; krvne srodnike u pobocnoj liniji do treceg stepena, supruznike i srodnike po tazbini do drugog stepena. Clanak 28. Imunitet Poslanici nece biti krivicno ni gradjansko-pravno odgovorni za pocinjena djela, izrazena misljenja i date glasove tokom vrsenja svojih duznosti. 3.Predsjednistvo Skupstine Clanak 29. Predsjednik i potpredsjednik Skupstina ima predsjednika i potpredsjednika. Predsjednik i potpredsjednik biraju se iz sastava poslanika na prvoj sjednici svakog novog mandata. Clanak 30. Izbor predsjednika i potpredsjednika 1. Svaki poslanik moze nominirati kandidata za mjesto predsjednika Skupstine. Kandidat koji dobije tropetinsku vecinu glasova od ukupnog broja poslanika postaje predsjednik. 2. Ukoliko u prvom izbornom krugu ni jedan kandidat ne dobije potrebitu vecinu glasova, obavice se drugi krug izbora. Kandidat koji dobije vecinu glasova od ukupnog broja poslanika postaje predsjednik. 3. Ukoliko nijedan kandidat ne dobije potrebnu vecinu u drugom krugu obavice se treci krug glasanja izmedju dva kandidata koji su dobili najveci broj glasova. Kandidat koji dobije veci broj glasova u trecem izbornom krugu postaje predsjednik. Kandidat koji dobije manji broj glasova postaje potpredsjednik. Clanak 31. Razrjesenje sa duznosti Predsjednik i potpredsjednik mogu podnijeti ostavku, odnosno mogu biti razrijeseni sa duznosti prije isteka mandata u skladu sa clanom 34. Prijedlog za razrjesenje sa duznosti predsjednika ili potpredsjednika mora podnijeti najmanje pet (5) poslanika. Clanak 32. Potpredsjednik Potpredsjednik Skupstine pomaze predsjedniku u vrsenju njegove/njene duznosti i mijenja predsjednika u njegovom/njenoj izocnosti. 4. Organizacija i funkcija Skupstine Clanak 33. Kvorum 1. Skupstina usvaja punovaznu odluku ukoliko sjednici prisustvuje vise od polovine od ukupnog broja poslanika Skupstine. 2. Ukoliko se ovim Statutom drukcije ne odredi, odluke se usvajaju javnim glasanjem, prostom vecinom glasova poslanika koji su prisutni i glasaju. Uzdrzani glasovi se ne uzimaju u obzir pri utvrdjivanju vecine. Clanak 34. Kvalifikovana vecina 1. Skupstina donosi odluke tropetinskom
vecinom glasova od ukupnog broja poslanika u slucajevima kada se odluke
ticu: Clanak 35. Komisije 1. Skupstina iz svog clanstva formira Komisije koje pripremaju nacrte zakona za Skupstinu, i obavljaju druge duznosti u skladu sa ovim statutom. Ucesce u Komisijama je srazmjerno broju skupstinskih mjesta koja zauzimaju politicke stranke i nezavisni poslanici. Pored poslanika, Skupstina moze odluciti da imenuje jedan broj strucnjaka koji ce pomagati u radu Komisija, u svojstvu clanova Komisija bez prava glasa. 2. Zakonodavna komisija se osniva radi davanja misljenja o nacrtima zakona ili izmjenama postojecih zakona kako bi se uspostavio odgovarajuci jedinstveni sistem zakona na teritoriji Distrikta. 3. Komisija za budzet se osniva radi davanja svog misljenja o predlozenom budzetu. Clanak 36. Poslovnik o radu Skupstina usvaja Poslovnik o radu kojim se regulira rad Skupstine, kao i rad komisija, redovan tok zasjedanja, postupak biranja i glasanja, usvajanje zakona, odluka i rezolucija Distrikta i opci tok rada Skupstine. 5. Zakonodavna funkcija Skupstine Clanak 37. Nacrti zakona Svaki poslanik i gradonacelnik imaju pravo da predlazu zakone. Clanak 38. Postupak 1. Nacrti zakona se podnose Skupstini i proslijedjuju nadleznim komisijama. Nakon sto nadlezne komisije podnesu svoje izvijestaje o njima, ili ukoliko ne dostave svoje izvijestaje o nacrtu zakona u roku od deset (10) radnih dana po prijemu nacrta zakona, nacrt zakona se daje na raspravu. 