Na temelju clanka 46. stavak 1. Zakona o proracunima-budzetima u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 20/98), Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, donosi UREDBU O RACUNOVODSTVU PRORACUNA-BUZDJETA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE 1. TEMELJNE ODREDBE Clanak 1. Ovom uredbom uredjuju se fondovsko racunovodstvo, racunovodstvene knjige, knjigovodstvene isprave i obrada podataka, interni racunovodstveni nadzor, prikazivanje prihoda i izdataka, procjenjivanje bilancnih pozicija, revalorizacija, financijsko i proracunsko izvjescivanje, financijsko informiranje, predocenje financijskih izvjesca i evidentiranje imovine, zaduzenosti i obveza. Clanak 2. Odredbe ove uredbe odnose se na proracun Federacije Bosne i Hercegovine, proracune kantonazupanija, gradova i opcina. Odredbe ove uredbe duzni su provoditi proracunski korisnici i izvanproracunski fondovi. Proracunskim korisnicima i izvanproracunskim fondovima (u daljnjem tekstu: proracunski korisnici) u smislu ove uredbe smatraju se korisnici i fondovi odredjeni clankom 4. Zakona o proracunimabudzetima u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 20/98 u daljnjem tekstu: Zakon). Clanak 3. Cilj racunovodstva proracuna i financijskog izvjescivanja
je pruzanje pouzdanih informacija koje su relevantne za donosenje odluka
za potrebe planiranja i kontrole izvrsavanja proracuna. Svrha eksternog
financijskog izvjescivanja je da se javno iskazu rezultati financijskih
operacija i stanje financijskih stavki proracuna i proracunskih korisnika.
Svrha internog financijskog izvjescivanja je da se pruzi tocna i blagovremena
racunovodstvena i komparativna proracunska informacija za potrebe upravljanja
i kontrole izvrsavanja proracuna. Racunovodstvo proracuna omogucava
djelotvorno upravljanje Clanak 4. Racunovodstvo proracuna propisano ovom uredbom temelji se na racunovodstvenim nacelima tocnosti, istinitosti, pouzdanosti, sveobuhvatnosti, blagovremenosti i pojedinacnom iskazivanju pozicija. Proracunski korisnici vode knjigovodstvo proracuna suglasno Racunovodstvenim standardima Federacije Bosne i Hercegovine. Za pitanja koja nisu regulirana Racunovodstvenim standardima Federacije Bosne i Hercegovine primjenjivace se Medjunarodni racunovodstveni standardi (IAS), ukoliko su primjenjivi na proracun i proracunske korisnike, dok se ne donesu standardi za racunovodstvo proracuna i proracunskih korisnika. Standarde za racunovodstvo proracuna (u daljnjem tekstu: Standardi) donosi i objavljuje Zavod za racunovodstvo i reviziju Federacije Bosne i Hercegovine uz prethodnu suglasnost Federalnog ministra financijaFederalnog ministra finansija (u daljnjem tekstu: Ministar financijafinansija). Clanak 5. Ministar financijafinansija donosi rjesenje o uskladjenosti Standarda sa ovom uredbom. Rjesenje iz stavka 1. ovog clanka objavljuje se u "Sluzbenim novinama Federacije BiH". Izmjene Standarda koje su izvesene tijekom godine primjenjuju se od pocetka naredne godine. Clanak 6. Proracunski korisnici obvezni su u knjigovodstvu proracuna osigurati podatke pojedinacno po vrstama prihoda i primitaka, izdataka i drugih isplata kao i o stanju imovine, obveza i izvora vlasnistva. Clanak 7. Proracunski korisnici vode knjigovodstvo proracuna po nacelu dvojnog knjigovodstva, a prema rasporedu racuna iz propisanog racunskog plana proracuna. 2. FONDOVSKO RACUNOVODSTVO Clanak 8. Proracunski korisnici vode knjigovodstvo proracuna po
nacelu fondovskog knjigovodstva i racunovodstvenih grupa. Svaki fond
i racunovodstvena grupa predstavljaju zaseban racunovodstveni subjekt.
