ZAKON O VRIJEDNOSNIM PAPIRIMA

I OPCE ODREDBE

Clan 1.

Ovim zakonom uredjuju se emisija i promet vrijednosnih papira i ucesnici u prometu vrijednosnih papira u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija).

Clan 2.

Vrijednosni papir u smislu ovog zakona je isprava ili elektronicki zapis koji sadrzi prava koja se bez istih ne mogu ni ostvarivati ni prenositi, i to:
1) dionice;
2) obveznice;
3) certifikati (izdati na rok duzi od godinu dana);
4) ostali vrijednosni papiri dugorocnog karaktera;
5) ugovor o investiranju na temelju kojeg se mogu od trecih lica pribavljati sredstva;
6) druga prenosiva isprava o investiranju;
7) drugo pravo utvrdjeno kao vrijednosni papir propisima
Komisije za vrijednosne papire u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Komisija). Derivativni vrijednosni papir je vrijednosni papir cija vrijednost ovisi o vrijednosti drugih vrijednosnih papira ili vrijednosnih papira u vezi s njima. Sadrzaj vrijednosnog papira odredjuje pravno lice, emitent, odlukom o emisiji i mora biti naveden u prospektu i moze biti promijenjen odlukom organa emitenta nadleznog za odobravanje emisije, u skladu sa zakonom i propisima Komisije.

Clan 3.

Odredbe ovog zakona ne primjenjuju se na:
1) obaveze banaka i drugih stednokreditnih organizacija, koje proizlaze iz primanja depozita ili drugih sredstava sa utvrdjenim rokom dospijeca i nisu predmet prometa na javnom trzistu;
2) mjenice i cekove;
3) police osiguranja;
4) komercijalne papire (trgovacka uputnica, robna uputnica, kreditno pismo, konosman, tovarni list, skladisni list), zaloznice i druge dokumente o placanju.

Clan 4.

Poslove registracije cuvanja i odrzavanja podataka o vrijednosnim papirima, kao i poslove prometa vrijednosnih papira obavlja organizacija za poslove registra vrijednosnih papira (u daljem tekstu: Registar), u skladu sa posebnim zakonom. Vrijednosni papiri registriraju se u dematerijaliziranom obliku, kao elektronicki zapisi.

Clan 5.

Domaci i strani vrijednosni papiri deponiraju se i u pravnom prometu se pojavljuju samo u obliku elektronickih zapisa kod Registra.

Clan 6.

Elektronicki zapis vrijednosnog papira kod Registra obavezno sadrzi:
1) oznaku vrste i klase vrijednosnog papira;
2) naziv i adresu sjedista pravnog lica koje je emitovalo vrijednosni papir (u daljem tekstu: emitent) i njegovu oznaku u registru emitenta kod Komisije,
3) nominalnu vrijednost;
4) podatke o kupcu vrijednosnog papira (u daljem tekstu: Vlasnik vrijednosnog papira) i to: naziv i sjediste pravnog lica ili ime i prezime i jedinstveni maticni broj gradjanina ili broj racuna Vlasnika vrijednosnog papira kod Registra za strano fizicko lice;
5) obaveze emitenta i prava i obaveze Vlasnika vrijednosnog papira i nacin njihovog izvrsavanja;
6 ) mjesto i datum emisije vrijednosnog papira;
7) druge informacije odredjene propisima Komisije i
8) imena lica ovlastenih za zastupanje emitenta.

Clan 7.

Emitent moze biti preduzece, banka, drustvo za upravljanje fondovima, investicioni fond, uzajamni fond, penzijski fond i osiguravajuce drustvo, organizovani kao dionicko drustvo ili drustvo sa ogranicenom odgovornoscu. Emitent je obavezan osigurati ostvarivanje prava sadrzanih u vrijednosnom papiru. Odlukom o emisiji vrijednosnih papira ne moze se ograniciti pravo kupovine vrijednosnih papira bilo kom licu, ako to pravo nije ograniceno zakonom, niti se moze davati prednost bilo kojem kupcu. Izuzetno od stava 3. ovog clana, odlukom o emisiji novih dionica moze se utvrditi da vlasnici postojecih dionica istog emitenta imaju pravo prece kupnje dionica nove emisije do iznosa koji im osigurava zadrzavanje istog ucesca u ukupnom broju dionica istog emitenta koje su imali na dan donosenja odluke o novoj emisiji. Za tacnost i potpunost podataka dostavljenih Registru odgovoran je emitent i clanovi nadzornog odbora i uprave emitenta pojedinacno.

Clan 8.

Vlasnik vrijednosnog papira ima racun kod Registra, koji vlasniku racuna izdaje certifikat. Certifikat obavezno sadrzi:
1) naziv i sjediste pravnog lica ili ime i prezime i jedinstveni maticni broj gradjanina ili broj racuna vlasnika vrijednosnog papira kod Registra za strano fizicko lice;
2) naziv, sjediste i adresu emitenta;
3) oznaku vrste i klase vrijednosnog papira;
4) nominalnu vrijednost i broj vrijednosnih papira iste klase i
5) ovjeru od Registra. Certifikat ukljucuje sve vrijednosne papire koje ima vlasnik vrijednosnih papira na racunu kod Registra.
Pravo uvida u racun imaju vlasnik vrijednosnih papira i ovlastena lica Registra.

Clan 9.

Vlasnik racuna vrijednosnih papira koji na svom racunu drzi vrijednosne papire u ime i za racun trecih lica, duzan je to izricito navesti u prijavi za upis, a na zahtjev Komisije, emitenta ili drugog vlasnika vrijednosnog papira iste klase, duzan je identificirati vlasnika vrijednosnog papira.

Clan 10.

Vlasnistvo na vrijednosnom papiru stice se na dan zakljuc ivanja pravnog posla kojim se prenosi vlasnistvo na vrijednosnom papiru.

Clan 11.

Prijavu promjene vlasnistva na vrijednosnom papiru kupac je duzan izvrsiti najkasnije sedam dana od dana zakljucenja pravnog posla iz clana 10. ovog zakona. Prijenos vlasnistva na dematerijalizovanom vrijednosnom papiru vrsi Registar upisom na racun novog vlasnika vrijednosnog papira, a u slucaju prijenosa vlasnistva na dionicama i upisom promjene u Registru dionica emitenta.

Clan 12.

Uticajnim licem u smislu odredaba ovog zakona smatra se svako lice koje se u odnosu prema drugom fizickom ili pravnom licu nalazi s jednim od sljedecih svojstava, polozaja ili sposobnosti:
1) blizi i daljnji srodnik;
2) clan nadzornog odbora, uprave, odbora za reviziju ili drugog organa imenovanog od skupstine ili nadzornog odbora pravnog lica i svako ovlasteno lice u pravnom licu s imenovanjem ili potvrdom imenovanja od strane nadzornog odbora;
3) kontrolise drugo lice;
4) kontrolisano je od drugog lica;
5) nastupa u ime drugog lica ;
6) u njegovo ime nastupa drugo lice;
7) zajedno sa drugim licem kontrolisano je od treceg lica ;
8) drzi najmanje 10% dionica s pravom glasa drugog lica.

II EMISIJA VRIJEDNOSNIH PAPIRA

Clan 13.

Emisija vrijednosnih papira vrsi se javnom ponudom ili zatvorenom prodajom. Javna ponuda vrijednosnih papira je prodaja na osnovu javnog poziva za upis vrijednosnih papira. Javnom ponudom vrijednosnih papira u smislu ovog zakona ne smatra se ponuda vrijednosnih papira:
1) samo licima cija redovna djelatnost ih ukljucuje u kupovinu, drzanje, upravljanje ili raspolaganje ulaganjima, samostalno ili zajedno s drugim licima ;
2) postojecim dionicarima emitenta po osnovu prava prece kupnje;
3) emitovanih po osnovu podjele i konverzije;
4) emitovanih po osnovu isplate dividendi;
5) u posebnim okolnostima koje odredi Komisija.
Zatvorena prodaja je prodaja vrijednosnih papira unaprijed odredjenom kupcu ili grupi do najvise 40 kupaca. Emisija vrijednosnih papira putem javne ponude vrsi se na osnovu prethodnog odobrenja Komisije. Za emisiju i promet vrijednosnih papira na nacin i u slucajevima koji se ne smatraju javnom ponudom u smislu odredaba i ovog zakona nije potrebno prethodno odobrenje Komisije.

Clan 14.

Emisija vrijednosnih papira obavezno ukljucuje:
1) donosenje odluke o emisiji;
2) odobrenje Komisije;
3) zakljucivanje ugovora izmedju emitenta i registra;
4) zakljucivanje ugovora izmedju emitenta i banke putem koje se izvrsavaju obaveze prema vlasniku vrijednosnog papira (u daljem tekstu: Depozitar);
5) otvaranje privremenog racuna za deponovanje uplata po osnovu kupovine vrijednosnog papira;
6) objavljivanje prospekta i javnog poziva za upis i uplatu vrijednosnog papira;
7) objavljivanje rezultata javne ponude vrijednosnog papira; i
8) upis vrijednosnog papira u registar emitenta kod Komisije i na racune kupaca kod Registra.

Clan 15.

