Uzimajuci u obzir kontinuirani neuspjeh odgovornih politicara
da rijese neodrzivu situaciju bezakonja i paralelnih struktura u Zepcu
i na taj nacin
prevazidju ostavstinu bosanko-hrvatskog konflikta na tom podrucju, postoji
potreba za donosenjem sveobuhvatnog i izbalansiranog niza aranzmana
koji ce zadovoljiti legitimne politicke, socijalne, ekonomske i sigurnosne
interese strana. Iz tog razloga, u skladu sa ovlastima Ureda Visokog
predstavnika koje su navedene u Aneksu 10. Opceg okvirnog sporazuma
za mir i koje su potvrdjene na sastancima Vijeca za implementaciju mira
odrzanim u Bonu, Madridu i Briselu, donosim slijedecu
O D L U K U
O INTEGRACIJI OPCINE ZEPCE
Uvod
Od 1997. god. predstavnici Medjunarodne zajednice, predvodjeni Uredom
Visokog predstavnika, rade na postizanju sporazuma koji bi bio prihvatljiv
svim stranama kako bi se prevazisla mrtva tacka do koje se doslo u pogledu
tri pitanja na podrucju Zepca:
a) integracija dviju paralelnih opcinskih administracija,
b) ukidanje institucije bivse Hrvatske Republike Herceg-Bosne i integracije
cjelokupne opcine Zepce u zakonske strukture Zenicko-dobojskog kantona,
i
c) postizanja kompromisnog rjesenja u vezi sa zahtjevima Hrvata koji
zive na podrucjima koja se granice sa opcinom Zepce da budu integrirani
u opcinu Zepce.
Forum Federacije odrzan 16. aprila 1998. god. konstatirao je da su se
"ucesnici slozili da se ne moze tolerirati nastavljanje funkcionisanja
paralelnih opcina nakon uspotavljanja zajednickih opcinskih organa vlasti.
Predsjednik i potpredsjednik Federacije ce se licno angazirati u opcinama
u svim kantonima u kojima paralelna administracija i dalje postoji,
te ce osigurati da se iste ujedine." Ovo se nije desilo u Zepcu.
U decembru 1998. god. Visi zamjenik Visokog predstavnika Hanns Schumacher
je pozvao sve strane na konacne dogovore o statusu Zepca odrzane u januaru
1999. godine. U pozivu su sve strane obavijestene da prije ucestvovanja
u ovom procesu, a u slucaju ponovnog nepostizanja usaglasenog rjesenja,
moraju prihvatiti autoritet OHR-a "da arbitrira u vezi s raznim
aspektima problema Zepca". Sve odgovorne strane su ucestvovale
u ovim dogovorima, koji su trajali od januara do maja 1999. god. Sporazum
nije postignut, a i dalje su na snazi prijelazna rjesenja koja se odnose
na policiju i pravosudje. Administracija je i dalje podijeljena. Hrvatske
institucije na sjeveru Zepca ne djeluju unutar zakonskog okvira Kantona.
Ponovljeni neuspjesi izabranih politicara da sami postignu rjesenje
potakli su me da donesem ovu odluku, u skladu sa pristankom koji su
sve strane dale principu arbitraze kada su prihvatile poziv OHR-a na
konacne dogovore o statusu Zepca u januaru 1999. godine.
Buduci da gradjani svoje zivote grade na osnovu zakonskih institucija,
cesto upotrebljavana ratna i poslijeratna terminologija "teritorija
pod kontrolom Hrvata" i "teritorija pod kontrolom Bosnjaka"
mora prestati da ima bilo kakvo konkretno znacenje. Nacin razmisljanja
u kojem je dominiralo stratesko planiranje, zasnovano na nacionalnoj
kontroli teritorija, i koji je doveo do postojanja paralelnih administracija
u podijeljenim opcinama se mora prevazici kako bi se rijesio problem
Zepca.