2. Prije usvajanja nacrta zakona ili izmjene zakona Distrikta, nacrt zakona ili izmjena zakona Distrikta mora se razmatrati najmanje dva (2) puta na redovnim sjednicama Skupstine. Clanak 39. Objavljivanje zakona 1. Zakoni Distrikta, odluke i rezolucije Skupstine objavljuju se u Sluzbenom glasniku Brcko Distrikta. 2. Zakoni Distrikta stupaju na snagu osmog dana od dana njihovog objavljivanja, osim ukoliko iz odredjenih razloga zakon ne stupi na snagu ranije. Clanak 40. Pravna vaznost 1. Zakoni i propisi Distrikta ne mogu imati retroaktivno dejstvo. 2. Krivicna i druga kaznjiva djela se utvrdjuju i za njih se izricu kazne u skladu sa zakonom ili propisom vazecim u vrijeme izvrsenja djela, osim u slucajevima kada je novi zakon ili propis blazi po pocinioca. Clanak 41. Ustavnost i zakonitost Ovaj statut i zakoni Distrikta moraju biti uskladjeni sa odredbama Ustava i zakona Bosne i Hercegovine. Sudovi Distrikta imaju nadleznost da odluce o usaglasenosti neke odredbe zakona Distrikta sa odredbama Ustava i zakona Bosne i Hercegovine. Sudovi Distrikta takodjer imaju nadleznost da odluce da li neka odredba zakona Distrikta jeste ili nije u skladu sa ovim statutom. 6. Budzet Brcko Distrikta Clanak 42. Uprava prihoda Brcko Distrikta Uprava prihoda Distrikta se osniva zakonom. Uprava prihoda je odgovorna narocito za ubiranje svih prihoda Distrikta, investiranje fondova Distrikta, podnosenje izvijestaja Skupstini o raspolozivosti prihoda za godisnji budzet Distrikta, predvidjanje prihoda Distrikta i finansijsko stanje Distrikta. Clanak 43. Zakon o budzetu Clanak 44. Povecanje rashoda budzeta Nacrti zakona koji bi zahtijevali povecanje rashoda budzeta nece se iznositi na raspravu ukoliko se uz njih ne prilozi izvjestaj Uprave prihoda Brcko Distrikta. Ni Vlada Distrikta niti bilo koji Odjel bilo kojeg tijela ne mogu prekoraciti odredjeni iznos koji je odobren godisnjim budzetom Distrikta bez prethodne izmjene budzeta. Clanak 45. Izmjene budzeta Gradonacelnik moze predloziti Skupstini izmjene budzeta u slucaju ozbiljnog ili nepredvidjenog manjka prihoda Distrikta. Uz prijedlog mora biti prilozen izvjestaj Uprave prihoda Brcko Distrikta kojim se utvrdjuje iznos manjka. O izmjenama ce se raspravljati i odlucivati u skladu sa clanom 43. Statuta. POGLAVLJE C: VLADA BRCKO DISTRIKTA 1. Konstituiranje i sastav Vlade Brcko Distrikta Clanak 46. Vlada Brcko Distrikta Vladu Distrikta cine gradonacelnik i sefovi Odjela. Clanak 47. Gradonacelnik Clanak 48. Sefovi Odjela 1. Sefove Odjela bira ili smjenjuje gradonacelnik
na osnovu profesionalnih kriterija. Sefovi Odjela odrazavaju sastav
stanovnistva. Skupstina Distrikta moze staviti veto na gradonacelnikov
izbor ili smjenu sefa Odjela tropetinskom vecinom glasova. Clanak 49. Rad Vlade Distrikta Od svakog ureda i odjela Distrikta,
te svakog zvanicnika i zaposlenog Distrikta ocekuje se da svoje funkcije
izvrsavaju revnosno i predano u ime svih gradjana Distrikta. U pruzanju
usluga Distrikta i izvrsavanju svojih zadataka, Vlada nastoji da bude
na najvecem profesionalnom nivou, podrazumijevajuci efikasnost u radu,
pristupacnost, odgovornost, kvalitet rada, uporabu tehnoloski naprednih
metoda i reagiranje na probleme javnosti, u okviru budzeta. Clanak 50. Odgovornosti gradonacelnika Clanak 51. Odgovornosti sefova Odjela Clanak 52. Sukob interesa Clanovi Vlade Distrikta i sef policije
i njegovi zamjenici ne mogu obavljati nikakvu drugu funkciju u javnom