Odluka o emisiji vrijednosnog papira obavezno sadrzi:
1) naziv i adresu sjedista i oznaku emitenta u registru emitenta kod Komisije;
2) naziv organa koji je donio odluku;
3) datum donosenja odluke;
4) oznaku vrste i klase vrijednosnog papira;
5) redni broj emisije i ukupan broj emitovanih vrijednosnih papira iste klase;
6) broj i nominalnu vrijednost vrijednosnih papira;
7) prava sadrzana u vrijednosnom papiru;
8) nacin prodaje vrijednosnih papira;
9) vrijeme pocetka i zavrsetka i popis mjesta za upis i uplatu vrijednosnih papira;
10) naznaku o zadrzanom pravu emitenta na prekid upisa i uplate vrijednosnog papira prije isteka utvrdjenog roka;
11) ime i prezime i funkciju lica ovlastenih od emitenta za provodjenje emisije vrijednosnog papira;
12) druge informacije u skladu sa zakonom i propisima Komisije.
Ugovor o osnivanju dionickog drustva predstavlja i odluku o prvoj emisiji dionica.

Clan 16.

Emitent vrijednosnog papira ili osnivaci prilikom osnivanja dionickog drustva (u daljem tekstu: podnosilac zahtjeva) podnosi Komisiji zahtjev za odobrenje emisije vrijednosnog papira. Uz zahtjev iz stava 1. ovog clana, dostavlja se:
1) odluka o emisiji;
2) statut ili nacrt statuta dionickog drustva u osnivanju;
3) isprava o upisu podnosioca zahtjeva u registar emitenta kod Komisije;
4) prijedlog prospekta vrijednosnog papira;
5) dokaz o uplati takse za odobrenje emisije vrijednosnog papira.
Osim priloga iz stava 2. ovog clana, banke i druge finansijske organizacije duzne su dostaviti Komisiji pismeno misljenje organa nadleznog za nadzor njihovog poslovanja, u skladu sa posebnim zakonom.

Clan 17.

Podnosilac zahtjeva duzan je pripremiti prospekt vrijednosnog papira, koji mora sadrzavati tacne i potpune informacije o emitentu i pravima sadrzanim u vrijednosnom papiru, u skladu sa zakonom i propisima Komisije. Prospekt odobrava Komisija prije njegovog objavljivanja.

Clan 18.

Prospekt obavezno sadrzi podatke o:
1) vrijednosnom papiru;
2) pravnom statusu i vlasnistvu emitenta;
3) djelatnost emitenta;
4) poslovanju, imovini, zaduzenosti, dobiti ili gubitku emitenta; i
5) odgovornim licima emitenta. Prospekt obavezno sadrzi i izjavu o investiranju i informacije o riziku i faktorima rizika.

Clan 19.

Podaci o vrijednosnom papiru iz clana 18. stav 1. tacka 1. ovog zakona su :
1) oznaka vrste, ukupan broj vrijednosnih papira i prava koja oni sadrze;
2) mjesto, nacin i vrijeme upisa i uplate vrijednosnih papira;
3) naziv i adresa sjedista osiguravatelja, ako je emisija osigurana;
4) naziv i adresa sjedista garanta, ako se emisija realizuje uz garanciju;
5 ) pravo prece kupovine, ovlastenici i obim tog prava, ako je ukljuceno;
6) ogranicenja kupovine, obim ogranicenja i lica na koje se odnosi, ako je ukljucena;
7) ogranicenja prometa;
8) naziv i adresa Depozitara;
9) cijena ili nacin utvrdjivanja cijene vrijednosnog papira.

Clan 20.

Podaci o pravnom statusu i vlasnistvu emitenta iz clana 18. stav 1. tacka 2. ovog zakona su:
1) naziv i adresa sjedista, pravni oblik i datum osnivanja;
2) iznos kapitala, vrsta, klasa i broj postojecih dionica;
3) broj i vrsta konvertibilnih vrijednosnih papira;
4) kapitalske veze sa drugim pravnim licima; i
5) popis dionicara koji imaju vise od 5% ukupnog broja dionica sa pravom glasa.
Pri osnivanju dionickog drustva, podaci iz stava 1. ovog clana daju se za osnivace dionickog drustva.

Clan 21.

Podaci o djelatnosti emitenta iz clana 18. stav 1. tacka 3. ovog zakona su:
1) opis djelatnosti;
2) ocjena ovisnosti o licencama i ugovorima znacajnim za poslovanje;
3) pregled vaznijih investicija u toku;
4) pravni sporovi koji mogu uticati na poslovanje;
5) popis pravnih lica za cije vrijednosne papire se mogu zamijeniti vrijednosni papiri koji su predmet prospekta, ako su ta prava predvidjena odlukom iz clana 15. ovog zakona. Prilikom osnivanja dionickog drustva, u prospektu se daju podaci iz stava 1. tac. 1.,2. i 5. ovog clana.

Clan 22.

Podaci o poslovanju emitenta iz clana 18. stav 1. tacka 4. ovog zakona su:
1) bilans stanja i bilans uspjeha sa izvjestajima o izvrsenoj reviziji za posljednje tri poslovne godine;
2) iznos, nacin formiranja i koristenja fonda rezervi u posljednje tri poslovne godine;
3) iznos i struktura poreza, doprinosa, naknada i drugih obaveza placenih u posljednje tri poslovne godine;
4) izvjestaji o prethodnim emisijama vrijednosnih papira; i
5) naziv pravnog lica i ime i prezime fizickog lica koje je izvrsilo reviziju finansijskih izvjestaja.

Clan 23.

Podaci o odgovornim licima emitenta iz clana 18. stav 1. tacka 5. ovog zakona obavezno ukljucuju imena i prezimena i strucnu spremu predsjednika i clanova nadzornog odbora i direktora. Prospekt obavezno sadrzi izjavu potpisanu od odgovornih lica iz stava 1. ovog clana koja glasi: "Izjavljujemo da ovaj prospekt sadrzi tacan i potpun prikaz imovine i obaveza, dobiti ili gubitka emitenta i prava sadrzanih u vrijednosnom papiru." Za tacnost i potpunost podataka sadrzanih u prospektu odgovorni su emitent, clanovi nadzornog odbora i uprave emitenta i lica koja su pripremila podatke i dala profesionalno misljenje ili potvrdu o njihovoj tacnosti i potpunosti.

Clan 24.

Izjava o investiranju iz clana 18. stav 2. ovog zakona obavezno sadrzi podatke o namjeri emitenta u pogledu ciljeva i nacina koristenja kapitala koji ce se pribaviti prodajom vrijednosnog papira. Komisija utvrdjuje oblik i sadrzaj izjave o investiranju za svaku emisiju vrijednosnih papira.

Clan 25.

Ukoliko prije isteka roka za upis i uplatu vrijednosnog papira, nastanu nove okolnosti ili se ustanovi da podaci objavljeni u prospektu nisu potpuni i tacni, podnosilac zahtjeva duzan je objaviti dodatak prospektu sa dopunom ili ispravkom podataka, na nacin utvrdjen za objavljivanje prospekta.

Clan 26.

Objavljivanje skracenog prospekta odobrava se u slucajevima:
1) emisije dionica po osnovu isplate dividende;
2) emisije novih vrijednosnih papira, prilikom spajanja, podjele, konverzije i denominacije;
3) zatvorene prodaje vrijednosnih papira; i
4) emisije vrijednosnih papira ukupne vrijednosti do 100.000 KM.
Sadrzaj skracenog prospekta propisuje Komisija.

Clan 27.

Ukoliko uz zahtjev za odobrenje emisije vrijednosnih papira nije podnesena dokumentacija u skladu sa clanom 16. ovog zakona, Komisija ce odmah podnosiocu zahtjeva dostaviti pismeni zakljucak o nedostacima koje je podnosilac zahtjeva duzan otkloniti u roku od 15 dana.

Clan 28.

O odobravanju ili odbijanju zahtjeva za emisiju vrijednosnog papira Komisija donosi rjesenje, u roku od 30 dana od dana prijema zahtjeva. Rok iz stava 1. ovog clana Komisija moze produziti uz saglasnost podnosioca zahtjeva. Rjesenje iz stava 1. ovog clana je konacno.

Clan 29.

Komisija ce odbiti zahtjev za emisiju vrijednosnog papira kada:
1) ocijeni da emitent nije sposoban za izvrsavanje obaveza po osnovu vrijednosnog papira;
2) dokumenti i podaci nisu u skladu sa zakonom ili su nepotpuni i netacni;
3) podnosilac zahtjeva ne otkloni nedostatke u skladu sa zakljuckom iz clana 27. ovog zakona. 1. Javna ponuda

Clan 30.

Na osnovu rjesenja o odobrenju emisije vrijednosnog papira putem javne ponude, podnosilac zahtjeva duzan je objaviti javni poziv za upis i uplatu vrijednosnog papira, u "Sluzbenim novinama Federacije BiH" i najmanje jednom domacem dnevnom listu. Javni poziv iz stava 1. ovog clana mora sadrzavati:
1) odluku o emisiji;
2) podatke o mjestu, roku i nacinu upisa i uplate; i
3) podatak o mjestu gdje se moze dobiti prospekt.

Clan 31.

Podnosilac zahtjeva duzan je objaviti izvod iz prospekta, prospekt vrijednosnog papira, zajedno sa javnim pozivom iz clana 30. ovog zakona ili u obliku besplatne brosure koja je dostupna na podrucju Federacije.

Clan 32.