Racunovodstveni fond nije pravna osoba. Proracinski korisnici za racunovodstvene
svrhe se ponaosob promatraju kao cjelina koja se sastoji od manjih zasebnih
racunovodstvenih Clanak 9. Fond je fiskalni i racunovodstveni subjekt sa samobilancirajucom serijom racuna koji evidentiraju novcana sredstva i druge financijske izvore, zajedno sa svim obvezama koje se na njih odnose i pripadajucim saldima i promjenama na njima, koji su izdvojeni u svrhu obavljanja specificnih aktivnosti ili postizanja odredjenih ciljeva sukladno specijalnim propisima, restrikacijama ili ogranicenjima. Racunovodstvo proracuna organizira se na temelju tri osnovna tipa fondova, a to su fondovi vlade, vlasnicki fondovi i povjerenicki fondovi. Fondovi vlade su opci fondovi, fondovi prihoda po posebnim propisima, fondovi za servisiranje duga i fondovi kapitalnih projekata. Vlasnicki fondovi su fondovi javnih poduzeca i opcih sluzbi (internih servisa) koje obavljaju usluge ili nabavljaju robu za druge organizacijske jedinice na temelju nadoknade troskova, ukljucujuci i troskove amortizacije. Povjerenicki fondovi su izvanproracunski fondovi: Mirovinsko invalidski fond, Zdravstveni fond, Fond za zaposljavanje, kao i drugi fondovi uspostavljeni po zakonu. Clanak 10. Budzetski korisnici ce ustanoviti samo one fondove koji
se zahtijevaju na temelju zakona i podzakonskih akata. Na temelju cl.
17. i 20. Zakona proracunski dokumenti moraju sadrzavati sve javne prihode,
ukljucujuci i prihode koji se smatraju prihodima proracunskih korisnika
i izdatke koji se Clanak 11. Transakcije izmedju fondova istog proracunskog korisnika ne evidentiraju se i ne iskazuju kao prihodi, odnosno rashodi tog proracunskog korisnika. Svaki transfer izmedju fondova mora biti evidentiran kao primitak jednog fonda i izdatak drugog odgovarajuceg fonda u istom iznosu. Clanak 12. Fondovi vlade ne evidentiraju i ne iskazuju nedospjele
dugoroc ne obveze, niti fiksnu imovinu koju koriste u svojim operacijama.
Fiksna imovina nabavljena kroz fondove vlade se evidentira u tzv. racunovodstvenoj
grupi opce fiksne imovine. Opca fiksna imovina ne koristi se kao financijski
izvor raspoloziv za pokrivanje rashoda proracunskih korisnika. Dugorocne
obveze se evidentiraju u racunovodstvenoj grupi opcih dugorocnih obveza.
Nedospjele dugorocne obveze takodjer ne zahtijevaju koriscenje financijskih
izvora u tekucem periodu. Racunovodstvene grupe nisu fondovi. 3. RACUNOVODSTVENE KNJIGE, KNJIGOVODSTVENE ISPRAVE I OBRADA PODATAKA Clanak 13. Racunovodstvene knjige proracuna jesu: dnevnik transakcija,
glavna knjiga (knjiga prihoda i izdataka i knjiga imovine, obveza i
izvora vlasnistva) i pomocne knjige. Obvezne pomocne knjige iz stavka
1. ovog clanka jesu: Clanak 14. Racunovodstvene knjige vode se za fiskalnu godinu. Racunovodstvene knjige otvaraju se na pocetku godine ili danom osnivanja nekog proracunskog korisnika. Pocetna stanja stalnih racuna u glavnoj knjizi na pocetku fiskalne godine moraju biti ista kao zakljucna stanja na kraju prethodne fiskalne godine. Clanak 15. Proracunski korisnici na kraju fiskalne godine racunovodstvene
knjige poravnjavaju, zakljucuju i povezuju, a dnevnik i glavnu knjigu
potpisuje ovlasteni predstavnik proracunskog korisnika ili osoba koje
on ovlasti. Potpisom se potvrdjuje tocnost i uskladjenost sa zakonskim
odredbama. Ako se knjigovodstveni podaci obradjuju elektricnim racunalom,
dnevnik i glavnu knjigu, posto ih zakljuce, proracunski korisnici obvezni
su tiskati i potom uvezati. Racunovodstvene knjige pohranjuju se i cuvaju