ili privatnom sektoru za vrijeme trajanja njihovog mandata. Clanak 53. Uloga Vlade Brcko Distrikta 1. Vlada Distrikta obavjestava Skupstinu o svim tekucim pitanjima. 2. Clanavi Vlade Distrikta mogu ucestvovati na sjednicama Skupstine, ali nemaju prvo glasa. Gradoncelnik ima pravo da uzme rijec u svakom trenutku po svakoj tacki dnevnog reda. Gradonacelnik mora bez odlaganja dati Skupstini sve trazene informacije koje se odnose na upravljanje Distriktom. Clanak 54. Nominacije Clanak 55. Izbor gradonacelnika Clanak 56. Izvjestaj i program rada Na kraju svake kalendarske godine gradonacelnik podnosi Skupstini godisnji izvjestaj o radu Vlade Distrikta i program rada Vlade za narednu godinu. Clanak 57. Mandat, ostavka i razrjesenje sa duznosti GLAVA IV POLICIJA DISTRIKTA Clanak 58. Policija Brcko Distrikta Clanak 59. Odgovornost Clanak 60. Sef policije Policija Distrikta ima sefa policije i dva (2) zamjenika. Sefa policije i zamjenike imenuje i razrjesava gradonacelnik uz saglasnost Skupstine, u skladu sa clanom 34. Statuta. Clanak 61. Potjera Sporazumi o suradnji u provodjenju zakona postizu se izmedju policije Distrikta i policijskih organa entiteta u slucaju potjere lica osumnjicenih za krivicna djela. GLAVA V SUDOVI I JAVNO TUZIlASTVO POGLAVLJE A: SUDOVI DISTRIKTA Clanak 62. Sudovi Distrikta POGLAVLJE B: JAVNO TUZILASTVO Clanak 63. Javno tuzilastvo POGLAVLJE C: IMENOVANJE I NEZAVISNOST Clanak 64. Pravosudna komisija Clanak 65. Sudije i javni tuzioci Suci i javni tuzioci su istaknuti pravnici visokih profesionalnih i moralnih kvaliteta i posjeduju druge kvalifikacije predvidjene zakonom. Clanak 66. Mandat 1. Sudije i javni tuzioci sticu dozivotno imenovanje i mogu biti razrijeseni samo pod uslovima propisanim zakonom. Sudije i javni tuzioci se penzionisu kad napune sedamdeset (70) godina. 2. Sudije i tuzioci ne mogu vrsiti nikakvu drugu javnu funkciju niti obavljati bilo koji drugi posao. Clanak 67. Sastav sudova 1. Stanovnici Distrikta ucestvuju u sudjenju pred Osnovnim sudom u svojstvu sudija-porotnika, u skladu sa zakonom. 2. Apelacioni sud cine iskljucivo sudije. Clanak 68. Imunitet Sudije, sudije-porotnici i javni tuzioci ne mogu biti krivicno ni gradjansko-pravno odgovorni za djela pocinjena i misljenja izrazena u vrsenju svojih duznosti. Clanak 69. Finansiranje Distrikt je duzan osigurati neophodnu finansijsku i drugu pomoc u cilju osiguranja pravilnog funkcioniranja sudstva, Javnog tuzilastva i njihove administracije. GLAVA VI PRELAZNE ODREDBE Clanak 70. Kontinuitet zakona Svi entitetski zakoni i propisi, koji su na snazi na teritoriji Distrikta u trenutku stupanja na snagu ovog statuta, ostaju na snazi u dijelu u kojem nisu u suprotnosti sa ovim statutom dok drukcije ne odredi Skupstina, u skladu sa ovim statutom. Clanak 71. Pravni sljedbenik Clanak 72. Sudski i upravni postupci 1. Svi sudski postupci pred sudovima koji postoje na teritoriji Distrikta, u trenutku stupanja na snagu ovog statuta, a u kojima nisu donesene pravosnazne sudske odluke bice okoncani u skladu sa entitetskim zakonima. Sve odluke koje postaju izvrsne u trenutku stupanja na snagu ovog statuta, ili ce postati izvrsne nakon toga, izvrsit ce sudovi Distrikta. 2. Svi upravni postupci koji nisu okoncani u trenutku stupanja na snagu ovog statuta se proslijedjuju Vladi Distrikta. Clanak 73. Vojna sluzba Stanovnici Distrikta koji su u trenutku stupanja na snagu ovog statuta aktivni pripadnici vojski entiteta, mogu nastaviti da obavljaju svoje aktivnosti pod uslovom da njihove uniforme, oruzje i druga vojna oprema ostanu na podrucju gdje je smjestena njihova vojna jedinica, i da se registriraju kod vlasti Distrikta. ZAVRSNA GLAVA Clanak 74. Stupanje na snagu Ovaj statut stupa na snagu nakon objavljivanja u Sluzbenom glasniku Brcko Distrikta. |