Javna ponuda vrijednosnih papira moze biti okoncana prije isteka roka za upis i uplatu, kada je ukupan broj vrijednosnih papira upisan prije isteka objavljenog roka ili je podnosilac zahtjeva donio odluku o prekidu upisa i uplate vrijednosnih papira u skladu sa odredbom clana 15. tacka 10. ovog zakona. Podnosilac zahtjeva duzan je odluku o prekidu upisa i uplate vrijednosnog papira dostaviti Komisiji i objaviti u skladu sa odredbom clana 30 stav 1. ovog zakona, u roku od osam dana od dana donosenja odluke, a najkasnije tri mjeseca od dana donosenja rjesenja Komisije o odobrenju emisije. Odluka iz stava 2. ovog clana obavezno sadrzi nacin i rok povrata izvrsenih uplata, koji ne moze biti duzi od 10 dana.

Clan 33.

Depozitar je duzan dostaviti Komisiji i podnosiocu zahtjeva pismeni izvjestaj o broju upisanih i uplacenih vrijednosnih papira, najkasnije 10 dana od isteka roka za upis i uplatu. Broj upisanih i uplacenih vrijednosnih papira moze biti manji, ali ne veci od broja utvrdjenog odlukom o emisiji.

Clan 34.

Na osnovu izvjestaja Depozitara, Komisija donosi rjesenje kojim utvrdjuje da je javna ponuda uspjela i ukupan broj i iznos prodatih vrijednosnih papira, ili javnu ponudu proglasava neuspjelom. Rjesenje iz stava 1. ovog clana Komisija je duzna dostaviti podnosiocu zahtjeva i Registru najkasnije osam dana od prijema izvjestaja Depozitara. Na osnovu rjesenja Komisije iz stava 1. ovog clana, podnosilac zahtjeva je duzan objaviti izvjestaj o ukupnom iznosu i broju upisanih i uplacenih vrijednosnih papira, a u slucaju neuspjele emisije i podatak o nacinu i roku povrata izvrsenih uplata, u skladu sa odredbom clana 30. stav 1. ovog zakona, najkasnije osam dana od dana prijema rjesenja Komisije.

Clan 35.

Neprodati vrijednosni papiri i vrijednosni papiri ponudjeni u javnoj ponudi koja je proglasena neuspjelom, ne proizvode pravne posljedice niti mogu biti u pravnom prometu. 2. Zatvorena prodaja

Clan 36.

Emisija vrijednosnih papira putem zatvorene prodaje vrsi se u skladu sa odredbama clana 14. tac. 1., 3., 4., 5. i 8. ovog zakona. Emitent je duzan zatvorenu prodaju prijaviti Komisiji najkasnije 15 dana prije pocetka upisa vrijednosnog papira. Emitent je duzan dostaviti Komisiji izvjestaj o provedenoj zatvorenoj prodaji najkasnije osam dana po zavrsenom upisu vrijednosnog papira.

Clan 37.

U slucaju neuspjele zatvorene prodaje ili njenog prekida, emitent je duzan o tome obavijestiti Komisiju, najkasnije osam dana od isteka roka za upis i uplatu ili od dana donosenja odluke o prekidu upisa i uplate vrijednosnog papira. 3. Emisija obveznica Federacije, kantona i opcina

Clan 38.

Emisija obveznica Federacije i kantona vrsi se na osnovu zakona, a emisija obveznica opcina na osnovu odluke opcinskog vijeca. Zakoni i odluke iz stava 1. ovog clana donose se za svaku emisiju obveznica posebno, u skladu sa propisima Komisije.

III PROMET VRIJEDNOSNIH PAPIRA

Clan 39.

Promet vrijednosnih papira u smislu odredaba ovog zakona je:
1) kupovina, prodaja i davanje u zalog vrijednosnih papira;
2) konverzija vrijednosnih papira; i
3) spajanje i podjela dionica.
U prometu mogu biti vrijednosni papiri registrovani kod Komisije.

Clan 40.

Kupovina, prodaja i davanje u zalog vrijednosnih papira vrsi se na osnovu ugovora u pismenoj formi.

Clan 41.

Ugovor o davanju u zalog vrijednosnih papira proizvodi pravne posljedice upisom ogranicenja raspolaganja vrijednosnim papirima u Registar. Ogranicenja raspolaganja vrijednosnim papirima datim u zalog upisuju se u certifikat iz clana 8. ovog zakona. Prestankom ugovora iz stava 1. ovog clana, u Registar se upisuje prestanak ogranicenja raspolaganja vrijednosnim papirima.

Clan 42

. Kupovina vrijednosnih papira na osnovu direktne ponude kupca upucene u pismenoj formi vlasnicima vrijednosnih papira je tender ponuda u smislu odredaba ovog zakona. Tender ponuda prijavljuje se Komisiji, a prije toga zabranjeno je svako davanje ponude, kupovina ili pregovaranje o kupovini na osnovu tender ponude i reklamiranje tender ponude. Komisija utvrdjuje uvjete davanja, objavljivanja i provodjenja tender ponude.

Clan 43.

Nakon upucivanja vlasnicima vrijednosnih papira, davalac tender ponude duzan je istu javno objaviti. Tender ponuda obavezno sadrzi:
1) ime i prezime ili firmu i adresu prebivalista ili sjedista davaoca;
2) rok vazenja ponude, koji ne moze biti kraci od 30 dana;
3) firmu i sjediste emitenta vrijednosnih papira za ciju kupovinu se daje ponuda;
4) vrstu i broj vrijednosnih papira i cijenu koja se za njih nudi;
5) nacin izjasnjenja o prihvatanju ponude i odustanka od prihvatanja;
6) firmu i sjediste depozitara davaoca tender ponude;
7) rok i nacin izvrsenja obaveza davaoca tender ponude;
8) firmu i sjediste banke ili drugog pravnog lica koje garantuje za izvrsenje obaveza davaoca tender ponude;
9) druge uvjete odredjene zakonom i propisima Komisije.
Davalac tender ponude moze, u skladu sa zakonom, vrsiti izmjene koje ne smiju mijenjati bitne elemente ponude upucene vlasnicima vrijednosnih papira, i duzan ih je prijaviti Komisiji. 1. Konverzija i denominacija vrijednosnih papira, spajanje i podjela dionica

Clan 44.

Konverzija i denominacija vrijednosnih papira i spajanje i podjela dionica vrsi se na osnovu odluke emitenta i odobrenja Komisije.

Clan 45.

Konverzija je povlacenje svih vrijednosnih papira jedne klase i njihova zamjenu novim vrijednosnim papirom druge klase.

Clan 46.

Denominacija je povlacenje svih vrijednosnih papira jedne nominalne vrijednosti i njihova zamjena jednakim brojem novih vrijednosnih papira iste klase, srazmjerno smanjene nominalne vrijednosti.

Clan 47.

Spajanje dionica je emisija novih dionica radi zamjene vise postojecih dionica za jednu novu dionicu iste klase s vecom nominalnom vrijednoscu, ili radi zamjene vise kvotnih dionica za jednu novu kvotnu dionicu iste klase s vecim ucescem. Dionicar koji nema dovoljno dionica da bi ih u postupku spajanja zamijenio za cijeli broj novih dionica, ima pravo kupiti nedostajuci iznos po cijeni novih dionica emitovanim radi spajanja u roku od tri mjeseca od objavljivanja spajanja dionica.

Clan 48.

Podjela dionica je emisija novih dionica radi zamjene jedne postojece dionice za vise novih dionica iste klase s manjom nominalnom vrijednoscu.

Clan 49.

Konverzija i denominacija vrijednosnih papira i spajanje i podjela dionica provodi se u skladu sa propisima Komisije. Troskove konverzije i denominacije vrijednosnih papira i spajanje i podjele dionica snosi emitent.

Clan 50.

O konverziji i denominaciji vrijednosnih papira, spajanju i podjeli dionica emitent je duzan obavijestiti sve vlasnike vrijednosnih papira, u roku od osam dana od dana donosenja odluke. Rok za zamjenu vrijednosnih papira po osnovu konverzije, denominacije spajanja i podjele je od 30 do 90 dana od dana donosenja odluke emitenta. Emitent je duzan objaviti konverziju i denominaciju vrijednosnih papira, spajanje i podjelu dionica, u skladu sa clanom 30. stav 1. ovog zakona.

Clan 51.

Konverzijom i denominacijom vrijednosnih papira, spajanjem ili podjelom dionica ne mogu se mijenjati osnovni kapital i fond rezervi emitenta. Emitent ne moze vrsiti isplatu vrijednosnih papira povucenih u postupku konverzije, denominacije, spajanja i podjele. Konverzija i denominacija vrijednosnih papira, spajanje i podjela dionica, ne mogu se vrsiti nakon pokretanja postupka stecaja ili likvidacije emitenta. Konverzijom i denominacijom, spajanjem i podjelom dionica, prava dionicara ne mogu biti umanjena, osim u slucaju spajanja kvotnih dionica. 2. Berza i druga uredjena javna trzista

Clan 52.

Promet vrijednosnih papira obavlja se na berzi i drugim uredjenim javnim trzistima, koja se osnivaju radi stvaranja uvjeta za povezivanje ponude i traznje vrijednosnih papira, u skladu sa zakonom. 2.1. Berza

Clan 53.

Berza je mjesto za povezivanje ponude i traznje vrijednosnih papira i poslovanje vrijednosnim papirima, po unaprijed utvrdjenim pravilima (u daljem tekstu: Berza). Berzu osnivaju, ugovorom u skladu sa zakonom, pravna lica za poslove posredovanja u prometu vrijednosnih papira (u daljem tekstu: profesionalni posrednici) registrovana kod Komisije.