Pored donosenja ove odluke i u cilju postizanja procesa politicke integracije,
pozivam Ministarstvo obrane Federacije da smanji broj vojnika tacioniranih
u opcini Zepce, ili u okviru smanjenja vojnih potencijala od 15% do
kojeg treba doci do 31. decembra 2000. godine ili u okviru cjelokupnog
pregrupisanja snaga. Cilj je da u roku od tri mjeseca od donosenja ove
odluke na teritoriju opcine Zepce ostane stacionirana najvise jedna
(neborbena) ceta. Prihvatljiv nivo smanjenja vojnih potencijala je ppreduslov
za potpunu i konacnu implementaciju ove odluke.
Implementacija
1. U roku od jednog mjeseca od donosenja ove odluke, sve
poreske uplate ce se slati iz bivseg hrvatskog dijela opcine Zepce u
kantonalno ministarstvo financija u skadu sa odgovarajucim zakonima.
Postojece ekspoziture ZAP-a (Zavod za platni promet) i ZPP (Zavod za
platni promet) koje funkcioniraju u Zepcu i Begovom Hanu ce se spojiti
u jednu ekspozituru u gradu Zepce i obavljat ce sve transfere finansijskih
sredstava preko ureda ZPP-a u Zenici.
2. Uzimajuci u obzir poseban karakter i odgovornost opcine Zepce, procenat
prihoda koji ce kanton vracati opcini Zepce ce biti veci za najmanje
10 procenata od istog procenta koji se vraca prosjecnoj opcini u ovom
kantonu, osim u slucaju ako se postigne dugaciji sporazum izmedju kantona
i acelnika i zamjenika nacelnika Zepca nakon slijedecih opcinskih izbora.
3. U roku od tri mjeseca od dana donosenja ove odluke, cjelokupna teritorija
Zepca ce se u potpunosti integrirari u kantonalni sistem uprave suma.
Sume Herceg-Bosne ce od toga dana prestati sa funkcioniranjem na teritoriji
opcine Zepce, osim ako ne dobiju dozvolu od legitimnih federalnih i
kantonalnih organa vlasti.
4. U roku od jednog mjeseca od dana donosenja ove odluke, Opcina Zepce
ce prestati da bude dionicar u bilo kojem javnom preduzecu povezanom
sa Hrvatskom zajednicom Herceg-Bosna, ukljucujuci Elektroprivredu Herceg-Bosne.
OHR ce izraditi strategiju za integraciju sektora komunalnih usluga
na podrucju Zepca koja ce se implementirati tokom slijedece godine.
5. U roku od jednog mjeseca od dana donosenja ove odluke svi doprinosi
za zdravstveno osiguranje za sve gradjane ce se u skladu sa odgovarajucim
kantonalnim zakonima uplacivati u kantonalni fond. Odbor Centra za zdravstvenu
zastitu u Zepcu ce u roku od tri mjeseca izraditi kadrovski plan kako
bi se ponudilo ponovno zaposlenje radnicima bosnjacke i srpske nacionalnosti
koji su prije rata bili zaposleni u oblasti zdravstva u Zepcu.
6. Svi nastavni planovi i programi koji se trenutno koriste u opcini
Zepce ostaju legitimni u ujedinjenoj opcini, ukoliko to ne predstavlja
krsenje odgovarajucih zakona Federacije. Sve skole koje se trenutno
nalaze na teritoriji opcine Zepce i dalje ce finansirati kantonalni
organi vlasti.
Bilo koje promjene u vezi s ovim morale bi biti rezultat dogovora izmedju
kantonalne uprave i nacelnika i zamjenika nacelnika opcine Zepce nakon
slijedecih opcinskih izbora.