najmanje: Clanak 16. Oblik vodjenja racunovodstvenih knjiga proracuna ovisi o tehnici unosa nastalih financijskih promjena odnosno transakcija u proracunu. Tehnika unosa i obrade podataka nastalih financijskih promjena odnosno transakcija u proracunu moze biti pomocu elektronickog racunala, poluautomatizirana obrada podataka i rucna obrada podataka. Clanak 17. Unos podataka u racunovodstvene knjige proracuna temelji se na vjerodostojnim, istinitim i urednim knjigovodstvenim ispravama. Knjigovodstvena isprava je pisani dokaz o nastaloj financijskoj promjeni odnosno transakciji u proracunu. Knjigovodstvena isprava sluzi kao podloga za unosenje podataka u racunovodstvene knjige. Knjigovodstvena isprava iz st. 1. i 2. ovog clanka sluzi istovremeno kao podloga za nadzor i reviziju. Proracunski korisnici odgovorni su za sastavljanje knjigovodstvenih isprava, a ovlastena osoba potpisom na ispravi jamci da je isprava istinita i realno prikazuje racunovodstvenu promjenu ili transakciju. Vrste, sadrzaj, kontrola, kretanje i rokovi cuvanja knjigovodstvenih isprava propisuju se pravilnikom iz clanka 47. Zakona. Clanak 18. Proracunski korisnici organiziraju knjigovodstvo i nacin unosenja podataka u knjigovodstvu sukladno odredbama ove uredbe. Proracunski korisnici vode knjigovodstveni sustav trajnih i nominalnih (privremenih) racuna u glavnoj knjizi na temelju unaprijed pripremljenog racunskog plana. Racunski plan propisat ce se pravilnikom iz clanka 47. Zakona. Cjelokupno racunovodstvo proracuna obuhvaca skupine racuna, podskupine racuna, odjeljke racuna i osnovne racune. Proracunski korisnici mogu vodjenje knjigovodstva ugovorom povjeriti ovlastenoj strucnoj organizaciji, s tim da se time ne smanjuje odgovornost odgovornih osoba proracunskih korisnika za cjelokupno racunovodstvo. Clanak 19. Proracunski korisnici u knjigovodstvu proracuna vode one trajne racune na kojima postoji pocetno stanje na pocetku fiskalne godine i mogu dodati i druge trajne racune potrebne za potpuno evidentiranje i izvjescivanje o cjelokupnoj imovini, obvezama i izvorima vlasnistva. Proracunski korisnici u knjigovodstvu proracuna vode i one nominalne (privremene) racune na kojima se tijekom tekuce godine pojave racunovodstvene promjene odnosno transakcije. 4. INTERNI RACUNOVODSTVENI NADZOR Clanak 20. Proracunski korisnici ce osigurati sustav redovitog internog racuvodstvenog nadzora (internih kontrola). Internim racunovodstvenim nadzorom provjerava da li su racunovodstvene transakcije izvrsene sukladno zakonskim propisima, da li postoji adekvatna racunovodstvena dokumentacija, te da li financijska izvjesca pruzaju kompletne, pouzdane i vjerodostojne informacije o rezultatima financijskih operacija i o financijskim pozicijama. 5. PRIZNAVANJE PRIHODA I RASHODA Clanak 21. Priznavanje prihoda i primitaka, rashoda i izdataka sadrzanih u glavnoj knjizi proracuna provodi se prema racunovodstvenom nacelu modificiranog nastanka (modified accrual basis). Racunovodstveno nacelo modificiranog nastanka dogadjaja (modified accrual basis) iz stavka 1. ovog clanka znaci da se prihodi i primici priznaju u racunovodstvenom razdoblju u kojem su mjerljivi i raspolozivi. Racunovodstveno nacelo modificiranog dogadjaja (modifiedaccrual basis) iz stavka 1. ovog clanka znaci da se rashodi priznaju u obracunskom razdoblju u kojem je obveza za placanje i nastala. 6. PROCJENJIVANJE BILANCNIH POZICIJA Clanak 22. Pod procjenjivanjem bilancnih pozicija podrazumijeva se
utvrdjivanje vrijednosti pojedinacnih pozicija bilance. Stalna i privremena
materijalna imovina obracunava se i knjizi po nabavnoj vrijednosti.