Clan 54.

Berza obavlja sljedece poslove:
1) organizuje povezivanje ponude i traznje vrijednosnih papira;
2) osigurava informacije o ponudi, traznji, trzisnoj vrijednosti i druge podatke o vrijednosnim papirima;
3) utvrdjuje i objavljuje kurseve vrijednosnih papira.
Berza obavlja i druge poslove za koje je ovlasti Komisija. Poslovanje Berze uredjuje se pravilima Berze (u daljem tekstu: Pravila).

Clan 55.

Berza mora imati osoblje, prostorije i opremu za osiguranje uvjeta svim ucesnicima na Berzi da mogu:
1) istovremeno, ravnopravno i pod jednakim uvjetima davati i prihvatati ponude za kupovinu i prodaju vrijednosnih papira;
2) imati istovremen, jednak pristup informacijama o vrijednosnim papirima u prometu; i
3) prodavati i kupovati vrijednosne papire pod jednakim uvjetima.

Clan 56.

Berza moze biti opca ili specijalizirana. Opca Berza organizuje promet svih vrsta vrijednosnih papira. Specijalizirana Berza organizira promet pojedinih vrsta vrijednosnih papira utvrdjenih statutom i pravilima specijalizirane Berze.

Clan 57.

Na Berzi se ne smije:
1) kupovati i prodavati vrijednosne papire osim u slucaju kada jedan od ucesnika u prometu na Berzi ne izvrsi ugovorenu prodaju ili kupovinu vrijednosnog papira;
2) davati savjete o kupovini i prodaji konkretnih vrijednosnih papira;
3) davati misljenja o povoljnosti kupovine ili prodaje konkretnih vrijednosnih papira.

Clan 58.

Promet vrijednosnih papira na Berzi mogu obavljati samo profesionalni posrednici koji su clanovi Berze. Berza je duzna primiti u clanstvo profesionalnog posrednika koji za to ispunjava uvjete, u roku od sest mjeseci od prijema zahtjeva. Clanstvo u Berzi prestaje:
1) dobrovoljnim istupanjem;
2) oduzimanjem dozvole profesionalnog posrednika;
3) iskljucenjem, na osnovu odluke Nadzornog odbora Berze zbog neispunjavanja obaveza propisanih Statutom i Pravilima; i
4) likvidacijom clana.
Statutom i Pravilima uredjuje se postupak prijema u clanstvo i prestanka clanstva u Berzi.

Clan 59.

Berza je ovlastena i duzna osigurati javnost prometa vrijednosnih papira na Berzi. Berza je duzna istovremeno i na jednak nacin informisati sve clanove o vremenu i mjestu prometa, kotaciji i rezultatima prometa vrijednosnih papira i drugim podacima, u skladu sa zakonom i propisima Komisije. Berza je ovlastena za javno iznosenje prednosti uvrstavanja vrijednosnih papira u kotaciju i prometa vrijednosnih papira na Berzi. 2.1.1. Kotacija vrijednosnih papira na Berzi

Clan 60.

Uvjete kotacije propisuje Berza, u skladu sa ovim zakonom i Pravilima. U kotaciju mogu biti uvrsteni neograniceno prenosivi vrijednosni papiri koji su plativi u cijelosti.

Clan 61.

Zahtjev za uvrstenje vrijednosnog papira u kotaciju na Berzi podnosi emitent, neposredno ili putem profesionalnog posrednika. Zahtjev iz stava 1. ovog clana mora obuhvatati sve vrijednosne papire iste klase. Primarna emisija izuzetno moze biti obavljena na Berzi, samo na osnovu odobrenja Komisije.

Clan 62.

U kotaciju na Berzi mogu se uvrstiti dionice koje ispunjavaju sljedece uvjete:
1) emitent je dionicko drustvo registrovano kod Komisije;
2) zbir iznosa osnovnog kapitala i fonda rezervi emitenta, ukljucujuci dobit ili gubitak u posljednoj poslovnoj godini, nije manji od iznosa propisanog od Komisije;
3) emitent je dostavio Komisiji bilans stanja i bilans uspjeha s izvjestajem revizije, za posljednje tri poslovne godine; i
4) najmanje 25% ukupnog iznosa vrijednosnih papira iste klase za koju je podnesen zahtjev za uvrstenje u kotaciju je prodato putem javne ponude.

Clan 63.

Obveznice dionickog drustva mogu biti uvrstene u kotaciju na Berzi najmanje u iznosu koji propise Komisija, uz istovremeno ispunjenje uvjeta iz clana 62. tac. 1.,2. i 3. ovog zakona. Zamjenjive obveznice i obveznice s pravom na kupnju drugih vrijednosnih papira mogu biti uvrstene u kotaciju kada su u kotaciju na istoj berzi vec uvrsteni vrijednosni papiri za koje se te obveznice mogu zamijeniti ili koje je njima moguce kupiti.

Clan 64.

Za uvrstenje obveznica Federacije u kotaciju na Berzi ne postoje posebni uvjeti ogranicenja.

Clanak 65.

Vrijednosni papiri emitenta sa sjedistem izvan Federacije mogu se uvrstiti u kotaciju na Berzi ako ispunjavaju uvjete utvrdjene ovim zakonom, propisima Komisije i Pravilima, i uvjete utvrdjene propisima koji se primjenjuju u sjedistu emitenta.

Clan 66.

Prilikom uvrstenja vrijednosnih papira u kotaciju, Berza je duzna objaviti sve podatke koji cine obavezne elemente prospekta, na nacin utvrdjen ovim zakonom.

Clan 67.

Emitenti vrijednosnih papira uvrstenih u kotaciju na Berzi duzni su objavljivati polugodisnje i godisnje izvjestaje o poslovanju, sa sadrzajem i na nacin utvrdjen propisima Komisije.

Clan 68.

Promet vrijednosnih papira uvrstenih u kotaciju na Berzi, obavljen na drugom uredjenom javnom trzistu i registrovan na Berzi, smatra se prometom obavljenim na Berzi.

Clan 69.

Berza propisuje iznose i nacin placanja:
1) naknada za clanstvo;
2) naknade za usluge clanovima Berze i trecim licima;
3) doprinosa clanova Berze u fond sigurnosti;
4) kazni za povredu odredaba Statuta i Pravila.

Clan 70.

Berza nije ovlastena da propisuje naknade za transakcije koje profesionalni posrednici izvrsavaju po nalogu i za racun klijenata. 2.1.2. Osnivanje, pravni polozaj i organi Berze

Clan 71.

Berza je dionicko drustvo. Berzu osnivaju, na osnovu odobrenja Komisije, najmanje pet profesionalnih posrednika. Berza se upisuje u registar dionickih drustava kod Komisije, u skladu sa zakonom. Osnovni kapital Berze iznosi najmanje 200.000 KM i podijeljen je na obicne dionice na ime, od kojih svaka dionica daje pravo na jedan glas. Dionicari Berze mogu biti samo clanovi Berze, s jednakim brojem dionica. Dionice Berze ne mogu se prenositi, osim kada dionicar prestane biti clan Berze. Berza ne isplacuje dividende, a profit koristi za unapredjenje rada Berze.

Clan 72.

Statutom se utvrdjuje visina fonda sigurnosti Berze i doprinosa clanova. Fond sigurnosti moze se koristiti za placanje dugova clanova Berze samo u slucaju prestanka clanstva u Berzi, stecaja ili likvidacije clana Berze. U slucajevima iz stava 2. ovog clana, Berza ima pravo odvojenog namirenja svojih potrazivanja od clana.

Clan 73.

Statutom se uredjuje upravljanje i organizacija Berze. Statut Berze i Pravila odobrava Komisija. Godisnje izvjestaj o poslovanju Berze dostavlja se Komisiji, dionicarima i clanovima Berze i objavljuje u "Sluzbenim novinama Federacije BiH".

Clan 74.

Organi Berze su Skupstina i Nadzorni odbor. Skupstinu cine svi dionicari Berze. Skupstina imenuje Nadzorni odbor Berze. Nadzorni odbor imenuje upravu Berze. Uprava rukovodi radom i poslovanjem, zastupa i predstavlja Berzu i odgovara za zakonitost poslovanja.

Clan 75.

Skupstina donosi Statut, Pravila i godisnji finansijski plan Berze. Godisnjim finansijskim planom utvrdjuju se iznos i namjena sredstava za finansiranje Berze.

Clan 76.

Pravilima Berze uredjuju se narocito:
1) uvjeti i nacin uvrstavanja vrijednosnih papira u redovnu i sporednu kotaciju i prestanka kotacije,
2) nacin zakljucivanja, provjere, potvrde, izvrsavanja i registracije prometa na Berzi;
3) postupak poravnanja prometa na Berzi;
4) postupak registracije prometa vrijednosnih papira koji kotiraju na Berzi, obavljenog na drugim uredjenim javnim trzistima;
5) mjere za sprjecavanje manipulacija cijenama;
6) usluge Berze u prometu vrijednosnih papira;
7) nacin informisanja o cijenama ponude i traznje, ostvarenim cijenama i broju transakcija clanova Berze;
8) usluge pravnim licima koja nisu clanovi Berze;
9) nacin rjesavanja sporova medju clanovima Berze;
10) postupak izmjena i dopuna Pravila.

Clan 77.