7. Slijedeca naseljena mjesta koja su trenutno dio opcina Maglaj i Zavidovici
ukljucuju se u opcinu Zepce, na privremenoj osnovi, od momenta objavljivanja
ove odluke: Adze, Pire, Ponijevo, Matina, Ljubatovici, Grabovica, Custo
Brdo, Komsici, Radunice, Globarica (trenutno opcina Maglaj), Brankovici,
Donji Lug, Gornji Lug, Vrbica, Debelo Brdo, Osova, Viniste i Gornja
Lovnica (trenutno opcina Zavidovici). Svi drugi dijelovi opcina Maglaj
i Zavidovici u potpunosti ostaju integrisani u okviru njihovih novih
granica.
8. Policija i pravosudje. Iako ce se nove granica opcine Zepce, u skladu
sa ovom odlukom, proglasiti tek kada Medjunarodno vijece za procjenu
dostavi svoju ocjenu Visokom predstavniku u skladu sa stavom 11. ove
odluke, policija, Sud za prekrsaje i Opcinski sud Zepce ostvaruju svoju
nadleznost u okviru novog teritorija u skladu sa stavom 7. ove odluke
od dana donosenja ove odluke. Slucajeve za koje su vec podnesene prijave
i slucajevi koji su trenutno u toku pred Sudom za prekrsaje i Opcinskim
sudom okoncat ce ovi organi. Ukoliko potrebni uslovi iz ove odluke ne
budu ispunjeni u zadatom roku, policija Zepca te nadleznost pomenutih
sudova ce se, narednom odlukom Visokog predstavnika, vratiti u okvire
postojecih granica opcine Zepce.
Zajedno sa Misijom UN-a u BiH (UNMIBH), ministar unutrasnjih poslova
i ministar pravosudja Zenicko-dobojskog kantona radit ce na postizanju
dolje navedenog, kao i svih drugih elemenata koje UNMIBH indentificira
kao potrebne, i to u roku od dvije sedmice od dana donosenja ove odluke,
bez obzira na konacnu odluku Vijeca za procjenu:
(1) Policijska uprava u Zepcu ce, u skladu sa gore navedenim, odmah
ostvarivati nadleznost u svim aspektima policijske djelatnosti na podrucju
odredjenom u ovoj odluci, a u roku od dvije sedmice treba da izvrsi
sve neophodne administrativne preraspodjele. U istom vremenskom roku
Policijske uprave Zavidovici i Maglaj treba da provedu odgovarajuce
teritorijalno i administrativno uskladjivanje;
(2) Stanica policije u Novom Seheru treba odmah da prestane sa izdavanjem
sluzbenih dokumenata gradjanima, da zatvori ured koji se tim bavi, i
da tu funkciju, u skladu sa izmjenama u protezanju granice, predati
Policijskim upravama Maglaja odnosno Zepca u roku od dvije sedmice.
Treba izvrsiti reintegraciju stanice policije u Novom Seheru u policijsku
upravu Maglaj;
(3) Policijska uprava Maglaj, policijska uprava Zavidovici, i stanica
policije Novi Seher treba odmah da predaju svu potrebnu dokumentaciju
Policijskoj upravi Zepce kako bi omogucili njenoj policiji i uredu za
izdavanje dokumenata da pruzaju usluge svim gradjanima sa podrucja odredjenog
u ovoj odluci;
(4) Policijska uprava Zepce i dalje ce koristiti pecat koji je odobrio
UNMIBH, a izdalo Ministarstvo unutarnjih poslova Zenicko- dobojskog
kantona;
(5) Sudovi za prekrsaje, opcinski sudovi i tuzioci u opcinama Zepce,
Zavidovici i Maglaj treba odmah da preuzmu odgovarajuce nadleznosti
u okviru opcinskih teritorija odredjenih ovom odlukom te da izvrse premjestaj
cjelokupne potrebne dokumentacije i spisa u roku od dvije sedmice od
ovog datuma, izuzev, u skladu sa gore navedenim, za slucajeve koji su
trenutno u postupku; svi spisi ce se premjestiti odmah po okoncanju
postupka;
(6) Sav prihod, bilo iz izvora policije ili pravosudja, treba usmjeriti
na odgovarajuce kantonalne racune u skladu sa zakonima i propisima Federacije
i Kantona;
(7) Ministarstvo unutrasnjih poslova i Ministarstvo pravosudja Zenicko-dobojskog
kantona treba da pruze podrsku policiji i sudovima u svakom pogledu
u skladu sa vazecim zakonima i propisima; (8) Ministar unutrasnjih poslova
Zenicko-dobojskog kantona treba odmah da zapocne razgovore sa NMIBH
u vezi s potrebom prerasporedjivanja policajaca izmedju tri opcine na
koje se odnosi
ova odluka.