Nabavnu vrijednost imovine cini kupovna cijena uvecana za uvozne carine,
porez na promet, Clanak 23. Proracunski korisnici revaloriziraju imovinu, obveze i izvore vlasnistva na nacin propisan pravilnikom iz clanka 47. Zakona. Proracunski korisnici najmanje jednom godisnje uskladjuju stanje sredstava i njihovih izvora iskazanih u racunovodstvu sa stvarnim stanjem utvrdjenim propisom (inventurom) na nacin utvrdjen pravilnikom iz stavka 1. ovoga clanka. 7. FINANCIJSKO IZVJESCIVANJE Clanak 24. Glavna financijska izvjesca proracunskih korisnika jesu
bilanca, racun (iskaz) prihoda i izdataka, racun (iskaz) ostvarenih
prihoda i izdataka u usporedbi sa proracunom, racun (iskaz) o novcanom
tijeku, konsolidacijska bilanca kapitalne imovine (popis kapitalne imovine),
racun o zaduzivanju i biljeske uz Clanak 25. Glavna financijska izvjesca zajedno s obrazlozenjem i objasnjenjem cine godisnji obracun odnosno godisnji izvjesce. Ministarstva su obvezna pregledati i uskladiti godisnje obracune proracunskih korisnika za koja su odgovorna, potom konsolidirati te obracune i sastaviti konsolidirani godisnji obracun. Na temelju godisnjih obracuna iz stavka 2. ovog clanka Federalno ministarstvo financijaFederalno ministarstvo finansija izradjuje godisnji obracun Proracuna Federacije Bosne i Hercegovine. Ovlastena osoba proracuna svojim potpisom jamci da se podaci u financijskim izvjescima ne razlikuju od podataka u glavnoj knjizi. Clanak 26. Za potrebe planiranja i kontrole izvrsavanja proracuna,
proracunski korisnici obvezni su sastavljati tromjesecna komparativna
financijska izvjesca o proracunom predvidjenim i ostavrenim prihodima
i primicima te izdacima i drugim placanjima. Tromjesecno financijsko
izvjesce iz stavka 1. ovog clanka Clanak 27. Nadlezna ministarstva sastavljaju zbrojno tromjesecno financijsko izvjesce svih proracunskih korisnika koji su u djelokrugu odnosnog ministarstva. Zbrojno tromjesecno financijsko izvjesce iz stavka 1. ovog clanka nadlezna ministarstva dostavljaju Federalnom ministarstvu financijaFederalnom ministarstvu finansija u roku od 30 dana po isteku mjeseca za koji se podnosi zbrojno izvjesce. Uz zbrojno tromjesecno financijsko izvjesce nadlezna ministarstva dostavljaju Federalnom ministarstvu financijaFederalnom ministarstvu finansija i objasnjenja mogucih najvaznijih odstupanja od proracunskih odnosno planiranih iznosa. Clanak 28. Tromjesecna financijska izvjesca iz clanka 19. stavak 1. ove uredbe sadrze usporedne podatke razdoblja za koje se sastavlja izvjesce, planirane iznose za to razdoblje i podudarne podatke istog razdoblja prethodne financijske godine. Sadrzaj i oblik financijskih izvjesca i tromjesecnih izvjesca propisuju se pravilnikom iz clanka 47. Zakona, sukladno Zakonu o racunovodstvu ("Sluzbene novine Federacije BiH", br. 2/95 i12/98). 8. PREDOCENJE FINANCIJSKIH IZVJESCA Clanak 29. Proracunski korisnici duzni su predocavati financijska izvjesca ovlastenoj instituciji za reviziju u rokovima koji su propisani cl. 49. do 51. Zakona. Financijska izvjesca sastavljena sukladno ovoj uredbi, a na temelju Zakona sluze ujedno i za potrebe revizije i statistike. Racunovodstveni iskazi podnose se Zavodu za platni promet Federacije Bosne i Hercegovine koji ce vrsiti obradu i objavljivanje podataka iz tih iskaza. 9. KAZNENE ODREDBE Clanak 30. Novcanom kaznom za prekrsaj u iznosu od 1.500 do 5.500 10. PRIJELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE Clanak 31. U pravilniku o knjigovodstvu iz clanka 47. Zakona zasebno ce se utvrditi Racunski (kontni) plan za izvanproracunske fondove. Javna poduzeca ce koristiti Racunski (kontni) plan za poduzeca. Clanak 32. Danom pocetka primjene ove uredbe, prestaje primjena propisa o racunovodstvu proracuna koji su se do dana stupanja na snagu ove uredbe primjenjivali na teritoriju Federacije Bosne i Hercegovine. Clanak 33. Ova uredba stupa na snagu danom objave u "Sluzbenim novinama Federacije BiH", a primjenjivat ce se od 1. sijecnja/ januara 1999. godine. V broj 309/98
|