Nadzorni odbor Berze cine predsjednik i najmanje cetiri clana. U sastav Nadzornog odbora imenuju se:
1) najmanje jedan zaposleni kod emitenta ciji vrijednosni papiri kotiraju na Berzi;
2) najmanje jedan dionicar ili zaposleni u pravnom licu koje je dionicar emitenta ciji vrijednosni papiri kotiraju na Berzi; i
3) najvise jedan zaposleni na Berzi. Vecinu clanova Nadzornog odbora ne mogu ciniti dionicari i zaposleni kod clanova Berze i pravnih lica direktno ili indirektno povezanih sa clanovima Berze. Predsjednik i clan Nadzornog odbora i drugih tijela Berze ne moze istovremeno biti clan organa zakonodavne, izvrsne i sudske vlasti Bosne i Hercegovine, Federacije Bosne i Hercegovine, kantona i opcine, clan Nadzornog odbora i direktor pravnog lica s vecinskim drzavnim kapitalom.

Clan 78.

Predsjednik i clanovi Nadzornog odbora ucestvuju u radu skupstine Berze bez prava odlucivanja. Naknade predsjednika i clanova Nadzornog odbora objavljuju se u godisnjem izvjestaju o poslovanju Berze.

Clan 79.

Pravna lica koja imaju vise od 10% vrijednosnih papira ciji su emitenti clanovi Berze smatraju se direktno ili indirektno povezani sa clanovima Berze u smislu odredaba ovog zakona. Predsjednik i clanovi Nadzornog odbora Berze i njihovi bliski srodnici ne mogu pojedinacno posjedovati vise od 5% vrijednosnih papira ciji su emitenti clanovi Berze ili s njima povezana lica iz stava 1. ovog clana, i ne mogu obavljati djelatnost i provoditi aktivnosti nespojive s principom zastite investitora. Zaposleni na Berzi ne mogu posjedovati vrijednosne papire ciji je emitent profesionalni posrednik.

Clan 80.

Predsjednik i clanovi Nadzornog odbora i drugih tijela Berze, direktor i zaposleni na Berzi, za vrijeme obavljanja i sest mjeseci nakon prestanka funkcije ili zaposlenja na Berzi ne smiju:
1) drugim licima saopcavati podatke i ciniti dostupnim dokumente kojim raspolazu, a koji imaju karakter povlastenih informacija, ukoliko nisu za to ovlasteni zakonom, Statutom, Pravilima, ili drugim propisima Berze;
2) davati savjete o kupovini i prodaji i misljenje o povoljnosti kupovine ili prodaje konkretnih vrijednosnih papira. Uprava Berze duzna je redovno izvjestavati lica iz stava 1. ovog clana o vrsti i sadrzaju povlastenih informacija.
2.2. Druga uredjena javna trzista

Clan 81.

Profesionalni posrednici mogu ugovorom, u skladu sa zakonom uspostavljati druga uredjena javna trzista, na kojima se promet vrijednosnih papira obavlja po unaprijed utvrdjenim pravilima. Druga uredjena javna trzista posluju u skladu sa odredbama ovog zakona.

Clan 82.

Zahtjev za uvrstenje vrijednosnih papira u promet na drugom uredjenom javnom trzistu moze podnijeti emitent i profesionalni posrednik. Komisija propisuje podatke koje je emitent duzan objaviti prilikom uvrstenja vrijednosnih papira u promet na drugom uredjenom javnom trzistu.

Clan 83.

Druga uredjena javna trzista duzna su u domacim dnevnim novinama objavljivati ponude za kupovinu i prodaju i podatke o zakljucenim poslovima, sa brojem ostvarenih transakcija, brojem i cijenama vrijednosnih papira. Druga uredjena javna trzista duzna su dostavljati Komisiji izvjestaj o zakljucenim poslovima, u skladu sa propisima Komisije.

IV POSREDOVANJE U PROMETU VRIJEDNOSNIH PAPIRA

Clan 84.

Poslovi posredovanja u prometu vrijednosnih papira su:
1) kupovina i prodaja vrijednosnih papira u svoje ime, a za racun nalogodavca;
2) kupovina i prodaja vrijednosnih papira u svoje ime i za svoj racun;
3) poslovi podrske trzistu;
4) poslovi drustva za upravljanje fondovima;
5) osiguranje emisije vrijednosnih papira;
6) investicijsko savjetovanje;
7) djelatnosti depozitara;
8) poslovi poravnanja.
Kupovina i prodaja vrijednosnih papira u svoje ime, a za racun nalogodavca su brokerski poslovi. Kupovina i prodaja vrijednosnih papira u svoje ime i za svoj racun su dilerski poslovi.

Clan 85.

Profesionalni posrednik obavlja brokerske poslove na osnovu ugovora sa nalogodavcem. Obavezne elemente ugovora iz stava 1. ovog clana propisuje Komisija. Profesionalni posrednik moze svoja ovlastenja i obaveze iz ugovora prenijeti na drugog profesionalnog posrednika, ako je to predvidjeno ugovorom ili je u interesu nalogodavca, uz njegovu prethodnu saglasnost.

Clan 86.

Obaveze po osnovu brokerskih poslova imaju prednost nad drugim poslovima istog profesionalnog posrednika. Obaveze po osnovu brokerskih poslova za trece lice imaju prednost nad obavezama istog profesionalnog posrednika po osnovu brokerskih poslova za lice koje je s njim povezano, u smislu odredaba ovog zakona.

Clan 87.

Profesionalni posrednik duzan je odmah pismeno obavijestiti nalogodavca za brokerski posao o postojanju konflikta interesa. Ako prilikom prijema instrukcija nije obavijestio nalogodavca o postojanju konflikta interesa u smislu stava 1. ovog clana, profesionalni posrednik duzan je nadoknaditi stetu koju je izvrsavanjem tih instrukcija pretrpio nalogodavac. Profesionalni posrednik duzan je nadoknaditi u punom iznosu gubitke koje nalogodavac za brokerske poslove pretrpi zbog neizvrsavanja ili neadekvatnog izvrsavanja instrukcija nalogodavca. Potrazivanja od nalogodavca koja nisu nastala u obavljanju brokerskih poslova ne mogu se naplatiti iz vrijednosnih papira ili druge imovine nalogodavca koju drzi profesionalni posrednik. Ako je pokrenut postupak stecaja nad profesionalnim posrednikom, u stecajnu masu ne ulazi imovina nalogodavca koju drzi profesionalni posrednik.

Clan 88.

U obavljanju brokerskih poslova profesionalni posrednik duzan je voditi posebnu knjigu u koju upisuje naloge i opozive naloga (u daljem tekstu: Knjiga naloga), koja obavezno sadrzi:
1) datum, sat i minut i nacin prijema naloga;
2) naziv i sjediste nalogodavca, sa imenom i prezimenom ovlastenog lica koje je dalo nalog, ili ime i prezime i jedinstveni maticni broj gradjanina za fizicko lice kao nalogodavca;
3) oznaku vrijednosnog papira na koji se odnosi nalog;
4) instrukcije za izvrsavanje naloga: cijena, ogranicenje cijene i rok vazenja naloga;
5) naznaku zadrzanog prava otkaza naloga i rok otkaza; i
6) datum, vrijeme i nacin izvrsenja naloga.
U Knjizi naloga nisu dozvoljene ispravke upisanih podataka. Komisija moze propisati i druge obavezne elemente Knjige naloga.

Clan 89.

Poslove podrske trzistu profesionalni posrednik obavlja u okviru dilerskih poslova, na osnovu javne objave kupovine i prodaje vrijednosnih papira uz obavezu da ih kupi ili proda po objavljenoj cijeni. Javna objava iz stava 1. ovog clana, obavezno sadrzi cijenu, broj vrijednosnih papira i rok vazenja objave. Profesionalni posrednik mora prihvatiti ponudu za kupovinu ili prodaju vrijednosnih papira po osnovu javne objave iz stava 1. ovog clana. Poslovi podrske trzistu obavljaju se u skladu sa ovim zakonom i propisima Komisije kojima se regulisu dilerski poslovi.

Clan 90.

Poslovi osiguranja emisije vrijednosnih papira su kupovina vrijednosnih papira emitenta i preuzimanje rizika njihove prodaje. U okviru poslova osiguranja, profesionalni posrednik preuzima od emitenta vrijednosne papire sa obavezom da ih sve proda ili da proda najveci moguci broj vrijednosnih papira. Profesionalni posrednik obavlja poslove osiguranja na osnovu ugovora sa emitentom. Ugovor o osiguranju emisije moze ukljucivati obavezu osiguravatelja da otkupi vrijednosne papire koje ne uspije prodati trecim licima. Osiguravatelj moze u periodu prodaje vrijednosnih papira ciju emisiju osigurava intervenisati na sekundarnom trzistu radi stabilizacije njihovih cijena.

Clan 91.

Poslove investicionog savjetovanja obavlja fizicko lice. Komisija propisuje uvjete, izdaje dozvole i vodi registar lica ovlastenih za obavljanje poslova investicionog savjetovanja.

Clan 92.

Profesionalni posrednik moze pruzati usluge investicionog savjetovanja ako ima zaposlena najmanje dva lica koja imaju dozvolu za obavljanje ovih poslova.

Clan 93.