9. Po stupanju na snagu ove odluke, prestaju da vaze rezultati izbora
odrzanih u aprilu 2000. godine, a raspustaju se zakonodavni (Opcinsko
vijece) i izvrsni organi vlasti (nacelnik i zamjenik nacelnika) koji
su ustanovljeni nakon opcinskih izbora odrzanih u aprilu 2000. godine.
Prelazni odbor kojeg zmenuje Visoki predstavnik ce djelovati kao opcinska
vlada u periodu od najmanje sest mjeseci od dana donosenja ove odluke
i imat ce zakonodavna i izvrsna ovlastenja u opcini do odrzavanja narednih
opcinskih izbora u Zepcu. Paralelne administracije ce se ujediniti u
gradu Zepcu, a sve strukture koje se trenutno nalaze u Golubinju ce
se premjestiti ili raspustiti u roku od dva mjeseca od donosenja ove
odluke. (vidi Aneks A ove odluke).
10. Prijelazni odbor ce imenovati Statutnu komisiju koju cine tri pravna
strucnjaka. Statutna komisija ce biti odgovorna za izradu nacrta novog
statuta, koji ce se prezentirati na usvajanje Prelaznom odboru u roku
od tri mjeseca od dana donosenja ove odluke. Statut stupa na snagu nakon
prvih izbora koji ce se provesti na prosirenoj teritoriji opcine Zepce.
Statut ce odrazavati principe iz ove odluke, i ukljuciti clan 1. (d)
i (e) (izbor nacelnika, zamjenika nacelnika, predsjedavajuceg i zamjenika
predsjedavajuceg Opcinskog vijeca), 1. (g) (imenovanje sluzbenika) i
1 (h) (klauzula o vitalnom interesu) Dopunskih arbitraznih odluka koje
su 7. aprila 1998. donijeli Visoki predstavnik i sef misije OESC-a.
Konsultacije o pitanjima vezanim za statut vrsiti ce se sa OESC-om,
koji ce imati ovlastenja da donosi arbitrazne odluke o tim pitanjima
ukoliko to bude neophodno.
11. U okvirnom roku od tri mjeseca od donosenja ove odluke, imenovat
cu Medjunarodno vijece za procjenu, kojim ce predsjedavati OHR, koje
ce posjetiti Zepce kako bi procijenilo napredak koji su sve strane postigle
u vezi s ovom odlukom, te utvrditi da li je postignut dovoljan napredak
u ukidanju paralelnih institucija u skladu sa uslovima iz ove odluke.
Vijece ce dinjeti javni izvjestaj o provodjenju ove odluke. Tek nakon
toga razmotrit cu mogucnost trajnog nametanja novih granica opcine Zepce,
u skladu sa stavom 7. ove odluke. Ocekujem da cu konacnu odluku donijeti
tek nakon isteka roka od dodatna tri mjeseca po donosenju Izvjestaja
Medjunarodnog vijeca za procjenu. Nakon toga Parlament Federacije ratifikuje
moju Odluku usvajanjem odgovarajuceg zakona.
12. Zadrzavam pravo da ovu odluku promijenim ukoliko Medjunarodno vijece
za procjenu utvrdi da je bilo koja strana ometala postivanje ove odluke.