Depozitar obavlja poslove na osnovu ugovora sa emitentom i profesionalnim posrednikom (u daljem tekstu: Deponent). Banke i druge finansijske organizacije ne smiju obavljati sljedece poslove u prometu vrijednosnih papira:
1) kupovinu i prodaju u svoje ime, a za tudji racun, niti u tudje ime i za tudji racun;
2) nadzor i reviziju prometa vrijednosnih papira;
3) procjenu vrijednosnih papira i imovine u vezi s njima, ukoliko ne namjeravaju odobriti kredit na osnovu vrijednosnih papira kao sredstvo garancije povrata kredita.

Clan 94.

Depozitar u ime i za racun Deponenta obavlja:
1) upis i prijem uplata za vrijednosne papire;
2) novcane transakcije po osnovu prometa vrijednosnih papira na sekundarnom trzistu, distribuciju divinende;
3) isplatu drugih obaveza po osnovu vrijednosnih papira.
Ugovorom iz clana 93. ovog zakona, Deponent moze ovlastiti Depozitara i za obavljanje drugih poslova u vezi sa vrijednosnim papirima, iskljucujuci poslove registra i poravnanja u prometu vrijednosnih papira.

Clan 95.

Profesionalni posrednik moze, u skladu sa ovim zakonom i propisima Komisije obavljati i sljedece poslove: berzanske aktivnosti, aktivnosti na drugim uredjenim javnim trzistima, reviziju poslovanja, vrednovanje vrijednosnih papira, konzalting i informisanje u prometu vrijednosnih papira.

Clan 96.

Najmanji iznos osnovnog kapitala za profesionalne posrednike utvrdjuje se propisom Komisije. Profesionalni posrednik moze emitovati samo dionice na ime.

Clan 97.

Vise profesionalnih posrednika koji pojedinacno ne ispunjavaju uvjet osnovnog kapitala za obavljanje poslova osiguranja emisije vrijednosnih papira, mogu formirati konzorcij profesionalnih posrednika na osnovu odobrenja Komisije. Odobrenje iz stava 1. ovog clana daje se za svaku emisiju pojedinacno.

Clan 98.

Profesionalni posrednik ne moze, direktno ili indirektno, posjedovati dionice drugog profesionalnog posrednika. Clan nadzornog odbora i uprave i zaposleni kod profesionalnog posrednika ne moze istovremeno biti clan nadzornog odbora ili uprave ili obavljati poslove kod drugog profesionalnog posrednika. Profesionalni posrednik duzan je pismeno izvjestavati Komisiju o promjenama u strukturi kapitala i direktnim ili indirektnim odnosima vlasnistva sa drugim pravnim licima, do kojih je doslo nakon dobijanja dozvole za obavljanje poslova posredovanja, u roku od osam dana od dana nastanka tih promjena.

Clan 99.

Profesionalni posrednik duzan je novcana sredstva nalogodavca drzati na posebnom racunu kod Depozitara (u daljem tekstu: Racun nalogodavca). Sredstva na Racunu nalogodavca nisu imovina profesionalnog posrednika, ne ulaze u likvidacionu ili stecajnu masu i ne mogu se koristiti za naplatu potrazivanja trecih lica prema profesionalnom posredniku. Profesionalni posrednik duzan je kod Registra otvoriti poseban racun za vrijednosne papire nalogodavca.

Clan 100.

Profesionalni posrednik moze obavljati poslove iz clana 84. ovog zakona, ako ima zaposleno najmanje jedno lice sa dozvolom za obavljanje poslova posredovanja u prometu vrijednosnih papira.

Clan 101.

Komisija propisuje uvjete, izdaje dozvole i vodi registar fizickih lica ovlastenih za obavljanje poslova posredovanja u prometu vrijednosnih papira.

Clan 102.

Profesionalni posrednik duzan je Komisiji dostavljati:
1) polugodisnje i godisnje izvjestaje o poslovanju sa nalazom revizije, u roku od 30 dana od isteka roka za pripremu tih izvjestaja;
2) podatke o promjeni okolnosti koje uticu na ispunjavanje uvjeta za obavljanje poslova posredovanja u prometu vrijednosnih papira, najkasnije osam dana od dana nastanka promjena; i
3) podatke koji se odnose na ogranicenja iz clana 98. ovog zakona.

V ORGANIZIRANJE PROFESIONALNIH POSREDNIKA

Clan 103.

Profesionalni posrednici mogu, radi ujednacavanja i odrzavanja standarda obavljanja poslova u prometu vrijednosnih papira, zastite vlasnika vrijednosnih papira i drugih korisnika njihovih usluga, i efikasnog prometa vrijednosnih papira osnivati svoje organizacije (u daljem tekstu: samoregulirajuce organizacije).

Clan 104.

Samoregulirajuce organizacije mogu za svoje clanove:
1) utvrdjivati pravila obavljanja poslova profesionalnih posrednika;
2) utvrdjivati standarde obavljanja prometa vrijednosnih papira;
3) prikupljati i objavljivati informacije i rezultate istrazivanja;
4) utvrdjivati vrstu i stepen kvalifikacija za lica zaposlena kod profesionalnih posrednika, organizirati obuku i izdavati uvjerenja o kvalifikacijama.

Clan 105.

Samoregulirajuce organizacije mogu donositi pravila i standarde za poslovanje svojih clanova, koji se odnose na:
1) kvalifikacije zaposlenih lica;
2) sprjecavanje manipulacije cijenama vrijednosnih papira;
3) sadrzaj i oblik dokumentacije i izvjestaja;
4) minimalni kapital i tehnicke uvjete potrebne za obavljanje djelatnosti;
5) prijem, istupanje i iskljucivanje iz samoregulirajuce organizacije;
6) podjelu i nacin medjusobnog placanja troskova i provizija;
7) zastitu interesa korisnika usluga, ukljucujuci i procedure podnosenja zalbi ili zahtjeva za obestecenje protiv clanova samoregulirajuce organizacije;
8) obaveze prema korisnicima usluga i drugim licima po osnovu gubitaka uzrokovanih greskama, propustima i nezakonitim radnjama clanova samoregulirajucih organizacija, njihove uprave ili sluzbenika;
9) nadzor primjene pravila i standarda, uspostavljanje organa nadzora i proceduru izvjestavanja o nalazima;
10) izricanje i primjenu mjera za narusavanje pravila i standarda.

Clan 106.

Pravila i standardi iz clana 105. ovog zakona ne mogu ukljucvati:
1) diskriminaciju clanova samoregulirajucih organizacija i korisnika njihovih usluga;
2) ogranicenja prijema ili istupanja clanova ako ispunjavaju uvjete;
3) ogranicenja i sprjecavanje konkurencije clanova;
4) pitanja koja nisu u nadleznosti samoregulirajuce organizacije ili su nespojiva s njenim ciljevima; i
5) pogresne, nekompletne i nerazumljive odredbe i informacije.

Clan 107.

Pravila i standarde iz cl. 105. i 106. ovog zakona odobrava Komisija.

Clan 108.

Samoregulirajuce organizacije finansiraju se iz doprinosa clanova i prihoda od usluga koje pruzaju clanovima i trecim licima, a profit koriste za unapredjenje rada.

VI ZASTITA INVESTITORA

1. Objavljivanje informacija

Clan 109.

Emitent vrijednosnih papira emitovanim putem javne ponude duzan je,u skladu s propisima Komisije, objavljivati podatke o tim vrijednosnim papirima i svom finansijskom poslovanju u:
1) polugodisnjem i godisnjem izvjestaju o svom poslovanju;
2) izvjestaju o dogadjajima koji bitno uticu na finansijsko poslovanje emitenta;
3) prospektu svakog novog vrijednosnog papira koji emituje; i 4) izvjestaju o rezultatima svake nove javne ponude vrijednosnih papira.

Clan 110.

Polugodisnji izvjestaj o poslovanju emitenta obavezno sadrzi podatke o:
1) clanovima nadzornog odbora i uprave, i broj dionica emitenta u njihovom vlasnistvu;
2) dionicarima koji posjeduju vise od 5% dionica sa pravom glasa;
3) pravnim licima u kojim emitent posjeduje vise od 10% dionica;
4) poslovnim jedinicama i predstavnistvima emitenta;
5) skupstini emitenta odrzanoj u periodu za koji se podnosi izvjestaj;
6) bilansu stanja i bilansu uspjeha na kraju perioda;
7) upotrebi kapitala pribavljenog prethodnom emisijom vrijednosnih papira putem javne ponude;
8) smanjenju ili povecanju imovine emitenta za vise od 10% u odnosu na stanje iz prethodnog izvjestaja, sa cinjenicama koje su na to uticale;
9) smanjenju ili povecanju neto dobiti ili gubitka emitenta za vise od 10% u odnosu na stanje iz prethodnog izvjes taja, sa cinjenicama koje su na to uticale;
10) transakcijama imovinom u obimu vecem od 10% vrijednosti ukupne imovine emitenta na dan transakcije;
11) emisiji vrijednosnih papira obavljenoj tokom izvjestajnog perioda sa naznakom vrste i klase vrijednosnih papira; i
12) dividendi i kamatama po osnovu vrijednosnih papira. Polugodisnji izvjestaj odobrava nadzorni odbor i dostavlja se dionicarima na njihov zahtjev.
Troskove dostave polugodisnjeg izvjestaja, najvise u iznosu stvarnih troskova stampanja i dostave, snosi dionicar.

Clan 111.

Emitent je duzan godisnji izvjestaj sa nalazom revizije dostaviti Komisiji i objaviti najmanje u jednom domacem dnevnom listu i dostaviti ga dionicarima na njihov zahtjev. Troskove dostave godisnjeg izvjestaja, najvise u iznosu stvarnih troskova stampanja i dostavljanja, snosi dionicar.

Clan 112.

Dogadjaji koji bitno uticu na finansijsko poslovanje su: 1) reorganizacija emitenta i s njim povezanih lica; 2) odluka o emisiji i svaka zapoceta, prekinuta ili okoncana emisija vrijednosnih papira; 3) sticanje od strane jednog dionicara vise od 5% dionica emitenta s pravom glasa; 4) isplate finansijskih obaveza prema dionicarima; 5) odluka o sazivanju skupstine dionicara; 6) promjena registra ili revizora; 7) jednokratno povecanje ili smanjenje imovine emitenta za vise od 10%; i 8) jednokratna transakcija u obimu vecem od 10% vrijednosti ukupne imovine emitenta. Pismeni izvjestaj o svakom dogadjaju stava 1. ovog clana, emitent je duzan dostaviti Komisiji i objaviti najmanje u jednom domacem dnevnom listu, najkasnije osam dana od dana dogadjaja.

Clan 113.

Profesionalni posrednik duzan je dostaviti Komisiji i objaviti izvjestaj o svakom slucaju kada je u jednom tromjesecju posredovao u kupovini ili prodaji svih vrijednosnih papira ili u jednokratnoj kupovini ili prodaji vise od 5% svih vrijednosnih papira iste klase istog emitenta. Izvjestaj iz stava 1. ovog clana obavezno sadrzi naziv i sjediste profesionalnog posrednika i emitenta, vrstu, ukupan broj i cijenu vrijednosnih papira. Profesionalni posrednik duzan je nakon svake objave namjere ili date ponude za kupovinu ili prodaju vrijednosnih papira objaviti informacije o tim vrijednosnim papirima ili izricitu izjavu da takvim informacijama ne raspolaze.

Clan 114.

Radi zastite investitora, Berza je duzna objavljivati:
1) pravila;
2) popis clanova;
3) popis clanova nadzornog odbora i uprave;
4) popis vrijednosnih papira u prometu;
5) podatke o prometu vrijednosnih papira pojedinacno, koji obavezno sadrze datum i vrijeme prometa, vrstu, broj i cijenu vrijednosnih papira. Podatke o vrijednosnim papirima u prometu i ostvarenom prometu Berza je duzna mjesecno objavljivati u svom biltenu ili sredstvima javnog informisanja.

Clan 115.

Samoregulirajuce organizacije duzne su objavljivati:
1) popis clanova;
2) popis clanova nadzornog odbora i uprave;
3) pravila i standarde;
4) uvjete i nacin sticaja kvalifikacija za obavljanje poslova posredovanja u prometu vrijednosnih papira;
5) popis lica kojima je izdato uvjerenje iz clana 104. tacka 4. ovog zakona;
6) kazne izrecene protiv njihovih clanova, clanova njihovih organa i sluzbenika.

Clan 116.

Vlasnik vrijednosnih papira duzan je objavljivati podatke o sticanju vise od 5% dionica sa pravom glasa istog emitenta emitovanih putem javne ponude, i o prodaji ili kupovini kojom je ucesce u ukupnom broju dionica sa pravom glasa istog emitenta povecao iznad ili smanjio ispod jedne desetine, jedne petine, jedne cetvrtine, jedne trecine, jedne polovine, i dvije trecine. U slucajevima iz stava 1. ovog clana, vlasnik vrijednosnih papira duzan je objaviti svoje ime i prezime, ili naziv i sjediste, naziv i sjediste emitenta, klasu i broj dionica u svom vlasnistvu i procenat svog ucesca u ukupnom broju dionica sa pravom glasa i svih dionica istog emitenta. Prilikom sticanja vlasnistva u obimu iz stava 1. ovog clana na osnovu tender ponude, kupac je duzan sve ponudjene dionice otkupiti po cijeni objavljenoj u tender ponudi. Vlasnik vrijednosnih papira duzan je pismeno obavijestiti Komisiju o nastanku okolnosti iz stava 1. ovog clana najkasnije osam dana od dana njihovog nastanka. 2. Povlastene informacije

Clan 117.

Povlastenim informacijama u smislu odredaba ovog zakona smatraju se podaci o emitentu i njegovim vrijednosnim papirima koje licima koja njima raspolazu daju prednost u odnosu na druge ucesnike u prometu vrijednosnih papira, ili mogu uticati na cijenu vrijednosnih papira.

Clan 118.

Clanovi nadzornog odbora i uprave i zaposlenih kod emitenta, lica koja kontrolisu emitenta i druga lica koja po polozaju ili ugovoru imaju pristup povlastenim informacijama, sve dok imaju te funkcije ili svojstva i sest mjeseci nakon njihovog prestanka, kao i treca lica koja su od njih dosla do povlastenih informacija, duzna su pismeno izvjestavati Komisiju o vrijednosnim papirima emitenta koje posjeduju svim transakcijama tim vrijednosnim papirima i promjenama vlasnickih prava sadrzanih u vrijednosnim papirima koje posjeduju.

Clan 119.

Lica iz clana 118. ovog zakona ne mogu povlastene informacije javno iznositi ako za to nisu izricito ovlastena u okviru obavljanja svojih poslova, davati povlastene informacije trecim licima i koristiti ih prilikom kupovine i prodaje i davanja savjeta o kupovini i prodaji vrijednosnih papira na koje se te informacije odnose. Lice koje postupi protivno odredbi stava 1. ovog clana duzno je trecem licu nadoknaditi stetu, ukljucujuci i izgubljenu dobit prouzrokovanu takvim postupanjem. 3. Zabrana manipulacije cijenama

Clan 120.

Zabranjeno je svako postupanje s ciljem manipulacije cijenama vrijednosnih papira, a narocito:
1) promet vrijednosnih papira bez stvarne promjene vlasnika vrijednosnog papira;
2) davati nalog za kupovinu i prodaju vrijednosnog papira na osnovu saznanja da je drugo lice dalo ili ce dati nalog za kupovinu ili prodaju istog vrijednosnog papira po istoj ili priblizno istoj cijeni;
3) promet vrijednosnih papira radi povecanja ili smanjenja njihove cijene ili stvaranja privida prometa; i
4) promet vrijednosnih papira u okviru poslova upravljanja portfeljom vrijednosnih papira, radi sticanja provizije po osnovu kupovine ili prodaje vrijednosnih papira iz tog portfelja. Fizicko i pravno lice koje postupa protivno odredbama stava 1. ovog clana odgovorno je za naknadu stete uzrokovane takvim postupanjem drugim licima.
4. Osiguranje obaveza po vrijednosnim papirima

Clan 121.

Svaka garancija ili osiguranje placanja dividende je nistavna.

Clan 122.

Isplate po osnovu obveznica mogu biti garantovane bankarskom garancijom, zalogom nekretnina ili vrijednosnih papira. Garancija iz stava 1. ovog clana odnosi se na ukupne obaveze emitenta po osnovu obveznica i aktivira se na prvi poziv bilo kog vlasnika obveznice za koje je garancija izdata. Zalog nekretnina mora biti upisan u odgovarajuce javne knjige, u korist vlasnika obveznice. Zalog vrijednosnih papira upisuje se kod Registra. Vrijednost zaloga ne moze biti manja od ukupne obaveze emitenta po garantovanim obveznicama. 5. Promocija vrijednosnih papira

Clan 123.

Promocija vrijednosnih papira mora sadrzavati naziv profesionalnog posrednika ili ime i prezime drugog lica odgovornog za tacnost i potpunost informacija iznesenih u javnoj promociji. Profesionalni posrednici mogu javno iznositi informacije o vrijednosnim papirima i emitentima samo u okviru poslova koje obavljaju u prometu vrijednosnih papira. Objavljivanje informacija o vrijednosnim papirima i emitentu koje se obavezno dostavljaju Komisiji ne smatraju se javnom promocijom. Objavljivanje informacija o emisiji vrijednosnih papira ili isplacenoj dividendi smatraju se javnom promocijom. Zabranjeno je svako postupanje kojim se objavljuju i prenose netacne i nepotpune informacije o vrijednosnim papirima i emitentima.

Clan 124.

U javnoj promociji ne smiju se objavljivati:
1) nepotpune i netacne informacije o vrijednosnim papirima koji se nude za kupovinu i prodaju i uvjetima prodaje i kupovine;
2) procjene povecanja vrijednosti i prinosa od vrijednosnih papira, osim vrijednosnih papira sa fiksnim prinosom utvrdjenim u prospektu;
3) javnu garanciju ili informacije o garanciji na osnovu poredjenja sa drugim vrijednosnim papirima,
4) podatke o nedostacima profesionalnih posrednika koji ucestvuju u slicnim aktivnostima u prometu vrijednosnih papira ili nedostacima emitenata slicnih vrijednosnih papira.
Lice koje postupa protivno odredbama stava 1. ovog clana, duzno je naknaditi stetu prouzrokovanu trecim licima takvim postupanjem. Lice iz clana 123. stav 1. duzno je dostaviti Komisiji sve podatke i publikacije namijenjene javnoj promociji, najkasnije osam dana prije objavljivanja.

Clan 125.

Promocija vrijednosnih papira koji se emituju putem javne ponude, moze se obavljati nakon sto Komisija odobri emisiju.