U tom smislu uzet cu u obzir odgovor Ministarstva odbrane Federacije
na moj zahtjev za smanjenjem vojnih potencijala. 3. Ovom odlukom imenujem
gosp. Richarda Williamsa kao supervizora koji ce nadzirati provodjenje
svih dijelova ove odluke, te davati sugestije stranama s ciljem sto
brzeg napretka. Supervizor podnosi izvjestaj meni i po potrebi preporucuje
mjere.
Aneks A: PRILAZNI ODBOR ZA ZEPCE
1. Sastav Prelaznog odbora
(1) Clanovi Prelaznog odbora
a. Prelazni odbor ima sedam clanova, koji u potpunosti predstavljaju
sastav stanovnistva u opcini. Njihova imenovanja cu potvrditi ubrzo
po donosenju ove odluke.
b. Tokom prva tri mjeseca nakon donosenja ove odluke, Prelazni odbor
moze ukljucivati dva promatraca iz susjednih opcina Maglaja i Zavidovica.
Posmatrace biraju nacelnici tih opcina, i oni nemaju pravo glasa. Visoki
predstavnik moze odbiti imenovanje bilo kojeg predstavnika kojeg smatra
neodgovarajucim.
c) Visoki predstavnik zadrzava pravo da zamijeni svakog clana ili posmatraca
u Prelaznom odboru, ukoliko to bude smatrao potrebnim.
(2) Predsjedavajuci i zamjenik predsjedavajuceg Predsjedavajuceg i zamjenika
predsjedavajuceg Prelaznog odbora cu imenovat i ubzo po donosenju ove
odluke.
(3) Sekretar
a. Prelazni odbor imenuje sekretara prostom vecinom glasova sedam clanova
Odbora. Opcinski sekretar se ne moze imenovati iz reda clanova Prelaznog
odbora. Sekretar nema pravo glasa.
b. Sekretar priprema dnevni red i radne materijale za svaku sjednicu
Prelaznog odbora. Sekretar osigurava propisno objaljivanje odluka Prelaznog
odbora i pravovremeno i propisno upucivanje poziva za sjednice Prelaznog
odbora.
(4) Medjunarodni predstavnici Supervizor Visokog predstavnika je stalni
supervizor Prelaznog odbora. OESC i UNMIBH mogu imati svoje predstavnike
u Prelaznom odboru u svojstvu promatraca. Ovi predstavnici Medjunarodne
zajednice prate i analiziraju rad Prelaznog odbora. Supervizor je ovlasten
da sazove sjednicu Prelaznog odbora i da na dnevni red sjednice doda
tacke koje smatra potrebnim.
2. Nadleznosti Prelaznog odbora:
(1) Rukovodjenje opcinom do odrzavanja opcinskih izbora;
(2) Brza implementacija svih aspekata ove odluke u roku od tri mjeseca
od dana uspostavljanja Prelaznog odbora.
3.Teritorijalna nadleznost Prelaznog odbora Teritorija
kojom upravlja i rukovodi Prelazni odbor je teritorija definirana stavom
7. ove odluke, bez prejudiciranja koncane odluke koja ce uslijediti
nakon donosenja izvjestaja Medjunarodnog vijeca za procjenu, kao sto
je utvrdjeno stavom 11. Prelazni odbor upravlja i rukovodi ovim teritorijem
sve do donosenja konacnih promjena granica i njihovog stupanja na snagu.
4. Kvorum
Za sazivanje sjednica Prelaznog odbora potreban je kvorum koji predstavlja
prostu vecinu ukupnog broja clanova (cetiri) sto podrazumijeva dva Bosnjaka
i dva Hrvata.
5. Donosenje odluka
5.1. Odluke oo slijedecim pitanjima se donose prostom vecinom ukupnog
broja svih clanova (cetiri), pod uslovom ova prosta vecina ukljucuje
najmanje dva predstavnika bosnjackog i dva predstavnika hrvatskog naroda:
(1) Odluke u vezi sa implementacijom ove odluke;
(2) Odluke o smijenjivanju ili imenovanju sefova odjela i odluke o smijenjivanju
ili imenovanju drugih opcinskih duznosnika i zaposlenika u opcinskoj
administraciji;
(3) Odluke o usvajanju plana sistematizacije radnih mjesta u opcinskoj
administraciji;
(4) Odluke o imenovanju Statutarne komisije;
(5) Odluke o pitanjima koja se ticu budzeta i poreza;
(6) Odluke o usvajanju Statuta.