VII KAZNENE ODREDBE

Clan 126.

Novcanom kaznom u iznosu od 200 do 1.000 KM kaznit ce se za prekrsaj pojedinac:
1) ako kao vlasnik racuna vrijednosnog papira ne postupi u skladu sa odredbama clana 9. ovog zakona;
2) ako posjeduje vrijednosne papire ovlastenih privrednika protivno clanu 79. st. 2 i 3. ovog zakona;
3) ako postupi protivno odredbama clana 80. stav 1. ovog zakona;
4) ako obavlja poslove investicijskog savjetnika protivno clanu 91. stav 2. ovog zakona;
5) ako posjeduje dionice vise profesionalnih posrednika protivno clanu 98. stav 1. ovog zakona.

Clan 127.

Novcanom kaznom u iznosu od 10.000 do 70.000 KM kaznit ce se za privredni prijestup pravno lice:
1) ako ogranici pravo kupovine i raspolaganja vrijednosnim papirom suprotno odredbama clana 7. stav 3. ovog zakona;
2) ako utvrdi prava prednosti kupovine vrijednosnih papira suprotno odredbama clana 7. stav 4. ovog zakona;
3) ako ne dostavi Registru tacne i potpune podatke iz clana 7 stav 5. ovog zakona,
4) ako kao vlasnik racuna vrijednosnog papira ne postupi u skladu sa odredbama clana 9. ovog zakona;
5) ako izvrsi emisiju vrijednosnih papira bez odobrenja Komisije iz clana 13. stav 5. ovog zakona;
6) ako prospekt iz clana 17. ili skraceni prospekt iz clana 26. ovog zakona objavi bez odobrenja Komisije;
7) ako ne objavi prospekt u skladu sa odredbama cl. 18. do 24. ovog zakona;
8) ako propusti da izvrsi radnje iz clana 25. ovog zakona;
9) ako emisiju vrijednosnih papira obavi na osnovu skracenog prospekta suprotno odredbama clana 26. ovog zakona;
10) ako javni poziv ne objavi u skladu sa clanom 30. ovog zakona;
11) ako ne obavijesti Komisiju i javnost o prekidu javne ponude u skladu sa clanom 32. stav 2. ovog zakona;
12) ako emituje vijednosne papire suprotno odredbama clana 33. stav 2. ovog zakona;
13) ako ne objavi podatke o upisu i uplati vrijednosnih papira na nacin i u rokovima utvrdjenim clanom 34. stav 3. ovog zakona;
14) ako ne obavijesti Komisiju o prekidu zatvorene prodaje vrijednosnih papira u skladu sa clanom 37. ovog zakona;
15) ako ne obavijesti vlasnike vrijednosnih papira o konverziji ili denominaciji vrijednosnih papira, odnosno spajanju ili podjeli dionica, u skladu sa clanom 50. ovog zakona;
16) ako konverziju ili denominaciju vrijednosnih papira, odnosno spajanje ili podjelu dionica izvrsi protivno odredbama clana 51. ovog zakona;
17) ako raspolaze dionicama Berze suprotno odredbama clana 57. stav 1. tacka 1.ovog zakona;
18) ako primi u clanstvo Berze lice koje ne zadovoljava uvjete iz clana 58. stav 1. ovog zakona;
19) ako ne primi u clanstvo Berze lice koje ispunjava uvjete prijema u skladu sa clanom 58. stav 2. ovog zakona;
20) ako ne propise uvjete kotacije vrijednosnih papira na Berzi iz clana 60. stav 2. ovog zakona;
21) ako ukljuci vrijednosne papire u redovnu kotaciju na Berzi protivno odredbama cl. 62., 63. i 65 ovog zakona;
22) ako ne objavi podatke iz clana 66. ovog zakona;
23) ako ne objavljuje izvjestaj o poslovanju u skladu sa odredbama clana 67. ovog zakona;
24) ako godisnji izvjestaj Berze ne dostavi Komisiji ili ga ne objavi u skladu sa clanom 73. stav 3. ovog zakona;
25) ako posjeduje vrijednosne papire ovlastenih posrednika protivno clanu 79. st. 2. i 3. ovog zakona;
26) ako postupa protivno odredbama clana 80. stav 1. ovog zakona;
27) ako prenese obaveze iz ugovora sa nalogodavcem na drugog profesionalnog posrednika protivno odredbama clana 85. stav 3. ovog zakona;
28) ako ne osigurava prednost obavezama brokera iz clana 86. ovog zakona;
29) ako ne ispuni obavezu iz clana 87. stav 1. ovog zakona;
30) ako ne vodi Knjigu naloga iz clana 88. stav 1. ovog zakona;
31) ako ne izvrsi obavezu iz clana 88. stav 2. ovog zakona;
32) ako obavlja poslove investicionog savjetnika protivno clanu 91. stav 2. ovog zakona;
33) ako obavlja poslove investicionog savjetovanja protivno clanu 92. ovog zakona
34) ako posjeduje dionice vise profesionalnih posrednika, protivno clanu 98. stav 1. ovog zakona;
35) ako postupa s novcanim sredstvima nalogodavca protivno odredbama clana 99. ovog zakona;
36) ako obavlja poslove posredovanja u prometu vrijednosnih papira bez ispunjavanja uvjeta iz clana 100. ovog zakona;
37) ako ne dostavlja Komisiji izvjestaje iz clana 102. ovog zakona;
38) ako ne objavljuje izvjestaj iz clana 106. na nacin utvrdjen odredbama cl. 110. do 115. ovog zakona.
Novcanom kaznom u iznosu od 1.000 do 5.000 KM kaznit ce se za privredni prijestup iz stava 1. ovog clana odgovorno lice u pravnom licu.

Clan 128.

Novcanom kaznom u iznosu od 50.000 do 70.000 KM kaznit ce se za privredni prijestup pravno lice:
1) ako koristi povlastene informacije protivno odredbama clana 119. ovog zakona;
2) ako obavlja promet vrijednosnih papira na nacin protivan zabrani iz clana 120.ovog zakona;
3) ako objavljuje informacije i provodi promociju protivno odredbama cl. 123. do 125.ovog zakona. Novcanom kaznom u iznosu od 1.000 do 5.000 KM kaznit ce se za privredni prijestup iz stava 1. ovog clana odgovorno lice u pravnom licu.

Clan 129.

Ko u namjeri sticanja imovinske koristi za sebe ili drugoga ili nanosenja materijalne stete drugome koristi povlastene informacije protivno odredbama clana 119. ovog zakona ili obavlja promet vrijednosnih papira na nacin protivan zabrani iz clana 120. ovog zakona ili objavljuje informacije i provodi promociju protivno odredbama cl. 123. do 125. ovog zakona, kaznit ce se novcanom kaznom ili kaznom zatvora od tri mjeseca do pet godina.

Clan 130.

Ko u namjeri sticanja imovinske koristi za sebe ili drugoga ili nanosenja materijalne stete drugome, kao clan nadzornog odbora ili uprave emitenta dopusti ili omoguci distribuciju prospekta kopije po sadrzaju razlicitog od propisanog odredbama cl. 18. do 24. ovog zakona ili dopusti ili omoguci navodjenje u prospektu vrijednosnih papira netacnih ili nepotpunih podataka, kaznit ce se novcanom kaznom ili kaznom zatvora od tri mjeseca do pet godina.

Clan 131.

Ko u namjeri sticanja imovinske koristi za sebe ili drugoga ili nanosenja materijalne stete drugome, kao clan uprave Berze dopusti uvrstenje u kotaciju na Berzi vrijednosnog papira koji ne ispunjava uvjete iz cl. 62.,63. i 65. ovog zakona, kaznit ce se novcanom kaznom ili kaznom zatvora od tri mjeseca do pet godina.

Clan 132.

Ko kao vlasnik vrijednosnih papira ne dostavi Komisiji podatke iz clana 116. ovog zakona kaznit ce se novcanom kaznom ili kaznom zatvora od tri mjeseca do pet godina.

VIII PRIJELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE

Clan 133.

Vrijednosni papiri emitovani prije stupanja na snagu ovog zakona smatraju se vrijednosnim papirima emitovanim putem javne ponude. Vrijednosne papire u materijalizovanom obliku emitovane prije stupanja na snagu ovog zakona emitent je duzan deponovati u skladu sa clanom 5. ovog zakona najkasnije godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Clan 134.

Na dionice koje se emituju u postupku privatizacije, u skladu sa Zakonom o privatizaciji preduzeca ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 27/97) i Zakonu o privatizaciji banaka ("Sluz bene novine Federacije BiH", broj 12/98) ne primjenjuju se odredbe cl. 13. do 38. ovog zakona. Nakon provedenog postupka privatizacije preduzeca i banke, dionice iz stava 1. ovog clana u privatnom ili drzavnom vlasnistvu smatraju se dionicama emitovanim putem javne ponude i na njih se primjenjuju odredbe ovog zakona o prometu vrijednosnih papira.

Clan 135.

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje primjena zakona i drugih propisa koji su regulisali ovu materiju, a primjen jivali su se na teritoriji Federacije do dana stupanja na snagu ovog zakona.

Clan 136.

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sluzbenim novinama Federacije BiH".

Predsjedavajuci Doma naroda Parlamenta Federacije BiH Mariofil Ljubic, s. r.

Predsjedavajuci Predstavnickog doma Parlamenta Federacije BiH Enver Kreso, s. r.