5.2. Odluke o pitanjima koja nisu navedena u stavu 5.1. donose se prostom
vecinom glasova prisutnih clanova. Ova prosta vecina mora ukljucivati
jedan glas hrvatskog predstavnika i jedan glas bosnjackog predstavnika.
5.3. Sve odluke koje usvoji Prelazni odbor zajednicki potpisuju predsjedavajuci
i zamjneik predsjedavajuceg Prelaznog odbora i objavljuju se u roku
od osam dana od dana njihovog donosenja.
6. Odnosi sa administracijom u toku prijelaznog perioda
6.1. Prelazni odbor imenuje i smjenjuje sefove odjela u skladu sa stavom
5.1. Tri sefa odjela su iz reda hrvatskog naroda a tri iz reda bosnjackog
naroda. Ova imenovanja se vrse na osnovu profesionalnih kvalifikacija
predlozenih osoba. Visoki predstavnik zadrzava pravo da izvrsi reviziju
imenovanja i smjena.
6.2. Sefovi odjela za svoj rad odgovaraju predsjedavajucem i zamjeniku
predsjedavajuceg Prijelaznog odbora. Svaku odluku koju pripremi sef
odjela, a koja se ne odnosi na svakodnevno funkcioniranje Opcine, usvaja
predsjedavajuci i zamjenik predsjedavajuceg nakon konsultacija sa Prelaznim
odborom.
6.3. Svaki sef odjela priprema plan zaposljavanja za odjel kojim rukovodi
i prezentira ga Prelaznom odboru u roku od tri sedmice od dana imenovanja
Prelaznog odbora ili u roku od tri sedmice od dana svog imenovanja,
u zavisnosti od toga koje je od ova dva imenovanja kasnije stupilo na
snagu.
6.4. Prelazni odbor pregleda i prikuplja planove koje mu dostave sefovi
odjela Prelazni odbor ce potom usvojiti sveobuhvatni plan zaposljavanja
u skladu sa stavom 5.1 u roku od sedam dana od dana kada posljednji
odjel dostavi svoj plan zaposljavanja.
6.5. Zaposljavanje ce zapoceti odmah nakon sto Prelazni odbor odobri
plan zaposljavanja. Pri utvrdjivanju nacionalne strukture opcine, Prelazni
odbor ce uzeti u obzir promjenu granica iz stava 7. ove odluke, koji
se zasniva na popisu stanovnistva iz 1991. godine i, uzevsi u obzir
princip izlozen u OHR-ovom sazetom sporazumu od 24. juna 1999. godine,
izvrsiti raspodjelu radnih mjesta na osnovu odgovarajuceg pariteta.
6.6. Prelazni odbor osigurava da svaki odjel dobije odgovarajuci uredski
prostor bez obzira na nacionalnu pripadnost i politicka opredjeljenja
sefova tog odjela.
6.7. Osnovat ce se sest odjela, i to:
(1) Sekretarijat za izgradnju i prostorno uredjenje;
(2) Sekretarijat za rad, socijalnu skrb i raseljena lica;
(3) Sekretarijat za socijalna pitanja;
(4) Sekretarijat za privredu;
(5) Sekretarijat za finansije;
(6) Sekretarijat za opcu upravu.
7. Stupanje na snagu
Ova odluka stupa na snagu 6. oktobra 2000. godine i bit ce objavljena
u "Sluzbenim novinama Federacije BiH".
41/00
6. oktobra 2000. godine
Sarajevo
Visoki predstavnik
Wolfgang Petritsch, s.r.